تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۸۵۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل مجتمع مس سونگون:

قطعی برق در سال قبل پنج هزار و ۴۰۰ تن تولید کنسانتره مس سونگون را کاهش داد

قطعی برق در سال قبل پنج هزار و ۴۰۰ تن تولید کنسانتره مس سونگون را کاهش داد
‌می‌متالز - مدیرعامل مجتمع مس سونگون از کاهش پنج هزار و ۴۰۰ تنی تولید کنسانتره این مجتمع در پی قطعی برق ۳۲ روزه سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدجعفر عظمایی شنبه در نشست خبری، در خصوص موضوع استقلال شرکت مس سونگون، اظهار کرد: استقلال شرکت مس سونگون موضوعیت ندارد بلکه تشکیل شرکت اقماری در زیرمجموعه شرکت ملی مس مطرح است، زیرا کلیه اموال شرکت ملی مس از جمله مس سونگون در قالب سهام در بورس عرضه شده است.

وی افزود: در قالب قرارداد سه ماهه با یک شرکت، امکانات و راهبرد‌های تشکیل مس سونگون از اسفندماه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نیز در قالب ۱۷ بند به ریاست جمهوری اعلام شد، اما با بروز سانحه بالگرد ریاست جمهوری به تاخیر افتاد ولی با استقرار دولت جدید منتفی نشده است.

وی ادامه داد: تشکیل شرکت اقماری مس سونگون با استقرار دولت جدید نیز تا زمان تحقق همچنان مطالبه جدی آذربایجان شرقی بوده و هدف عمده آن نیز بازگشت درآمد‌های مالیاتی و ارزش افزوده به استان است.

عظمایی با اشاره به اشتغال هفت هزار و ۵۰۰ نفر در مجتمع مس سونگون، گفت: این مجتمع به لحاظ اهمیت و راهبردی بودن تولید و حجم طرح‌های اجرایی به عنوان نگین و قلب تپنده صنایع معدنی استان و حتی کشور است.

وی با بیان اینکه سه ماده در این مجتمع تولید می‌شود، افزود: از ابتدای امسال تا ۱۴ مردادماه به میزان ۱۳۲ هزار تن کنسانتره مس تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت درصد رشد دارد.

وی ادامه داد: کنسانتره مولیبدن نیز به عنوان یکی از مواد اولیه صنایع فولاد به میزان هزار و ۲۷۷ تن در این مجتمع تولید شده که ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون اظهار کرد: تولید کاتد مس به روش هیپ لیچینگ از سال گذشته در مجتمع به صورت ناقص آغاز شده و امروز با حل مشکلات تکنیکال به صورت پایدار ۸۶۰ تن کاتد با عیار ایده آل تولید شده است.

وی افزود: این پروژه در سال گذشته به صورت آزمایشی افتتاح شد ولی به خاطر برخی نواقصات معطل ماند و مدتی فعالیت نکرد، اما در اولویت کاری قرار گرفت و از ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری با تکمیل نواقصات، بار دیگر شروع به کار کرده است.

وی بر نظارت روزانه و دقیق دستگاه‌های نظارتی و کارشناسان خود مجتمع بر فعالیت‌های زیست‌محیطی مجتمع تاکید کرد.

عظمایی اظهار کرد: اکنون مجموع کاتد تولیدی کشور ۲۸۰ هزار تن است که در صورت اجرای پروژه مجتمع مس سونگون، این مجتمع می‌تواند به تنهایی ۲۰۰ هزار تن معادل ۷۰ درصد تولید فعلی کاتد کشور، کاتد تولید کند.

وی با بیان این‌که پنج میلیارد تن ذخیره ماده معدنی مس سونگون بوده و قابلیت بهره‌برداری تا ۲۰۰ سال آینده را دارد، گفت: پروژه فاز سه تلغیظ مس سونگون جزو منحصر به فردترین پروژه‌های سطح دنیا است.

وی به مشکل تامین برق مجتمع اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۲۵ هزار تن کنسانتره در مجتمع تولید شده و امسال نیز در صورت رفع مشکل قطعی برق این میزان را به ۳۵۰ هزار تن می‌رسانیم و با بهره‌برداری از فاز سه تلغیظ به ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون گفت: فاز چهار کنسانتره در مرحله مطالعات است و با راه‌اندازی آن ۴۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید اضافه می‌شود.

وی با بیان این‌که اجرای پروژه‌های مس سونگون نیازمند ۳۰ میلیون مترمکعب آب است، ادامه داد: اکنون واحد‌های صنعتی به دنبال روش‌های تامین پایدار آب از جمله استفاده از پساب شهری هستند و مجتمع مس سونگون نیز در این راستا برنده مزایده پساب شهری اهر و مرند شده است و اکنون از پساب ورزقان استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: سال گذشته ۳۵ میلیارد ریال عدم‌النفع تولید به خاطر قطعی ۳۲ روزه (۲۵۵ ساعته) برق برای مس سونگون بودیم و نتوانستیم پنج هزار و ۴۰۰ تن کنسانتره تولید کنیم بنابراین لازم است تا به سمت ایجاد پروژه‌های تامین برق حداقل در مواقع اضطراری و پیک مصرف برویم.

عظمایی افزود: پروژه احداث نیروگاه خورشیدی در منطقه هریس در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و قرار است از این طریق ۲۵۰ مگاوات با اعتبار ۲۵۰ میلیون یورو برق تولید شود. یک واحد نیروگاه گازی در داخل مجتمع نیز در دست اجرا بوده و قرارداد ۱۶ ماهه با ۳۲ میلیون یورو بسته شده و بعد از ۱۴ ماه قابل نصب و بهره‌برداری است.

وی با اشاره به مسوولیت‌های اجتماعی مس سونگون، اظهار کرد: جاده خواجه-ورزقان از محل مسوولیت‌های اجتماعی مس سونگون اجرایی شده و در سال جاری چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل نواقص آن هزینه شده است. مجوز دوبانده کردن راه ورزقان به معدن نیز دریافت شده و در حال مطالعات و انتخاب پیمانکار قرار دارد.

عظمایی گفت: مسیر ورزقان-نوردوز به عنوان یک پروژه استراتژیک مطرح بوده و اعتبار پنج هزار میلیارد ریال برای شروع آن در مجمع ملی مس اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های اساسی شهرستان ورزقان با توجه به تنوع آب و هوایی، ضرورت احداث کمپ ورزشی است که گام اساسی در جهت رفع محرومیت است. تا امروز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این کمپ هزینه شده و ۳۵ درصد پیشرفت دارد و سعی داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون اظهار کرد: چهره شهر ورزقان علی رغم برخورداری از موهبت الهی معادن، نفعی نبرده است، زیرا هزینه‌های گذشته برای این شهر به صورت مصارف هزینه‌ای و نه زیرساختی بوده است.

وی بیان کرد: ۴۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز و توسعه بهداشت شهرستان ورزقان تخصیص یافته است.

وی در خصوص اهمیت اجرای پروژه کاتد نیز افزود: اکنون به اجبار کنسانتره تولیدی مجتمع را جهت تکمیل زنجیره به کرمان می‌فرستیم، اما در صورت اجرای پروژه کاتد، کنسانتره در مجتمع مس سونگون تبدیل به ارزش افزوده بیشتر می‌شود و در این راستا خودبخود ارتباط ساختاری بین کرمان و آذربایجان شرقی قطع خواهد شد.

عظمایی در خصوص بازگشت ۱۵ درصد از سهم درآمد‌های مالیاتی مس سونگون به منطقه، اظهار کرد: سال گذشته از محل فعالیت‌های کل معادن دولتی استان ۲۵ هزار میلیارد ریال مالیات وصول به خزانه دولت واریز شده است و ۱۵ درصد هیچگاه نه در استان ما و نه در سایر استان‌ها محقق نشده است چرا که خزانه اعلام حاکمیت دارد و شرکت ملی مس نیز در این خصوص اختیاری ندارد.

وی در خصوص تاثیر مدیریت مجتمع بر مدیریت باشگاه مس سونگون نیز خاطرنشان کرد: هیچ نظارتی از سوی مدیریت مجتمع بر باشگاه وجود ندارد و این باشگاه به صورت مستقیم زیرنظر شرکت ملی مس ایران است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده