تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۶۷۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش کوتاه مدت تولید فولاد در کارخانه‌های کوره بلند چین

افزایش کوتاه مدت تولید فولاد در کارخانه‌های کوره بلند چین
‌می‌متالز - اتمام پروسه تعمیر تعدادی از کوره بلند‌های فولادی در چین باعث شده میزان بهره‌برداری از کارخانه‌های فولادی در این کشور افزایش یابد و به ۸۲.۶۳ درصد طی ۱۲ تا ۱۸ جولای برسد. درمقابل فولادسازان چینی از عدم تداوم روند صعودی تولید می‌گویند و معتقدند افزایش تولید باوجود کاهش قیمت محصولات فولادی منطقی نیست.

به گزارش می‌متالز، روند نزولی بهره‌برداری از ظرفیت کارخانه‌های فولادی کوره بلند (BF) در چین پس از گذشت سه هفته به پایان رسید و هفته گذشته ظرفیت استفاده از این کارخانه‌های فولادی افزایش یافت. بر اساس جزئیات جدیدترین آمار منتشر شده میانگین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت ۲۴۷ کارخانه فولادی کوره بلند در این کشور طی ۱۲ تا ۱۸ جولای با ۰.۱۳ درصد رشد در هفته به ۸۲.۶۳ درصد رسید. در همین حال متوسط تولید روزانه فلز داغ توسط این کارخانه‌های فولادسازی در ۱۲ تا ۱۸ جولای ۲.۴ میلیون تن در روز محاسبه شد که بیانگر افزایش ۱۳۶۰۰ تن در روز یا ۰.۵۷ درصدی نسبت به دو هفته قبل است. طبق ارزیابی‌های مای‌استیل (MySteel) هفته گذشته تعدادی از کوره‌های فولادی بزرگ در شمال و شمال شرق چین پس از اتمام پروسه تعمیر و نگهداری، مشتعل و به جریان تولید برگشتند که بیشترین سهم را در افزایش تولید فلز داغ داشتند. با این حال فولادسازان چینی همچنان محصولات فولادی خود با ضرر و قیمت پایین به فروش می‌رسانند.

افزایش مصرف سنگ آهن در کارخانه‌های کوره بلند

رشد تولید فولاد در این کشور منجر به افزایش مصرف روزانه سنگ آهن در کارخانه‌های فولادی شد. طبق بررسی‌ها میانگین مصرف روزانه سنگ آهن وارداتی در بین ۲۴۷ کارخانه فولادی کوره بلند چین طی روز‌های ۱۲ تا ۱۸ جولای به ۲.۹۳ میلیون تن رسید که بیانگر رشد ۱۶۸۰۰ تنی در روز یا ۰.۶ درصدی نسبت به دو هفته گذشته است. همچنین کل موجودی سنگ آهن در تمام اشکال موجود در این کارخانه‌ها تا ۲۰ جولای ۹۲.۳ میلیون تن برآورد شد که نشان‌دهنده کاهش موجودی ۹۰۲۲۰۰ تنی یا یک درصدی نسبت به اوایل ماه جاری است. اکنون موجودی سنگ آهن در انبار کارخانه‌های چینی با میزان مصرف فعلی جوابگو ۳۱.۵ روز تولید را می‌دهد که کمتر از دهه ابتدایی جولای ۲۰۲۴ است.

افزایش تولید فولاد منطقی نیست

جدیدترین اخبار صنعت فولاد چین از عدم تداوم روند افزایشی بهره‌برداری از ظرفیت کارخانه‌های فولادی کوره بلند این کشور حکایت می‌کند. طبق نظرسنجی‌های مای‌استیل با مسئولان ۲۴۷ کارخانه فولادی کوره بلند چین، فولادسازان چینی توان ادامه روند افزایشی تولید در هفته آینده را ندارند، زیرا ریزش اخیر قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی این کشور منجر به ضرر سنگین تولیدکنندگان شده است، برای مثال قیمت ملی میلگرد نوع ۲۰ میلی‌متری چین تا ۱۸ جولای ۲۰ یوان در هر تن معادل ۲.۸ دلار در هر تن کاهش یافت تا این محصول با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده با بهای ۳۵۷۸ یوان در هر تن در بازار عرضه شود که پایین‌ترین قیمت از اوایل آوریل ۲۰۲۰ است. طبق گفته فولادسازان چینی تنها ۳۲ درصد از ۲۴۷ فولادساز کوره بلند موفق به کسب سود از فروش تولیدات خود شده‌اند و به دنبال این موضوع افزایش تولید در آخرین روز‌های جولای سال میلادی جاری منطقی نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده