تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۸۰۶۴
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند:

افزایش ۲۵ درصدی تولید PVC در پتروشیمی اروند/ عملیات فاز ۲ پتروشیمی اروند آغاز شد

افزایش ۲۵ درصدی تولید PVC در پتروشیمی اروند/ عملیات فاز ۲ پتروشیمی اروند آغاز شد
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند گفت: در ۴ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش تولید و ۲۵ درصد در PVC افزایش تولید را محقق کردیم.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا کریمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، در خصوص محصول پی وی سی اظهار کرد: به دلیل اینکه در سال‌های گذشته در بازار PVC التهاب وجود داشت، صادرات آن ممنوع شد. هر زمان که این التهاب ایجاد شود و بین ارز نیمایی و ارز آزاد تفاوت باشد، رانتی به وجود می‌آید که منجر به التهاب شده و تقاضای بازار افزایش می‌یابد.

وی افزود:، اما در حال حاضر که ارز نیمایی به سمت بالا حرکت کرد و ارز آزاد ثابت ماند، تقاضای PVC در بازار کاهش یافت. از طرفی قطعی برق دست به دست هم داد که هم تولیدکننده واقعی نتوانست محصول ما را خریداری کند و هم اینکه تفاوت عرضه باعث شد تا تقاضای بازار داخلی کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند در این باره ادامه داد: در ۴ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش تولید و ۲۵ درصد در PVC افزایش تولید را محقق کردیم. این موضوع باعث شد که موجودی انبار بالا رود و به دنبال صادرات باشیم.

کریمی خاطرنشان کرد: عوارض صادراتی ۱۰ درصدی عملا رقابت در بازار‌های جهانی را سخت کرده است. ما باید علاووه بر اینکه با برند‌های معتبر آمریکایی، عربستان، چین، هند و کره که از نظر قیمت با آنها در حال رقابت هستیم، باید با عوارض صادراتی خودمان نیز رقابت کنیم. ما در حال حاضر منفی ۱۰ درصد هستیم و باید ۱۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی بفروشیم تا یک قیمت نرمال داشته باشیم. 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند بیان کرد: عوارض صادراتی برای ما به موضوع مهمی تبدیل شده است. مثل گذشته می‌توانستند صادرات را ممنوع کنند، اما عوارض ۱۰ درصدی شائبه‌هایی ایجاد می‌کند. محصولی که می‌توانست صادر شود و برای کشور ارزآوری داشته باشد در انبار‌ها مانده است. ما مجبور هستیم به روش‌های مختلف این محصول را نگهداری کنیم و عوارض را برطرف کنیم و صادرات را آغاز کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های این پتروشیمی گفت: پیگیر عوارض صادراتی هستیم که بتوانیم عوارض را به صفر برسانیم و صادرات آغاز شود تا در بازار‌های جهانی رقابت را انجام دهیم.

کریمی درخصوص افزایش تولید و کاهش فروش پتروشیمی اروند گفت: در ۴ ماهه ابتدای سال جاری ۸ درصد افزایش تولید داشتیم. مقداری کاهش نیز در بخش فروش به دلیل عوارض صادراتی، قطعی برق، کاهش تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد داشتیم که باعث شد صادرات نیز کاهشی شود. علیرغم افزایش تولید، ما کاهش فروش داشتیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند درباره طرح‌های توسعه‌ای بیان کرد: عملیات فاز ۲ پتروشیمی اروند آغاز شده است. امیدوار هستیم که پس از پیشرفت ۱۰ درصدی کلنگ آن زده شود و در همین دولت نیز به بهره برداری برسد. پروژه ما ۳ ساله بوده و قرار است در این پروژه ۳۰۰ هزار تن PVC به ظرفیت کشور اضافه شود. این میزان تولید می‌تواند موتور محرکه برای توسعه صنایع پایین‌دستی و اشتغال شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده