تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۴۶۹۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خراسان برای افزایش تولید ملی

برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خراسان برای افزایش تولید ملی
‌می‌متالز - برنامه‌های توسعه‌ای و پروژه‌های آتی شرکت فولاد خراسان نشان‌دهنده تعهد به رشد پایدار و خودکفایی است.

به گزارش می‌متالز، شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال مالی ۱۴۰۲ موفق به دستیابی به رکورد‌های جدیدی در تولید و فروش شد. این دستاورد‌ها در شرایطی به دست آمد که صنعت فولاد با چالش‌های متعددی نظیر محدودیت‌های تامین برق و گاز، سختی‌های صادرات و انتقال ارز مواجه بود. این گزارش به بررسی عملکرد برجسته این شرکت و برنامه‌های آتی آن می‌پردازد.

بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۳/۰۳/۳۱، درآمد‌های عملیاتی فولاد خراسان با افزایش ۱۰۳ درصدی رسیده است. همچنین، مجموع فروش ۳ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۳ رشد ۱۰۱.۲ درصدی در مقایسه با سال قبل داشته است.

شرکت مجتمع فولاد خراسان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۳/۰۳/۳۱، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد رشد در فروش محصولات داشته است. 

فولاد خراسان در سال مالی ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه اول رشد تولید و فروش فولاد در کشور شد. این شرکت توانست با رشد ۹۷ درصدی فروش تناژی در بازار‌های صادراتی، نقش مهمی در افزایش ارزآوری و تقویت اقتصادی کشور ایفا کند. 

بر اساس گزارش‌های مالی، فولاد خراسان موفق به افزایش فروش سالانه به میزان ۶۶.۷ درصد شد. سود ناخالص با رشد ۱۲۵.۹ درصد، سود عملیاتی با رشد ۱۴۳.۲ درصد و سود خالص با رشد ۱۴۳.۹ درصد همراه بوده است. 

یکی از اهداف اساسی فولاد خراسان، تکمیل زنجیره ارزش و حرکت به سمت خودکفایی است. این شرکت در حال احداث واحد کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی است که این اقدامات می‌توانند به کاهش هزینه‌ها و کاهش ریسک تامین مواد اولیه کمک کنند.

هزینه حمل فولاد خراسان در تأمین کنسانتره از مبدا جغرافیایی سنگان خواف به ازای هر تن ۲۸ درصد کاهش داشته است. تأمین به موقع قراضه و بهبود فرآیند‌های ساختاری تولید نیز از دلایل رشد ۳۶.۷ درصدی تولید شمش نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده است.

شرکت فولاد خراسان و سایر سهامداران در افزایش سرمایه‌های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان مشارکت کرده‌اند. برآورد می‌شود که طرح واحد تغلیظ سنگ آهن تا اسفند ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. این طرح می‌تواند نقش مهمی در تکمیل زنجیره تولید و ارزش صنعت فولاد ایفا کند.

فولاد خراسان به طور متوسط ماهانه ۱۲۰ هزار تن گندله تولید می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که در سه فصل پایانی سال جاری، یک میلیون و ۸۰ هزار تن گندله تولید شود.

تولید ماهانه آهن اسفنجی و بریکت حدود ۹۰ هزار تن است. انتظار می‌رود که در فصول باقی‌مانده از سال جاری، ۸۵۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید شود.

تولید شمش در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۶ درصد رشد داشته است. با تولید ماهانه ۵۳ هزار تن شمش، انتظار می‌رود در سه فصل پایانی سال جاری، ۴۷۷ هزار تن شمش تولید شود. تولید ماهانه میلگرد نیز ۶۴ هزار تن است. پیش‌بینی می‌شود در سه فصل پایانی سال، ۴۱۴ هزار تن میلگرد تولید شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده