تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۸۲۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از ابتدای سال

پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از ابتدای سال
‌می‌متالز - مطابق آمار ارائه شده از معاونت اشتغال در ۵ ماهه امسال حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالی پرداخت شده است.

به گزارش می‌متالز، برنامه‌ریزی برای اشتغال پایدار و واقعی؛ موضوعی است که با وجود طرح در دولت‌های مختلف، از دولت اصلاحات گرفته تا همین دولت سیزدهم، پاسخ روشنی نیافته بود. اما دولت سیزدهم با یک برنامه ریزی حساب شده توانست کمترین نرخ بیکاری را در ۲۰ سال اخیر رقم بزند.

کاهش نرخ بیکاری یکی از دغدغه‌های همیشگی دولت‌ها است و هر دولت به‌نوبه خود اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد، اما برخی دولت‌ها مانند دولت سیزدهم موفق به کاهش نرخ بیکاری در مدت زمان کوتاهی می‌شوند.

مقایسه عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در زمینه اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد بدترین عملکرد را دولت اصلاحات و بهترین عملکرد را دولت شهید رئیسی داشته است.

نرخ بیکاری در دولت اصلاحات در اوج خود قرار داشت و تمرکز دولت وقت بر شعار‌های سیاسی و غفلت از توسعه اقتصادی کشور، سبب شد اشتغال جوانان به بحرانی برای کشور تبدیل شود. در دوره اصلاحات، نرخ بیکاری کشور بالاترین سطح خود را تجربه کرد و حتی در دو سال متوالی (۱۳۷۹ و ۱۳۸۰) نرخ بیکاری از ۱۴ درصد هم بیشتر شد.

وضعیت اشتغال و بیکاری در آن زمان آن‌قدر بحرانی شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۸۰ را با توجه به ضرورت توجه مسوولان به امر اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور، سال «اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی» نامیدند، در نهایت متوسط نرخ بیکاری در ۸ سال دولت اصلاحات به ۱۲.۸ درصد رسید که بدترین عملکرد بین دولت‌های پس از دفاع مقدس محسوب می‌شود.

بهترین عملکرد در زمینه نرخ بیکاری را دولت شهید رئیسی داشت که توانست در ۳ سال عملکرد خود، نرخ بیکاری را تک‌رقمی کند و متوسط ۸.۱ درصدی را رقم بزند. تداوم ۳ سال نرخ بیکاری تک‌رقمی در دولت سیزدهم نشان می‌دهد اشتغال ایجادشده در این دوره، موقتی و گذرا نبوده و اشتغال پایدار ایجاد شده است.

از جمله دلایل دولت سیزدهم برای موفقیت در کاهش نرخ بیکاری می‌توان به اطلاع یافتن از مشکلات واحد‌های تولیدی و رفع آنها، هدایت نقدینگی بانک‌ها به بخش تولید، توجه به تولید داخل، احیای واحد‌های راکد و بازگشت کارکنان آنها، رونق و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالا‌های دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوز‌ها اشاره کرد.

اما یکی از عواملی که همواره در مسیر اشتغالزایی با چالش‌هایی روبرو است، بحث تسهیلات اشتغالزایی است که در برخی موارد با انحراف روبرو بوده است و به هدف نرسیده است.

دبیرخانه شورای عالی اشتغال مسوولیت نظارت بر طرح‌های اشتغال کشور را برعهده داشت، مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال نیز ذیل دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال است که وظیفه ایجاد هماهنگی میان سطوح مختلف نظارتی اعم از پیامکی، تلفنی و میدانی را دارد و متولی اصلی نظارت عملیاتی اجرای برنامه زیست‌بوم ملی اشتغال است.

برای سال ۱۴۰۳ دولت هدفگذاری پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال را در دستور کار دارد.

محمود کریمی‌بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار می‌گوید: برای سال ۱۴۰۳, تقسیم بندی تعهد اشتغال استانی انجام شده است، از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شده است. قانون بودجه ابلاغ شده است و برای سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت پرداخت تسهیلات اشتغال هم دیده شده است. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ بخش زیادی از آن عملیاتی شود.

کریمی بیرانوند گفت: دولت سیزدهم در مجموع عملکرد خود بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرده که درمقایسه با دولت‌های قبل رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این تسهیلات در قالب قوانین بودجه سنواتی تبصره‌های ۱۸ و ۱۶، قانون اشتغال روستایی، تسهیلات مشاغل خانگی و سایر منابع موجود پرداخت شده است.

بیرانوند از پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به بازار کار در ۵ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حوزه مشاغل خانگی هم ابلاغ شده و به زودی پرداخت می‌شود.

معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه امسال در هماهنگی که بین وزارتخانه‌های کار، کشور، اقتصاد و بانک مرکزی اتفاق افتاد منابع پرداختی همین ابتدای سال تعیین تکلیف شد و در حال حاضرتسهیلات را از محل جزء ۳ و ۴ قانون بودجه ۱۴۰۳، تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی سال گذشته و قانون بودجه مشاغل خانگی، پرداخت کردیم. تا پایان سال هم ۱۰۰ همت منابع برای پرداخت در حوزه اشتغال تامین شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده