تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۸۱۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

در راه‌اندازی سامانه هوشمند معاملات طلا نقشی نداشتیم

در راه‌اندازی سامانه هوشمند معاملات طلا نقشی نداشتیم
‌می‌متالز - در پی راه‌اندازی اولین سامانه هوشمند خرید، فروش و انبارداری طلا که مقرر شده معاملات طلا با حضور یک ناظر دولتی به صورت ٢۴ ساعته برای سرمایه‌گذاری و انبارداری طلا یا خرید، انجام شود، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه ما پس از انتشار خبر راه‌اندازی این سامانه، از موضوع مطلع شدیم و در حقیقت هیچ مشورتی با این صنف صورت نگرفته تاکید کرد که بررسی‌ها حاکی از آن است که گویا در پشتوانه و نظارت بانکی تردید وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه هوشمند معاملات طلا در راستای برنامه‌ریزی برای پذیرش شرکت‌ها در سندباکس تخصصی تجارت الکترونیک و نخستین سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بها معرفی شد تا این سامانه بستری را ایجاد کند که به واسطه آن مردم معاملات طلا را با حضور یک ناظر دولتی انجام دهند و در هرساعت از شبانه‌روز خرید و تحویل طلای خود را انجام دهند.

آنطور که معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در رابطه با این سامانه اعلام کرده است که نخستین سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بها به پشتوانه یک بانک رونمایی شده تا بر اجرای قوانین مربوط بر معاملات، نظارت وجود داشته باشد و علاوه بر نظارت خودِ سامانه، ناظری بر موجودی‌ها نظارت می‌کند.

ضمن اینکه عملیات خرید و فروش طلا در این بستر، با نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شود. ایجاد سندباکس در حوزه فلزات گران‌بها می‌تواند ریسک‌هایی که در چنین معاملاتی وجود دارد را کاهش دهد تا تجربه‌های گذشته هم‌چون پروژه سکه ثامن که در حقیقت خالی‌فروشی انجام می‌شد و همین موضوع اعتماد مرم را سلب کرده بود، دیگر اتفاق نیفتد.

نکته مهم این سامانه این است که مردم با حداقل سرمایه می‌توانند در این سامانه، سرمایه خود را در قالب طلا پس‌انداز کنند؛ این درحالی‌ست که معاملات حتی طلای دست دوم هم در این سامانه انجام می‌شود که علاوه بر امکان انبارداری و پس‌انداز طلا ممکن است، مشتری می‌تواند طلایی که خریداری می‌کند را در هر ساعت شبانه‌روز تحویل گیرد؛ این درحالی‌ست که حدود یک ماه پیش فروش طلای دست دوم توسط واحد‌ها مطرح شد تا از تقلب‌ها در این حوزه جلوگیری شود و طلای دست دوم به چرخه تولید بازگردد.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، صبح امروز (سه‌شنبه)، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رابطه با این سامانه تصریح کرد: نکته مهم در وهله اول این است که برای راه‌اندازی و رونمایی از این سامانه که در گام نخست به حوزه معاملات طلا پرداخته است، هیچ مشورت و نظرخواهی کارشناسی با صنف طلای کشور و اتحادیه صورت نگرفت و ما نیز هم‌چون مردم، پس از اعلام خبر رونمایی سامانه، از موضوع مطلع شدیم.

وی تصریح کرد: دیگر نکته مهم این است که معاون وزارت صمت اعلام کرده که این معاملات در این سامانه با نظارت و به پشتوانه یک بانک انجام می‌شود؛ این درحالی‌ست که زمانی‌که بررسی کردیم و از خود ایشان هم سوال یک برنامه رادیویی سوال کرد، در پشتوانه بودن یک بانک دولتی مردد شده و حتی پشتوانه بودن یک موسسه هم مطرح شد و سپس مجدد از نام یک بانک نام برده شد که بررسی‌ها نشان داد، بانک مذکور دخالتی ندارد.

بذرافشان خاطرنشان کرد: باتوجه به این تردیدی که طی یک هفته از رونمایی این سامانه پیش آمده و با توجه به اینکه هیچ نظر کارشناسی صنف طلا که اصناف بازوان اصلی اقتصاد کشور هستند، انجام نشده است، به نظر می‌رسد کمک چندانی به بازار نخواهد داشت، اما با توجه به اینکه خیال مردم از نظارت وزارت صمت راحت است، مردم راحت‌تر می‌توانند برای انبارداری و حفظ سرمایه و خرید فروش سرمایه‌ای که آنجا ذخیره می‌کنند، مناسب باشد.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده