تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۸۵۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش مبادلات تجاری ایران و عمان به ۲ میلیارد دلار

افزایش مبادلات تجاری ایران و عمان به ۲ میلیارد دلار
‌می‌متالز - حجم مبادلات بین ایران و عمان در سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش می‌متالز، دبیرخانه همایش فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی ایران و عمان، محمد امیرعبداللهیان دبیر همایش "معرفی فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی ایران و عمان" با اشاره به برگزاری این رویداد در روز ۳۰مهرماه. در مرکز همایش‌های صدا و سیما، اظهار کرد: این همایش به عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی و اقتصادی کشور با حمایت و مشارکت نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و پزشکی، زیست بوم بازار ارز و سرمایه‌گذاری کشور جهت ارائه توصیفی و تصویری کامل از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط کلان اقتصادی دو کشور، تقارن و تبادل اطلاعات فعالان اقتصادی و ایجاد زمینه‌های تحول در مسیر توسعه اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: معرفـی قابلیت‌هـای نهاد‌های علمی و فرهنگی و مالی، توانمندی‌ها و دستاورد‌های بـازار سرمایه، رونق اقتصادی دو کشـور، افزایـش ظرفیـت‌هـا بـرای رقابـت بـازار ارز و سـرمایه فی مابین دو کشـور بـا بازارهـای مشـابه منطقـه و معرفـی فرصـت‌هـای سـرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان علمی، فرهنگی و اقتصادی، جلـب مشـارکت بخـش خصوصـی و سـرمایه‌گـذاران داخـلی و خارجی، ارائـه جدیـدترین روش‌های تامین مالی بـرای طـرح هـای سـرمایه‌گذاری و تبادل اطلاعات فنـی و تجاری از مهـم‌تریـن اهداف برگزاری این همایش است.

امیرعبداللهیان افزود: این همایش فرصتی منحصر به‌فرد برای مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی در دستیابی به اطلاعات عمومی و تخصصی حوزه‌های مختلف و گوناگون بازار سرمایه کشورمان ایجاد می‌کند که طی برگزاری ملاقات‌ها و جلسات، فرصتی را در اختیار گروه‌ها و اصناف داخلی قرار خواهد داد تا به معرفی ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی خود بپردازند و از این طریق به پویایی و هم افزایی هرچه بهتر کسب و کار خود اهتمام ورزند.

وی بیان کرد: عنصر اعتماد طی چند دهه گذشته، در مناسبات ایران و عمان منجر به فراهم کردن زمینه و زیرساخت مطمئن برای توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف و نزدیکی مواضع و رویکرد‌ها نسبت به تحولات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. رایزنی‌های مستمر و تبادل هدفمند هیات‌ها، میان دو کشور همواره در جریان است و این موضوع، روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان را متمایز از بسیاری از کشور‌های منطقه کرده که اکنون از رشد قابل توجهی نیز برخوردار شده است.

وی یادآوری اینکه روابط اقتصادی ایران و عمان با صادرات مواد شوینده و روغن در سال ۱۳۴۹ آغاز شد. اعلام کرد: حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و عمان درسال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. از دلایل اصلی رشد اقتصادی ایران و عمان کمیسیون مشترک اقتصادی بین این دو کشور در طی ۲۰ سال گذشته است.

امیرعبداللهیان گفت: از گذشته روابط فرهنگی ایران و عمان از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار بوده و نقش مهمی را در حفظ دوستی و همکاری این دو کشور دارد. روابط فرهنگی ایران و عمان در ابعاد مختلفی همچون: هنر، دین، زبان و ادبیات قابل بررسی است که خوشبختانه و در حال حاضر روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور نسبت به گذشته روند صعودی را در پیش گرفته و همکاری‌های قابل توجهی را در این زمینه با یکدیگر دارند.

وی اظهار کرد: این همایش به همت وزارت امور خارجه، سفارت ایران در عمان، اتاق بازرگانی و با حضـور بیـش از صد شـرکت داخلی و خارجی و مشـارکت کارشناسـان، مسوولین و فعالان اقتصادی ایران و عمان، و برگـزاری بیـش از ده‌ها نشسـت تخصصـی و بیـش از ۵۰۰ ملاقات تجـاری و ایجاد تفاهم‌نامـه همـکاری بیـن شرکت‌های داخلـی و خارجـی در روز ۳۰ مهرماه در تهران برگزار می‌شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده