تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۸۱۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت

‌نمی‌خواهیم جنگلی از ماشین‌آلات معدنی وارداتی بی‌کیفیت شویم/ هیچ فرقی بین معادن کوچک و بزرگ در واردات ماشین‌آلات نیست

‌نمی‌خواهیم جنگلی از ماشین‌آلات معدنی وارداتی بی‌کیفیت شویم/ هیچ فرقی بین معادن کوچک و بزرگ در واردات ماشین‌آلات نیست
‌می‌متالز - معاون ماشین‌آلات وزارت صمت گفت: هیچ فرقی بین معادن کوچک و بزرگ برای ما وجود ندارد، همه تولیدکننده هستند، بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۲ واردات ماشین‌آلات داشتیم که تقریبا ۹۰ درصد واردکننده این دستگاه‌ها معادن کوچک و متوسط بوده‌اند.

به گزارش می‌متالز، یکی از چالش‌های پیش‌روی فعالان معدنی که معدن‌کاوی را در کشور تحت‌ تاثیر قرار داده، موضوع ماشین‌آلات معدنی است. آنها می‌گویند خرید ماشین‌آلات داخلی نسبت به ماشین‌آلات خارجی و وارداتی برای آنها گران‌تر تمام می‌شود.

بر این اساس، محمد موسوی، معاون ماشین‌آلات وزارت صمت در واکنش به این دغدغه فعالان بخش معدن گفت: پیش از دولت سیزدهم واردات ماشین‌آلات معدنی ممنوع شده بود. کل تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور ۱۷۵۰ دستگاه و بسیاری از شرکت‌های بزرگ ماشین‌سازی معدنی مانند هپکو هم تعطیل شده بود؛ در این زمینه در دولت سیزدهم دو تدبیر انجام شد که یکی برنامه افزایش تولید در کشور و دیگری آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی بود.

موسوی افزود: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد خیلی خوبی در تولید ماشین‌آلات معدنی داشتیم، به طوری که در سال اول ۱۰۰ درصد و در سال دوم ۴۰ درصد رشد تولید داشته‌ایم. تولید ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از ۱۷۵۰ دستگاه در ابتدای دولت سیزدهم به حدود ۴ هزار دستگاه ماشین‌آلات رسیده است؛ البته این عدد کافی نیست و باید این عدد را افزایش دهیم و به سمت صادراتی شدن آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: هم‌زمان با افزایش تولید، واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی به صورت نو و مستعمل تا پنج سال آزاد شد و سالیانه ۱۳۰۰ دستگاه وارد کشور شده است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: موضوع اصلی این است که ما یک نیاز انباشته داریم و با ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی فرسوده در معادن مواجه هستیم. چنانچه طی سه سال متوالی برنامه‌های فعلی ادامه پیدا کند شاهد نوسازی ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی خواهیم بود.

موسوی اظهار کرد: تقریبا ۹ شرکت اصلی تولیدکننده ماشین‌آلات را شرکت‌های بخش خصوصی تشکیل می‌دهند، هم‌زمان واردات هم آزاد است و این خودش قیمت ماشین‌آلات را کنترل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که فعالان معدنی می‌گویند ماشین‌آلات معدنی که وارد شده است مناسب شرکت‌های معدنی بزرگ است و معادن کوچک بی‌بهره مانده‌اند، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: هیچ فرقی بین معادن کوچک و بزرگ برای ما وجود ندارد و از نظر ما همه تولیدکننده هستند. بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۲ واردات ماشین‌آلات داشتیم که تقریبا ۹۰ درصد از واردکننده‌های این دستگاه‌ها معادن کوچک و متوسط بوده‌اند.

معاون ماشین‌آلات وزارت صمت در خصوص روند واردات ماشین‌آلات نیز گفت: وزارت صمت واردات را انجام نمی‌دهد، خود معدن‌داران و یا شرکت‌های بازرگانی که با آنها قرارداد دارند این کار را انجام می‌دهند. وزارت صمت صرفا با مشورت با شرکت‌های معدنی، برند‌های معتبر را تعیین می‌کند؛ چرا که نمی‌خواهیم جنگلی از ماشین‌آلات معدنی وارداتی بشویم که بعضا بی‌کیفیت باشند و بعدا معادن ما را تحت‌ تاثیر قرار دهند.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین