تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۷۸۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولید مس کاهش یافت، هزینه تولید افزایش

تولید مس کاهش یافت، هزینه تولید افزایش
‌می‌متالز - جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد هزینه تولید مس برای غول‌های معدنی افزایش یافته است ولی قیمت فلز مس در بازار به دلیل افزایش ذخایر و کاهش تقاضا روند نزولی دارد. مس اگر چه در بلندمدت پتانسیل رشد قیمت بالایی دارد ولی در کوتاه مدت شاید کانال ۹ هزار دلار به ازای هر تن را از دست بدهد.

به گزارش می‌متالز، قیمت فلز مس پس از ثبت سقف تاریخی جدید در محدوده ۱۰۹۸۰ دلار به ازای هر تن، به شدت ریزشی شد و در معاملات هفته گذشته به کانال ۸ هزار دلار سقوط کرد. اگرچه در پایان هفته با افزایش تقاضا قیمت مس دوباره به کانال ۹ هزار دلار برگشت ولی فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی به افزایش قیمت مس در کوتاه مدت ندارند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای مس در بلند مدت روند صعودی دارد در حالی که عرضه مس با مشکلات فراوانی مواجه است.

بر اساس آمار، خلوص سنگ مس کاهش پیدا کرده است و شرکت‌های معدنی این حوزه با مشکلات متعددی از جمله افزایش هزینه دست و پنجه نرم می‌کنند. کودلکو، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس جهان در شیلی طی دو سال گذشته با تعداد زیادی از حوادث از قبیل تأخیر در تولید و مسائل فنی برخورد کرده است. نتیجه این مشکلات کاهش تولید مس در مقابل افزایش هزینه‌هاست.

تولید مس کاهش یافت، هزینه تولید افزایش

سایر تولیدکنندگان بزرگ جهان نیز به مشکلات متعددی مانند اعتصابات گسترده کارگران برخورد کرده‌اند. آخرین گزارش آژانس انرژی نشان می‌دهد تقاضا برای مس روند صعودی دارد و عرضه فعلی تا سال ۲۰۳۰ تنها بخشی از تقاضا را پوشش می‌دهد. با این شرایط مؤسسات مالی جهان مانند جی‌پی‌مورگان و گلدمن ساکس قیمت فلز مس را صعودی ارزیابی می‌کنند ولی داده‌ها نشان می‌دهد در کوتاه مدت شرایط برای افزایش قیمت مس فراهم نیست.

چینی‌ها در سال ۲۰۲۴ بر ذخایر مس خود افزودند و در هفته‌های گذشته تقاضا را کاهش دادند. داده‌ها نشان می‌دهد ذخایر مس تحت نظارت بورس‌های مختلف به ۵۵۵ هزار تن رسید. این مقدار بالاترین ذخایر مس در طول ۴ سال گذشته است.

تولید مس کاهش یافت، هزینه تولید افزایش

ذخایر مس در بورس شانگهای طی هشت هفته گذشته ۴۲ هزار تن کاهش یافت ولی در بورس لندن ۱۲۳ هزار تن افزایش یافته است و تا سقف سال ۲۰۲۰ فاصله چندانی ندارد. در بازار فلزات کاهش ذخایر به معنای پتانسیل برای افزایش تقاضا در بازار است ولی با رشد ذخایر مس انتظار نمی‌رود تقاضای جدیدی وجود داشته باشد. سال ۲۰۲۰ وقتی ذخایر مس به این سطح رسیده بود، قیمت‌ها در بازار‌های جهانی ریزشی شد.

اکنون با وجود رشد ذخایر مس در بورس‌های جهان ولی سطح تقاضا همچنان پایین‌ارزیابی می‌شود. آخرین گزارش‌های داخلی چین نشان می‌دهد تقاضای صنعتی برای مس به شدت کاهش یافته‌است. در این شرایط با وجود داده‌های مثبت برای بازار مس در بلند مدت، قیمت مس در کوتاه‌مدت نشانه‌هایی از صعود ندارد و انتظار می‌رود به سطح ۸ هزار دلار در هر تن کاهش پیدا کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده