تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۶۷۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد صادرات چین منجر به کاهش قیمت جهانی فولاد می‌شود

رشد صادرات چین منجر به کاهش قیمت جهانی فولاد می‌شود
‌می‌متالز - در حالی که مازاد تولید در چین ادامه دارد رشد صادرات چین منجر به کاهش قیمت جهانی فولاد می‌شود. به گفته شرکت‌های بزرگ فولادی، به دلیل افزایش صادرات چین، قیمت ورق گرم در بازار آسیای جنوب شرقی از حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ دلار در تن سال ۲۰۲۱ تا اواسط سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش یافت و به محدوده ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار در تن رسید.

به گزارش می‌متالز، آخرین باری که صادرات محصولات فولادی چین به شدت افزایش یافت، منجر به ایجاد مجمع جهانی مازاد ظرفیت فولاد (GFSEC) در سال ۲۰۱۶ شد. در سال ۲۰۱۹، چین از این مجمع خارج شد و اعلام کرد که ماموریت خود را انجام داده است. از آن زمان، ظرفیت تولید این کشور که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ کاهش یافته بود، دوباره شروع به رشد کرد.

در این بین نگرانی ویژه برای شرکت‌های فولادی در کشور‌های توسعه یافته، افزایش سهم محصولات ورق با کیفیت بالا از صادرات چین است. در سال ۲۰۲۳، صادرات این محصولات چین با بیش از ۴۰ درصد رشد به کمی بیش از ۲۰ میلیون تن رسید و در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۴ تاکنون به ۱۲ میلیون تن رسیده است.

تعداد تحقیقات ضد دامپینگ در سراسر جهان از پنج مورد در سال ۲۰۲۳، که سه مورد آن مربوط به کالا‌های چینی بود، به ۱۴ مورد در سال ۲۰۲۴ رسیده که ده مورد آن مربوط به چین بوده است. این میزان در مقایسه با ۳۹ مورد در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هنوز پایین است. برخی ناظران می‌گویند که کشور‌های در حال توسعه که به چین وابسته هستند نمی‌خواهند چین را با چنین اقداماتی آزار دهند.

ظرفیت مازاد چین و صادرات بیش از حد فولاد فشار قابل توجهی بر صنعت فولاد در کشور‌های مختلف از جمله هند وارد می‌کند.

افزایش ظرفیت تولید فولاد چین تهدیدی برای بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه است. برآورد‌ها نشان می‌دهد که صادرات فولاد چین پس از افزایش ۳۵ درصدی در سال گذشته، دوباره رشد خواهد کرد و امسال ۲۷ درصد بالا خواهد رفت. قابل ذکر است در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴، شرکت‌های فولادی چین صادرات فولاد را ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش دادند و به ۵۳.۴ میلیون تن رسانده اند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده