تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۷۵۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در خراسان رضوی قرار دارد

۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در خراسان رضوی قرار دارد
‌می‌متالز - مدیرعامل مجتمع سنگان خواف با بیان اینکه زنجیره فولاد در خراسان رضوی دچار نقص جدی است، گفت: ۳۰ درصد از ذخایر سنگ آهن کشور در این استان واقع شده است.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان روز جمعه افزود: تکمیل زنجیره فولاد و فراهم کردن زیرساخت‌های برق و آب برای این صنعت در خراسان رضوی ضروری است.

وی بیان کرد: عزم فعالان اقتصادی بخش خصوصی در حوزه سنگ آهن و فولاد، راه‌اندازی انجمن سنگ آهن و فولاد شرق کشور است تا از این طریق بتوان زنجیره فولاد را در این منطقه کامل کرد.

مدیرعامل مجتمع سنگان خواف با بیان اینکه تکمیل زنجیره فولاد در شرق کشور نیاز به سه اقدام جدی دارد، گفت: یکی از این اقدامات راه‌اندازی انجمن سنگ آهن و فولاد شرق کشور است که با موافقت استاندار و طرح موضوع در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تصویب رسیده است.

وی اظهار کرد: دومین اقدام برای تکمیل زنجیره فولاد در این منطقه انجام مطالعات است که این موضوع توسط شرکتی به صورت دقیق در حال انجام است تا ظرفیت‌های سنگ آهن و فولادسازی در استان‌های شرق کشور و همچنین کشور افغانستان شناسایی شود.

۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در خراسان رضوی قرار دارد

رسولیان ادامه داد: سومین اقدام برای تکمیل زنجیره فولاد در منطقه شرق کشور تامین زیر ساخت‌های آب و برق است که باید زمینه آن فراهم شود، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خصوصی در منطقه سنگان خواف، از سرمایه لازم برای تکمیل زنجیره فولاد برخوردار هستند، اما اخذ مجوز‌ها برای تامین زمین به منظور راه اندازی نیروگاه خورشیدی و تامین آب و سایر زیرساخت‌ها نیاز به عزم و اراده جدی در این زمینه دارد.

وی اضافه کرد: مجتمع سنگان خواف اقداماتی در خصوص بهره‌گیری از انرژی باد و انرژی خورشیدی برای راه‌اندازی نیروگاه تجدیدپذیر در منطقه انجام داده‌اند و برخی مجوز‌های آن نیز گرفته شده است.

به گفته وی، همچنین در قانون برنامه هفتم توسعه و قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق فرصت‌ها و مزایای خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران صنعتی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل مجتمع سنگان خواف مسائل مرتبط با حمل‌ونقل را یک دغدغه جدی در حوزه صنایع فولادی ذکر کرد و گفت: در شیوه فروش و صادرات فعلی فولاد، هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، بر همین اساس، ضرورت وجود انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد خراسان رضوی احساس می‌شود.

مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

شهرستان خواف در جنوب شرقی استان خراسان رضوی واقع است و در فاصله ۲۷۰ کیلومتر مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده