تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۵:۵۸
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۳۰۹۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت تافکو:

تافکو در تعاملی برد – برد، به دنبال بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان است/ هنر شرکت تافکو، تولید بدون کارخانه است

‌می‌متالز - شرکت «تافکو» یکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان است که در سال ۱۳۹۷ به منظور تامین قطعات، مواد اولیه و تجهیزات این شرکت در داخل کشور تاسیس شده است.

به گزارش می‌متالز، «سعید قاسم‌زاده» مدیرعامل شرکت تافکو در نشست خبری در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران عنوان کرد: اوایل تاسیس این شرکت، کمک به تامین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت فولاد به‌ویژه فولاد خوزستان مدنظر ما بود. رفته‌رفته بلوغ شرکت که بیشتر شد، اهداف شرکت دچار اصلاحاتی شد. امروز ماموریت شرکت تافکو ساخت و بومی‌سازی قطعات خاص و پیچیده صنعت فولاد است و امکان دارد که این قطعات و تجهیزات تاکنون در داخل ساخته نشده باشند. با توجه به سابقه ۲۵ ساله فولاد خوزستان در ساخت بومی‌سازی، این شرکت جزو اولین شرکت‌ها در این زمینه بوده است و این فولادسازی طرح میدرکس یعنی روش تولید فولاد آهن اسفنجی به روش آمریکایی را در ایران بومی‌سازی کرده است، در حقیقت زمزم ۱ که در سال ۱۳۸۰ وارد مدار تولید شد، فولاد خوزستان فناوری میدرکس را با این کارخانه بومی‌سازی کرد. پس از آن به سمت بومی‌سازی کاتالیست گام برداشت. همچنین ۲۵ هزار قطعه، مواد اولیه و تجهیزات را بومی‌سازی کرده است. روی این حساب این دانش در اختیار تافکو قرار دارد. امروز ما بهترین دانش را در زمینه قطعات دارا هستیم و اینکه کدام قطعه را می‌توانیم از کجای ایران تهیه کنیم، آگاه هستیم. همچنین بازنشستگان فولاد خوزستان جزو کادر ما هستند، از سوی دیگر فعالان و نخبگان دانشگاهی را در خدمت گرفته‌ایم تا ترکیبی از دانش و مهارت و تجربه پیشکسوتان را در کنار هم داشته باشیم. در همین‌جا نیز از شرکت‌های دانش‌بنیان که گمان می‌کنند می‌توانند در کنار ما باشند، دعوت به عمل می‌آوریم تا بر اساس تعاملات برد – برد با یکدیگر پیش برویم.

تافکو در تعاملی برد – برد، به دنبال بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان است/ هنر شرکت تافکو، تولید بدون کارخانه است

ایجاد مرکز نوآوری برای فولاد خوزستان

قاسم‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: کار دیگر شرکت تافکو، ایجاد مرکز نوآوری برای شرکت فولاد خوزستان است که در این راستا رسالت ما حل مسائل پیچیده صنعت فولاد در گام اول و در گام دوم حل مسائل صنایع دیگر است. اگر بتوانیم موفقیت‌آمیز عمل کنیم، حتما در فاز بعد به سمت تجاری‌سازی نیز پیش خواهیم رفت. در این مسیر با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری کار خواهیم کرد. همچنین شرکت‌های استارت‌آپ را نیز شناسایی می‌کنیم. شرکت تافکو قصد دارد در یک تعامل برد – برد، در مسیر بالندگی این شرکت‌ها قرار بگیرد.
وی در ادامه افزود: در مصاحبه‌های تخصصی و شایسته‌سالارانه عزیزانی را انتخاب می‌کنیم که در اتاق فکر‌ها به حل مسائل ما کمک کنند. شرکت تافکو معمولا در تمام نمایشگاه‌های فولاد حضور خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت تافکو در پاسخ به این پرسش که فولاد خوزستان چگونه ۲۵ هزار قطعه را بومی‌سازی کرده است، گفت: این ۲۵ هزار قلم بومی‌سازی‌شده مربوط به دو دهه کار است. این بومی‌سازی در ابتدا از خود فولاد خوزستان شکل گرفت. البته هم‌اکنون هنر شرکت تافکو، تولید بدون کارخانه است. قرار نیست در شرکت کارگاه‌های مختلف ساخت قطعات و تجهیزات فولادسازی ایجاد کنیم. ما با شرکت‌های مختلف قرارداد‌هایی با بهترین کیفیت را می‌بندیم. این‌گونه نیست که ما یک کارگاه بزرگ داشته باشیم که تمام نیاز‌های ما را تولید کند. این قطعات در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان برای فولاد خوزستان ساخته می‌شود، البته برای شرکت‌های دیگر نیز کار کرده‌ایم و به فولادسازان دیگر سرویس خواهیم داد.

تافکو در تعاملی برد – برد، به دنبال بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان است/ هنر شرکت تافکو، تولید بدون کارخانه است

شرکت‌های دانش‌بنیان نگران تجازی‌سازی محصول خود نباشند

قاسم‌زاده در پاسخ به این پرسش چه شرایطی برای متقاضیان شرکت‌های دانش‌بنیان دارید و آیا محصول آن‌ها اجازه تجاری‌سازی پیدا خواهند کرد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن است که نگرانی تجاری‌سازی برای محصول خود را داشته باشند. ما با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد می‌بندیم یا حتی می‌توانیم شرکت مشترک تشکیل بدهیم که نگران موضوع تجاری‌سازی محصول خود نباشند، چراکه ما معتقد به رابطه برد – برد هستیم.

وی ادامه داد: خود تافکو ساز‌و‌کاری برای فروش محصولات ندارد و شرکت فولاد خوزستان نیز طی سال‌های گذشته این قطعات را برای تامین نیاز خود بومی‌سازی کرده است. شرکت تافکو در فاز نخست، درصدد اعتمادسازی است و قصد دارد که با شرکت‌های مختلف کار کند. پس از این مرحله نیز می‌توان به بازار‌های بین‌المللی پیش رفت.

مدیرعامل شرکت تافکو در ادامه افزود: ما بازار، سازنده و روش‌های ساخت را می‌شناسیم، محصولی را درخواست می‌کنیم که قدرت رقابت‌پذیری داشته باشد و در بسیاری از موارد کالای مورد نظر بهتر از نوع خارجی آن کار کرده است. واردات قطعات چالش‌های بسیاری دارد و فولادسازان می‌توانند به صنعت داخل اعتماد کنند و مزایایی بسیاری را به دست بیاورند.

مدیرعامل شرکت تافکو همچنین در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش‌های موجود بر سر راه بومی‌سازی چیست، گفت: کار در ایران چالش‌های خودش را به همراه دارد و یک شرکت با توفان‌های مختلفی دست به گریبان است در این زمینه باید بتواند با بخش‌نامه‌های مختلف کشوری دوام بیاورد. در کل تولید با پیچیدگی‌های خاص خودش همراه است و همچنین در زمینه تامین مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد.

قاسم‌زاده درباره این موضوع که شرکت تافکو تا چه اندازه بین بومی‌سازی و نوآوری تفاوت قائل شده است، گفت: بومی‌سازی قدمت بیشتری دارد و برای این کار سرنخ‌های اولیه در دست تولیدکننده است و در این زمینه ممکن است که یک تجهیز خارجی در خط وجود داشته باشد که می‌توان آن را در داخل ساخت و به اصطلاح آن را بومی‌سازی کرد. در زمینه نوآوری، فضای متفاوتی وجود دارد و با عدم قطعیت، ابهام و سعی و خطا روبرو هستید و ممکن است پس از یک سال کار به نتیجه نرسد؛ اما نوآوری در کل، زمینه جدیدی است و تعداد شرکت‌های نوآور در کشور، بر اساس اعلام معاونت ریاست‌جمهوری به ۳۵۰ شرکت نمی‌رسد. البته هنر ما باید این باشد که گروهی از نخبگان را دور هم جمع کنیم تا به تدریج آن‌ها را به سمت نوآوری به پیش ببریم. در تافکو برای این نقیصه برنامه داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که در مرکز نوآوری چه آماری در دست دارید، گفت: مرکز نوآوری ما بسیار نوپاست و نرخ و آماری تاکنون در تافکو نداریم. البته درصدد رصد هستیم و سنگ‌بنا را باید درست گذاشت تا بتوان پیشرفت کرد.

تافکو در تعاملی برد – برد، به دنبال بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان است/ هنر شرکت تافکو، تولید بدون کارخانه است

تربیت نیروی انسانی در تافکو

مدیرعامل شرکت تافکو درباره تربیت نیروی انسانی عنوان کرد: با توجه به این موضوع که در فولاد خوزستان نیرو‌هایی هستند که بیش از ۳۰ سال در فولاد خوزستان کار کرده‌اند، ما از تجربه‌های آن‌ها بسیار بهره می‌گیریم تا در کوتاه‌ترین زمان، درست‌ترین اطلاعات را انتقال بدهیم. با وجود افراد باتجربه که در کنار خود داریم، آن‌ها به بهترین نحو اطلاعات را به افرد جوان‌تر انتقال می‌دهند.

قاسم‌زاده در ادامه داد: در مرکز نوآوری افراد نخبه در رشته‌های مورد نیاز صنعت فولاد از جمله متالورژی، مکانیک، هوش مصنوعی و مهندسی صنایع و ... را در اختیار می‌گیریم. ما یک چشم‌انداز تعریف کرده‌ایم که با توانایی و دانش این افراد قرار است که به افق مورد نظر خود برسیم.

وی همچنین درباره فولاد سبز عنوان کرد: بسیار طبیعی است که تولید فولاد سبز باید جزو دغدغه‌های ما باشد در این زمینه شاخص‌هایی در نظر گرفته شده است، اگر دمای کره زمین ۱.۵ درجه دیگر گرم شود به مرحله غیرقابل بازگشت می‌رسد و بسیار خطرناک است. سهم تافکو در این راستا آن است که قطعاتی را بسازیم که به جای دو سال چهار سال کار کند و عمر تجهیزات و قطعات که بالا بروند، تولید کمتر، می‌تواند آلودگی کمتر به همراه بیاورد و در راستای تولید فولاد سبز خواهد بود. البته خود فولادساز‌ها نیز می‌توانند با اقدامات لازم به سمت فولاد سبز پیش بروند. برای نمونه فولاد خوزستان در فولاد شادگان به عنوان زیرمجموعه این فولادسازی، اقداماتی را در دست اجرا دارد که هیدورژن را با کمک واحد‌های پتروشیمی به کار بگیرد. در تافکو ما نیز دانش و طراحی خود را بر اساس علم روز بهینه می‌کنیم. با ۲۰ درصد کار قصد داریم که به ۸۰ درصد نتیجه برسیم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

تافکو در تعاملی برد – برد، به دنبال بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان است/ هنر شرکت تافکو، تولید بدون کارخانه است

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده