تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۸۳۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور

اطلاعات مالی بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور از شفافیت و قابلیت اتکای بالایی برخوردار است

اطلاعات مالی بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور از شفافیت و قابلیت اتکای بالایی برخوردار است
‌می‌متالز - مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه در گفتگویی به تشریح برخی از دستاورد‌های شرکت در حوزه معاونت اقتصادی و مالی پرداخته است.

به گزارش می‌متالز، ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

در سال ۱۴۰۲ سودآوری شرکت بسیار خوب بود و از حدود ۶۸ همت در سال ۱۴۰۱ به ۹۲.۵ همت در سال ۱۴۰۲ رسیدیم. فولاد مبارکه برای طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام خود، حجم نقدینگی زیادی دارد. با توجه به تصویب سود تقسیمی ۴۰ تومانی، آیا امسال برای تأمین مالی طرح‌ها دغدغه‌ای مانند سال قبل وجود دارد؟

در ابتدا باید اشاره کنم که مجمع عمومی صاحبان سهام امسال بسیار عالی و پرافتخار برگزار شد. یکی از نکات برجسته این مجمع تصویب صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ با اخذ گزارش مقبول و بدون هرگونه بند شرط از سازمان حسابرسی (حسابرس و بازرس قانونی شرکت) بود. این افتخار برای دو سال پیاپی به دست آمد و حاوی این پیام مهم برای کلیه سهام‌داران و ذی‌نفعان شرکت است که اطلاعات مالی بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور از شفافیت و قابلیت اتکای زیادی برخوردار است.

از دیگر نکات این مجمع اخذ تصمیمات حائز اهمیت ازجمله موضوع تقسیم سود بود. سهام‌داران انتظار داشتند که امسال، هم‌راستا با رشد سودآوری در شرکت، تقسیم سود نیز افزایش یابد؛ اما ازآنجا‌که در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حجم زیاد خروج نقد برای اجرای پروژه‌های توسعه موردنیاز باشد، تقسیم سود بالا چالش شدید نقدینگی برای شرکت ایجاد می‌کند. به همین دلیل معتقدم سهام‌داران تصمیمی منطقی برای تقسیم سود گرفتند و در مجمع سود تقسیمی به ازای هم سهم معادل ۴۰ تومان تصویب شد. البته باید بدانید که این سود تقسیمی درمجموع نسبت به سال قبل ۳ همت بیشتر است. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که چالش نقدینگی همچنان یکی از مخاطره‌های اصلی شرکت است؛ اما ما با برنامه‌ریزی و تعامل با بانک‌ها و سهام‌داران عمده، ان‌شاءالله این موضوع را کنترل خواهیم کرد. به‌عنوان مثال، امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در کنار افزایش حجم تسهیلات ریالی از مجموع حدود ۴۰ همت به بیش از ۴۵ همت، تسهیلات ارزی را هم برای تأمین مالی پروژه‌ها اخذ کنیم تا نه‌تنها خللی در اجرای پروژه‌های توسعه ایجاد نگردد، بلکه این پروژه‌ها با سرعت بیشتری نسبت به سال قبل اجرا و تکمیل شوند.

برآورد شما از سود شرکت بعد از اجرای این طرح‌ها چقدر است؟

یکی از نکات مثبت اجرای این پروژه‌ها افزایش ظرفیت تولید و به دنبال آن افزایش سودآوری است، اما به‌طور خاص در پروژه نورد گرم شماره ۲، نه‌تنها افزایش ظرفیت تولید صورت می‌گیرد، بلکه امکان تولید محصولات ویژه نیز ایجاد می‌شود که تاکنون در دامنه تولیدات ما نبود. ویژگی اصلی این محصولات جدید، ارزش‌افزوده بالای آنها در مقایسه با سبد محصولات تولیدی فعلی است که قطعاً افزایش سودآوری را نیز به همراه خواهد داشت؛ بنابراین تأکید ما بر این است که توسعه نورد گرم ۲ و بقیه توسعه‌ها، از‌جمله نیروگاه خورشیدی و فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی، سریعاً تکمیل شود و به مدار تولید بیاید تا بتوانیم از طریق آن، هم پایداری تولید و هم افزایش در حجم و تنوع تولید را شاهد باشیم. پیش‌بینی ما این است که در سال‌های آینده و با اجرای کامل پروژه‌های توسعه، سودآوری گروه فولاد مبارکه افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد یافت.

سود سهام کارکنان چه زمان پرداخت خواهد شد؟

فولاد مبارکه هر سال سود سهام‌داران حقیقی را زودتر از حقوقی‌ها پرداخت می‌کند و امسال نیز طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، در دهم مهرماه سود سهام‌داران حقیقی از‌جمله کارکنان فولاد مبارکه پرداخت خواهد شد.

فولاد مبارکه صندوق تکمیلی بازنشستگان آتیه کارکنان را برای حمایت از همکاران بازنشسته پیش‌بینی کرده که امسال در مجمع مصوبات خوبی گرفت. چه خبر‌های تازه‌ای از این صندوق برای همکاران و بازنشسته‌ها دارید؟

بازنشسته‌ها نور چشم ما هستند؛ چراکه فولاد مبارکه را ساختند و به اینجا رساندند. یکی از موضوعات اصلی این عزیزان بحث حقوق ناچیز بازنشستگی و مشکل صندوق بازنشستگی فولاد در تأمین معیشت ایشان است. به همین دلیل هرسال شاهد حضور بازنشستگان در مجمع فولاد هستیم که ضمن بیان خواسته‌هایشان، انتظار دارند مبلغی را به‌عنوان ترمیم حقوق دریافت کنند. صاحبان سهام هم در مجمع، مبلغی را به این منظور و در قالب کمک تسهیلات رفاهی و درمانی بازنشستگان مصوب می‌کنند. این معضل از یک طرف به یکی از دغدغه‌های اصلی سهام‌داران عمده و مدیران ارشد شرکت مبدل گشته و از طرف دیگر در شأن بازنشستگان فولاد نیست که هر سال در مجمع حضور یابند و چنین درخواستی را برای ترمیم حقوقشان مطرح کنند؛ بنابراین در مجمع سال قبل مقرر شد به‌منظور حفظ معیشت بازنشستگان محترم صندوق بازنشستگی فولاد، طرحی تهیه شود که درآمدی پایدار برای آنها ایجاد کند. این طرح هم‌اکنون تهیه شده و هیئت‌مدیره نیز کلیات آن را پذیرفته و تأیید کرده است؛ اما لازم بود این طرح به تصویب سهام‌داران برسد و سهام‌داران در این مجمع مقرر داشتند به‌منظور رفع نقاط ابهام، مجدداً این طرح در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سهام‌داران عمده بررسی و در صورت نیاز اصلاح شود و حداکثر تا ۳ ماه آینده اجرایی گردد.

در سال ۱۴۰۲ برنامه راهبردی شرکت فولاد مبارکه بازنگری و تا سال ۱۴۱۰ با تمرکز بر ارزش‌آفرینی پایدار برای سهام‌داران تنظیم شد. افزایش سرمایه ۲۸ هزار میلیارد تومانی نیز از محل سود انباشته صورت گرفت. برای تحقق برنامه راهبردی شرکت و به‌منظور حفظ مجموعه از خطر‌های مالی، استراتژی و اقتصادی که شما در معاونت اقتصادی و مالی در دستور کار قرار داده‌اید، چه بخش‌هایی در نظر گرفته شده است؟

همان‌طور که گفتم، یکی از چالش‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی تأمین پایدار منابع مالی است. فولاد نیز از این قاعده مستثنا نیست و طی سالیان گذشته و به‌طور سنتی از دو محل اصلی یعنی سهام‌داران و منابع بانکی این مهم انجام شده است؛ اما در سال قبل، تأمین مالی از محل بازار سرمایه به آن اضافه شد. نکته‌ای که در استراتژی‌های مالی وجود دارد این است که تا حدی می‌توان تسهیلات و بدهی‌ها را اضافه کرد؛ اما باید حد بهینه‌ای برای بدهی‌های مالی در نظر گرفت تا ریسک‌های مالی شرکت افزایش نیابد و ادامه فعالیت شرکت با مخاطره مواجه نشود.

بر این اساس و طبق برنامه‌ریزی مالی، پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال نیز برای اجرای طرح‌های توسعه جدید و یا تکمیل برخی از طرح‌های موجود، بخشی از منابع مالی را از محل افزایش سرمایه و بخشی را از محل تسهیلات بانکی تأمین کنیم. البته سهام‌داران فولاد همیشه خاطره خوبی از افزایش سرمایه‌های این شرکت داشتند؛ چراکه با افزایش سرمایه‌های انجام‌شده، همواره ارزش شرکت بیش از بازار‌های موازی مثل سکه، دلار و مسکن بازده داشته است. حتی در بازار سرمایه هم رشد ارزش سهام فولاد مبارکه بیش از کل بازار سرمایه بوده؛ به این صورت که در سال گذشته رشد شاخص بازار سرمایه ۱۳ درصد رشد داشته؛ اما سهم فولاد مبارکه بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که در حوزه مالی لحاظ شده این است که به‌منظور مدیریت بهتر نقدینگی در گروه فولاد مبارکه، خزانه‌داری متمرکز را مستقر کنیم. در واقع، امروز فولاد مبارکه به یک هلدینگ بزرگ عملیاتی با حضور بیش از ۱۳۰ شرکت فعال مبدل شده است؛ بنابراین معتقدم که مدیریت منابع مالی در کل این گروه باید به‌طور متمرکز انجام شود. برای تحقق این استراتژی، صندوق درآمد ثابت و سایر ابزار‌های مالی را در گروه خدمات مالی و ذیل شرکت توسعه توکا راه‌اندازی کرده‌ایم. به‌عنوان مثال، در این استراتژی قصد داریم منابع مازاد شرکت‌های گروه را در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنیم و از این محل، برای شرکت‌هایی که کسری منابع دارند با انتشار اوراق تأمین مالی نماییم. این استراتژی، ضمن مدیریت بهینه نقدینگی، منافع مالیاتی را هم به همراه خواهد داشت و می‌تواند چالش نقدینگی شرکت‌های گروه را در افق بلندمدت فولاد مبارکه، یعنی حرکت مداوم در مسیر توسعه، رفع کند. ابزار‌های دیگری هم در حوزه فین‌تک و ابزار‌های مالی جدید طراحی کرده‌ایم که به‌محض اینکه به مراحل آخر اجرا برسد به اطلاع همکاران و سهام‌داران محترم خواهیم رساند.

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین صندوق خطرپذیر کشور را راه‌اندازی کرده است؛ اقدامی که هم به فولاد مبارکه و هم به پایداری تولید فولاد کشور کمک می‌کند. درباره سودآوری این صندوق برای فولاد مبارکه توضیح دهید.

ما در این صندوق بیشتر از اینکه به فکر سودآوری باشیم، دنبال این هستیم که بتوانیم در حوزه‌های دانش‌بنیان، از افرادی که من آنها را دانشمندان و خبرگان حوزه‌های تخصصی می‌دانم کمک بگیریم. چون این حوزه‌ها بعداً می‌تواند ضمن پایداری و افزایش تولید به افزایش سودآوری شرکت بینجامد. البته ممکن است که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر به نتیجه نرسند؛ چراکه ذات این فرایند همین است؛ اما فولاد در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی انجام داده و از ظرفیت افراد نخبه و دانشمندی که توان مالی برای سرمایه‌گذاری ندارند استفاده کرده است. با این اقدام، اولاً دانش این افراد در کشور حفظ می‌شود؛ ثانیاً فولاد مبارکه با ورود به حوزه‌های دانش‌بنیان به برخی از کسب‌وکار‌های جدید (New Business) دست پیدا می‌کند. درمجموع فکر می‌کنم با مجموع اقدامات انجام‌گرفته در صندوق خطرپذیر و حجم سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در این حوزه و فرایندی که برای این کار دیده شده، در سال‌های آتی خبر‌های بسیار خوبی از این حوزه شنیده خواهد شد.

سال گذشته شرکت توانست جایزه ملی مدیریت مالی ایران را به دست آورد. برای ارتقای فهم مالی و کاهش هیجانات سهام‌داران و حتی کارکنان تولید و برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها، شما در معاونت اقتصادی و مالی در سال ۱۴۰۳ چگونه پیش خواهید رفت تا بتوانید به بهترین نتیجه برسید؟

ما طی دو سال پیاپی، صورت‌های مالی شفاف به سهام‌داران ارائه دادیم و بعد از دو سال، مجمع سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در موعد مقرر برگزار شد. همه این نتایج، حاصل اقداماتی بود که نه‌تنها در فولاد مبارکه، بلکه در تمامی شرکت‌های گروه انجام شد. یعنی اگر حتی یک بند شرط یا یک مورد عدم شفافیت اطلاعات مالی در شرکت‌های گروه داشتیم، به فولاد مبارکه هم تسری پیدا می‌کرد و صورت‌های مالی ما را هم غیرشفاف می‌ساخت. با تلاش همه همکاران اقتصادی مالی و همچنین همکاران سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها، اطلاعات مالی شرکت‌های گروه نیز شفاف شد که کار بسیار بزرگی بود. این حجم از شفافیت اطلاعات مالی و اقدامات بسیار شاخصی که در حوزه معاونت اقتصادی و مالی طی این دو سال انجام گرفت باعث شد ممیزین جایزه مدیریت مالی ایران بالاترین نمره ارزیابی را به فولاد مبارکه اختصاص دهند و ممیزین جایزه در مراسم برگزاری جایزه به این موضوع اذعان داشتند که یکی از بهترین روز‌های ارزیابی را در فولاد مبارکه داشتند. در واقع ما قصد داشتیم با کسب این جایزه، حوزه اقتصادی و مالی فولاد مبارکه را از زاویه‌ای دیگر و از دید متخصصان این حوزه و با شاخص‌هایی غیر از شاخص‌های حسابرسی مالی و از بُعد مدیریت مالی ارزشیابی کنیم که به لطف خدا، طبق نظر کسانی که متولی این جایزه بودند، فولاد مبارکه با گردش منابع مالی بیشتر از چندین بانک کشور، به‌عنوان بهترین شرکت در حوزه مدیریت منابع مالی در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد. دریافت جایزه مدیریت مالی نشان می‌دهد که فولاد مبارکه در حوزه‌های مختلف و به‌طور متوازن در کشور برتری دارد؛ به‌طوری‌که در جوایز EFQM یا IMI۱۰۰ نیز این برتری‌ها نشان داده شده است. برای کاهش هیجانات سهام‌داران و اتخاذ تصمیمات صحیح اقتصادی و مالی نیز ضمن برقراری ارتباط مستقیم با سهام‌داران خُرد و ارائه اطلاعات به‌موقع به آنها، با روزنامه‌ها، سایت‌ها و مجلات معتبر بازار سرمایه نیز در ارتباطیم تا اطلاعات صحیح و به‌موقع را از طریق آنها به اطلاع سهام‌داران برسانیم. البته یکی از پایگاه‌های معتبر سایت کدال بورس است که تمامی اطلاعیه‌های مالی شرکت فولاد و گروه آن از طریق آن به اطلاع سهام‌داران خواهد رسید و از طریق سامانه سهام‌داران نیز پاسخگوی سؤالات ایشان هستیم.

در حوزه اقتصادی و مالی کدام اقدامات در زمینه رصد و هضم فناوری انجام می‌شود تا چرخه مالی شرکت نیز همپا با تولید، فردا هوشمندتر و فناورتر از امروز باشد؟

در این حوزه ما دنبال این هستیم که در حوزه فین‌تک سرمایه‌گذاری کنیم. در این حوزه، نه‌تنها مدیریت منابع مالی بهتر انجام می‌شود، بلکه هزینه‌های مالی نیز کم خواهد شد و فرصت استفاده از منابع در کل گروه مهیا می‌شود. به‌طور مثال، همکاران ماهیانه کمک‌های غیرنقدی را در قالب باساکارت دریافت می‌کنند. ما دنبال این هستیم که این کارت را به یک صندوق درآمد ثابت وصل کنیم تا به‌طور ماهیانه به مانده‌حساب پرسنل سودی تعلق بگیرد و یا از طریق آن تسهیلات ارزان‌قیمت بگیرند یا بتوانند از مانده‌حسابشان در بازار سرمایه با عقد قرارداد سبدگردانی استفاده کنند و منافع مالی به مانده‌حساب ایشان تعلق بگیرد. در حوزه بلاکچین و رمزارز‌ها نیز اقدامات اولیه‌ای انجام داده‌ایم که اگر قوانین و مقررات در این حوزه امکان استفاده را بدهد، قطعاً در این حوزه به‌طور مؤثر کار خواهیم کرد و معتقدم که این بخش کمک ویژه‌ای به پیشرفت حوزه اقتصادی و مالی فولاد خواهد کرد. در حوزه مدیریت ریسک نیز امسال اقدامات مؤثری انجام داده‌ایم؛ به‌طوری‌که داشبورد ریسک‌های مالی را برای کلیه مدیران شرکت راه‌اندازی خواهیم کرد تا مدیران غیرمالی ضمن آموزش و درک مباحث مالی متوجه شوند تصمیماتشان در حوزه‌های مختلف چه آثار و ریسک‌های مالی برای شرکت ایجاد می‌کند. معتقدم با اجرای این داشبورد‌ها مدیران غیرمالی در حوزه مالی به‌طور عملی آموزش خواهند دید و این امر می‌تواند به ارتقای دانش مالی این عزیزان جهت اخذ تصمیمات اقتصادی کمک شایانی کند.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین