تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۸۶۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صمد حسن‌زاده در نشست هیات نمایندگان اتاق اهواز با هیات رئیسه اتاق ایران

شرایط به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس رغبتی برای سرمایه‌گذاری ندارد

شرایط به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس رغبتی برای سرمایه‌گذاری ندارد
‌می‌متالز - رئیس اتاق ایران با بیان اینکه رکود ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت، بنگاه‌های تولیدی را از نفس انداخته است، گفت: متأسفانه امروز هیچ‌کس رغبتی برای سرمایه‌گذاری در کشور ندارد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: آن‌قدر شرایط تولید و حیات کسب‌وکار‌ها دشوار است که دولت باید به تولیدکنندگانی که همچنان در این شرایط به فعالیت ادامه می‌دهند، لوح طلایی تقدیر بدهد.

صمد حسن‌زاده در نشست هیات نمایندگان اتاق اهواز با هیات رئیسه اتاق ایران، ادامه داد: متأسفانه رکودی که به دلیل ناهماهنگی‌ها و سیاست‌های اشتباه دولت بر تولید تحمیل شده است، بنگاه‌های اقتصادی را از نفس انداخته و من امیدوارم دولت جدید بتواند این مسائل را حل کند.

او با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز هیچ‌کس رغبتی برای سرمایه‌گذاری در کشور ندارد، افزود: هر سرمایه‌گذاری با یک فرمول مشخص و در بازه زمانی مشخصی انتظار بازگشت سرمایه خود را دارد؛ درحالی‌که در کشور ما ریسک سرمایه‌گذاری بالاست و افراد ترجیح می‌دهند با بهره‌های بانکی موجود، سرمایه خود را در بانک‌ها بگذارند.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه خوزستان بر اساس آمایش سرزمینی و ساحلی بودن، مزیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی، کشاورزی و صادرات دارد، افزود: هر اقدامی که برای توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این منطقه لازم باشد، در برنامه اتاق ایران قرار خواهد گرفت.

او از هیات نمایندگان اتاق اهواز خواست تا برنامه ۵ ساله شامل حوزه‌های در اولویت برای سرمایه‌گذاری را در اختیار اتاق ایران قرار دهند تا مبنای برنامه‌ریزی‌های بعدی باشد.

قطعی برق، تولید را زمین زده است

محمدجواد امانی، رئیس اتاق اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه قطعی برق، واحد‌های تولیدی را زمین زده است، گفت: تولیدکنندگان علاوه بر این با سازمان‌های مختلف مرتبط با تولید اعم از وزارت صمت، بانک‌ها، گمرک، بیمه و ... نیز مشکلات زیادی دارند. از اتاق ایران می‌خواهیم نماینده برای احصا مشکلات تولیدکنندگان خوزستان برای گزارش به دولت، به این استان بفرستد.

او با بیان اینکه خوزستان در مناطق مرزی خود با مشکلاتی مواجه است، گفت: درخواست دیگر ما از اتاق ایران، تشکیل کارگروهی در رابطه با مرز‌های چذابه و شلمچه با هدف سرمایه‌گذاری و ایجاد امکانات و بازارچه‌های مرزی است. شرایط به‌گونه‌ای است که صادرکنندگان ماهی در استان ما مجبور هستند از مرز مهران صادرات خود را انجام دهند.

دبیرخانه طرح‌های نیمه‌تمام در اتاق ایران تشکیل شود

شهلا عموری، نایب‌رئیس اتاق اهواز نیز با پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی در اتاق ایران برای دسته‌بندی استان‌ها و ارزیابی مشکلات و مزیت‌های این استان‌ها برای برنامه‌ریزی‌های بعدی، ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم برای اقدامات موثرتر دبیرخانه طرح‌های نیمه‌تمام و دبیرخانه توسعه زیرساخت‌ها در اتاق ایران تشکیل شود.

او همچنین با طرح درخواست اختصاص یک کرسی از هیات رئیسه اتاق ایران به زنان، ادامه داد: اتاق ایران باید برای استفاده از ظرفیت چهره‌های پیشکسوت خود و تقدیر از آنها برنامه‌ریزی کند.

صفدر پیرمرادی، نایب‌رئیس اتاق اهواز نیز با گله‌مندی از قیمت‌گذاری دستوری و تولید دستوری در صنعت مرغ و تخم‌مرغ، گفت: هزینه‌های تولید بین ۱۰ تا ۱۵ برابر از اردیبهشت ۱۴۰۱ افزایش یافته است و هیچ نوع تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان گذاشته نشده است.

هیات نمایندگان اتاق اهواز چه گفتند؟

در ادامه این نشست دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق اهواز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. شاهرخ شیشه‌گر، خزانه‌دار اتاق اهواز با بیان اینکه حوزه معدن در خوزستان ناشناخته مانده است، گفت: اتاق ایران می‌تواند از طریق ظرفیت‌های خود از جمله کمیسیون معدن، این ظرفیت استان را بیشتر معرفی کند اگر واحد‌های صنعتی و معدنی در خوزستان فعال شوند با توجه به دسترسی استان به آب‌های آزاد، این امر در صادرات و اشتغال‌زایی خود را نشان خواهد داد.

عیسی نعامی، عضو هیات رئیسه اتاق اهواز نیز به موضوع تعطیل شدن ۲۰ روزه صادرات از مرز‌های استان خوزستان در ایام محرم اشاره کرد و گفت: اتاق ایران می‌تواند مطالبه حل این مشکل را از دولت‌های دو کشور مطرح کند.

هادی شرفی، عضو هیات نمایندگان اتاق اهواز هم با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی، نفت و گاز و انرژی خوزستان، گفت: استان خوزستان سه اتاق بازرگانی دارد که انتظار داریم دبیرخانه مشترکی برای همکاری با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس میان سه اتاق تشکیل شود.

امین ابراهیمی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اهواز نیز با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد، افزود: به دلیل این دست‌کاری‌ها حاشیه سود شرکت‌های فولادی (من‌های برخی شرکت‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه) زیر ۱۰ درصد است در حالی که قبلاً ۳۰ درصد بود.

ابراهیمی افزود: باید حکمرانی در صنعت فولاد بازنگری شود. رشد زنجیره‌ای گله وار در صنعت فولاد مشکل‌ساز شده است. در حال حاضر معادل ۱۰ میلیون تن مازاد تولید داریم و بدون توجه به توسعه بازار‌های صادراتی دچار بحران خواهیم شد. کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و مشکل تأمین برق صنعت نیز از افت‌های دیگر صنعت فولاد هستند.

علی شعبانی، عضو هیات نمایندگان اتاق اهواز با بیان اینکه محدودیت‌های برقی از کرونا بدتر است، گفت: متأسفانه هیچ حمایتی از صنایع نمی‌شود. وقتی صنایع بالادستی نتوانند تولید کنند در عمل صنایع پایین‌دستی هم تعطیل می‌شوند. پیشنهاد من این است که در دوره محدودیت‌های برقی و گازی واحد‌های تولیدی شامل بخشودگی‌های مالیاتی و ... شوند.

رضا طاهری، عضو هیات نمایندگان اتاق اهواز هم خواستار حل مشکل ثبت سفارش‌ها برای تولیدکنندگان و نحوه تخصیص ارز شد.

زنجیره تولید با مشکلات زیادی روبرو است

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های هیات رئیسه اتاق برای ارتباط منسجم با مجلس، گفت: دغدغه‌های کوتاه‌مدت بخش معدن تا پایان سال را تعریف کردیم. همچنین مشوق‌های موجود در این حوزه را احصا کرده و موضوع توسعه صادرات را دنبال می‌کنیم.

او با بیان اینکه حذف تعرفه‌ها از اهمیت زیادی در توسعه صنعت معدن برخوردار است، افزود: زنجیره تولید با مشکلات زیادی روبرو است و ما باید برای کل زنجیره چاره‌اندیشی کنیم.

نیازمند یک استراتژی ۵۰ ساله برای توسعه صنعتی هستیم

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی بالای استان خوزستان، بیان کرد: پاندمی اقتصاد ایران، قیمت‌گذاری دستوری است. دولت به حوزه‌هایی ورود می‌کند که نباید ورود کند. فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار زیر فشار زیادی هستند.

او با بیان اینکه صنایع معدنی و آب بر باید در نوار آبی کشور مستقر شوند، ادامه داد: توسعه در دنیا دریامحور بوده است. ما به غلط برخی واحد‌های آب بر مثل فولاد را در مناطق کویری تأسیس کردیم.

قیافه تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف اتاق ایران در این دوره این است که مطالعه آمایش سرزمینی را به عنوان موضوع کار ملی بر عهده گرفته و نتایج را برای تدوین استراتژی ۵۰ ساله توسعه صنعتی ارائه کند. ما امروز به چنین استراتژی نیاز داریم.

اتاق اهواز، با تشکیل هسته مطالعاتی به توسعه استان کمک کند

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست، گفت: خوزستان، استان عجیبی است. خوزستان به لحاظ تولید ارزش‌افزوده، بعد از تهران دومین استان است. حتی اگر نفت را کنار بگذاریم باز هم جایگاه خوزستان پنجم است.

او با بیان اینکه خوزستان بیشترین سهم اعتبارات دولتی را در طول دو برنامه گذشته دریافت کرده، افزود: با این حال می‌بینیم که همه اینها به توسعه در این استان منجر نشده است و نرخ بیکاری خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است و مشکلات زیست‌محیطی زیادی دارد.

کاشفی تأکید کرد: باید هسته مطالعه‌ای در اتاق اهواز تشکیل شده و درباره برخی از مشکلات استان مطالعه جدی داشته باشد. اتاق اهواز باید تلاش کند تا مباحث فرهنگی و اجتماعی را به کمک توسعه استان به کمک توسعه استان بیاورد.

به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد حرکت کنیم

ساسان شاه ویسی، دبیر کل اتاق ایران نیز گفت: با توجه به تعداد کمیسیون‌ها و کمیته‌های موجود در اتاق ایران، ایجاد کمیته‌های جدید بورکراسی را افزایش می‌دهد. ما باید به سمت چابکی بیشتر پیش برویم.

او افزود: توزیع منابع در اتاق‌های سراسر کشور مرتبط به گزارش استفاده از این منابع است و ما باید به سمت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد حرکت کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده