تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۸۶۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تاجگردون مطرح کرد؛

تسلط بانک مرکزی به بازار ارز با تمرکز بر وجوه ارزی / بازار ارز توافقی اشخاص شکل می‌گیرد

تسلط بانک مرکزی به بازار ارز با تمرکز بر وجوه ارزی / بازار ارز توافقی اشخاص شکل می‌گیرد
‌می‌متالز - رئیس کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا تاجگردون، در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: در این جلسه دغدغه و سوالات نمایندگان از رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد.

نماینده مردم «گچساران» با اشاره به طرح دو موضوع در این جلسه اظهار کرد: یکی از موضوعات در رابطه با مسائل ارزی در سال ۱۴۰۳ بود. در این بخش درباره نوع تخصیص ارز سوالاتی مطرح شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسری‌هایی از منظر تخصیص ارز به واقع در بودجه وجود دارد، ادامه داد: قاعدتاً این کسری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، اما آن چیزی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که بانک مرکزی با تمرکزی که بر وجوه ارزی کشور دارد، تقریبا به بازار ارز مسلط است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز در کشور به سه روش هزینه می‌شود، ادامه داد: ارز ترجیحی، ارز نیمایی و ارز اشخاص از جمله سه روش هزینه کرد ارز در کشور قلمداد می‌شوند.

تاجگردون با بیان اینکه محل هزینه کرده ارز ترجیحی در بودجه است، ادامه داد: این ارز عمدتاً ارز مصرفی است و برای کالای اساسی و ... در نظر گرفته می‌شود؛ لذا ما اعتقاد داریم به دلیل تنظیم بازار، در حال حاضر این ارز ناکافیست و ریال بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود، با کسری بودجه‌ای مواجه است.

وی با اشاره به شرایط ارز مبادله‌ای بیان کرد: در این بخش نیز صادر کنندگان ارز، این ارز در بازار‌های مربوطه، مبادله می‌کنند.

ابهامات کمیسیون و بانک مرکزی درباره جدول تخصیص ارز به محصولات پتروشیمی

وی ادامه داد: همچنین کالا‌های مهمی همچون محصولات پتروشیمی که ارز آنها باز می‌گردد، در بازار نیمایی نیز به مصرف می‌رسد. همچنین ارز‌های توافقی که بین وارد کننده و صادر کننده و یا به عبارتی دارنده ارز و وارد کننده ارز مبادله می‌شود نوع کالا‌های آن متناسب با جدول تخصیصی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط همچون صنعت و معدن توزیع می‌شود که البته در این بخش اشکالات و ابهاماتی بین کمیسیون و بانک مرکزی وجود دارد که در جلسات بعدی کمیسیون به این مساله پرداخته خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در اداره با اشاره به مختصات ارز اشخاص بیان کرد: طبق اعلام مسوولین بانک مرکزی در این جلسه، این بانک در آینده نزدیک بازار ارز توافقی اشخاص را شکل خواهد داد و از آن رونمایی خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته دغدغه ما در این بخش این است که آیا می‌توان با ارزی که وارد می‌شود هر کالایی را وارد کرد، یعنی می‌توان این ارز را به هر کالایی وارداتی اختصاص داد؟ که البته پاسخ به این سوال منفیست، چرا که باید متناسب با جدول تخصیص ارز وزارت صمت و دیگر وزارت‌خانه‌ها این مهم صورت گیرد؛ لذا اینها مواردی است که باید در سال جاری و به مرور روی آنها توافق کنیم و به نتایج لازم دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده