تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۷۹۲۶
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

قطعی برق سالانه ۵ میلیارد دلار به صنایع خسارت می‌زند/ برای رفع ناترازی انرژی به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم

قطعی برق سالانه ۵ میلیارد دلار به صنایع خسارت می‌زند/ برای رفع ناترازی انرژی به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم
‌می‌متالز - مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای رفع ناترازی انرژی به ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

به گزارش می‌متالز، «مهرداد بائوج‌لاهوتی» با تاکید بر مدیریت ناترازی انرژی و تکالیف قانون برنامه هفتم توسعه برای افزایش تولید برق گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، فقط برای توسعه و نوسازی صنعت برق به ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری احتیاج داریم لذا با توجه به محدودیت‌های دولت برای تامین منابع لازم، باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

سرمایه‌گذاری برای رفع ناترازی انرژی

نماینده مردم لنگرود با اشاره به اینکه برای رفع ناترازی انرژی در مجموع به ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، افزود: حتی در حوزه نفت، طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، اگر در چند سال آینده، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب نشود، در تامین نیاز تولید داخل و مهم تر از همه، در صادرات نفت دچار مشکلات بسیار خواهیم شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: صنعت نفت و گاز و سرمایه‌های موجود در این صنعت، درواقع پشتوانه‌ اصلی رشد و توسعه‌ اقتصادی کشور است. این صنعت علاوه بر این که اصلی‌ترین تامین‌کننده‌ منابع ارزی است، از مزیت‌های اقتصادی کشور در جذب منابع نیز به شمار می‌رود.

ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز

لاهوتی با بیان این که قطعی برق باعث شده صنایع سالانه ۵ میلیارد دلار خسارت ببینند، گفت: آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع، تبدیل به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحدهای صنعتی شده است. بنابراین، در چشم‌انداز ۵ ساله کشور باید ۳۰ هزار مگاوات به رقم موجود یعنی ۹۳ هزار مگاوات اضافه شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حال حاضر در بخش گاز به خصوص در فصل سرما با ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم که برای این ناترازی دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم باید اقدامات اساسی انجام دهند.

ایجاد ابر چالش

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد: در حوزه بنزین نیز ۱۰ میلیون لیتر ناترازی وجود دارد .متوسط مصرف بنزین در کشورهای دنیا ۴ تا ۶ لیتر است در صورتی که متوسط مصرف بنزین در ایران بین ۸ تا ۱۲ لیتر است چون خودروها با استاندارد یورو ۲ در شهرها تردد دارند.

او تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد اگر رفع ناترازی در بخش انرژی اگر به درستی مدیریت نشود، در آینده نزدیک با اَبَر چالش مواجه خواهیم شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین