تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۶۶۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
نماینده شادگان در مجلس:

شرکت فولاد شادگان حق اخراج حتی یک کارگر را ندارد

شرکت فولاد شادگان حق اخراج حتی یک کارگر را ندارد
‌می‌متالز - نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اخراج تعدادی از کارگران شرکت فولاد شادگان گفت: شرکت فولاد شادگان حق اخراج حتی یک کارگر را ندارد.

به گزارش می‌متالز، «هاشم خنفری» با تاکید بر بازگشت به کار همه کارگران اخراجی فولاد شادگان، اظهار کرد: وضعیت فولاد شادگان باید در سایر حوزه‌ها توسط نهاد‌های نظارتی بررسی شود.

وی افزود: فولاد شادگان باید تبعات اجتماعی و روانی اخراج کارگران را در نظر بگیرد و در چنین شرایطی نباید کارگران را اخراج کند. دستگاه‌های نظارتی استان باید به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

نماینده مردم شادگان در مجلس ادامه داد: اخراج کارگران افزایش هزینه‌های بیمه، افزایش هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی و تاثیرپذیری مشاغل غیرمستقیم را به دنبال خواهد داشت و شرکت فولاد شادگان باید از منابع قانونی و اجرایی مثل قانون تسهیل و رفع موانع تولید و شورای تامین و کمیسیون شورای کارگری و کمیته بحران اداره کل تعاون و معاونت اقتصادی قوه قضاییه و ... برای رفع مساله اخراج کارگران استفاده کند.

خنفری ادامه داد: اخراج کارگران تنها به از دست دادن شغل آنها ختم نمی‌شود، بلکه تبعات اجتماعی و روانی بسیاری را نیز به دنبال دارد. از دست دادن منبع درآمد اصلی خانواده‌ها می‌تواند منجر به افزایش فقر و مشکلات اقتصادی در جامعه شود. همچنین، بیکاری ناگهانی و عدم اطمینان از آینده شغلی، استرس و اضطراب شدیدی را به کارگران و خانواده‌های آنها تحمیل می‌کند.

شرکت صنعت فولاد شادگان یکی از هشت طرح فولادی کشور است که طی مطالعات جامع فولاد کشور در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از پیش نیاز‌های برنامه سوم چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور تصویب شد و در سال ۱۳۸۵ کلنگ‌زنی آن انجام شد. این شرکت در جنوب شرقی شهرستان شادگان و در ۳۵ کیلومتری این شهرستان و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان بندر امام خمینی و در زمینی به وسعت ۲۶۰ هکتار قرار دارد.

این شرکت اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش پرد (PERED-Persian Reduction) است که جهت رسیدن به ظرفیت اسمی سالیانه ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: این فشار‌های روانی می‌تواند به مشکلات جدی‌تری نظیر افسردگی شود. از سوی دیگر، اخراج کارگران می‌تواند به کاهش اعتماد عمومی به شرکت و مدیریت آن منجر شود و تبعات منفی در بلندمدت برای کل جامعه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در خصوص اخراج کارگران، شرکت‌های فولاد مکلف هستند که قبل از هرگونه تصمیم در خصوص تعدیل نیرو موضوع را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع‌رسانی کرده و از ظرفیت‌های قانونی برای رفع این مشکل استفاده کنند. نباید تک‌بعدی به مسائل پرداخت و باید عوامل مختلف را در نظر گرفت.

خنفری گفت: ضمن اینکه شرکت فولاد شادگان باید همه کارگران اخراجی را بازگشت به کار دهد، از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم وضعیت فولاد شادگان را در سایر حوزه‌ها بررسی کرده و از بروز مشکلات مشابه در آینده جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده