تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۹۲۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اهالی بازار سرمایه ادامه محدودیت دامنه‌نوسان را به نفع بورس نمی‌دانند

تداوم رشد بورس؟

تداوم رشد بورس؟
‌می‌متالز - بازار سرمایه در حالی چهارشنبه سبزی را در هفته سوم مرداد پشت‌سر گذاشت که روز‌های سراسر سرخی را تجربه کرده‌بود. شاخص‌کل بورس در نتیجه افزایش ریسک‌های سیستماتیک و تعلل سازمان بورس در محدود‌کردن دامنه‌نوسان هفته پیش کانال مهم ۲‌میلیون واحد را نیز از دست داد و در ادامه طولانی‌شدن محدودیت دامنه‌نوسان تنها بازار را در صف‌های فروش قفل کرد، اما جلسه اضطراری شورای‌عالی بورس در سه‌شنبه هفته گذشته و وعده‌های رئیس‌کل بانک‌مرکزی درخصوص حمایت از بورس مثبت کم‌جانی را در آخرین روز معاملاتی یک هفته سخت به بورس هدیه داد.

به گزارش می‌متالز، تضمین ۳۶۰همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی‌ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه‌درگردش شرکت‌های بورسی، انتشار ۲‌میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی به‌خصوص در حوزه پتروشیمی و معدن و اعطای ۱.۵میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود، سه وعده جدید بانک‌مرکزی به بورس است، وعده‌هایی که البته برخی از آنها با توجه به موانع قانونی موجود خوش‌بینی زیادی را از سوی اهالی بازار سرمایه به‌همراه نداشته‌است. از طرفی درحالی‌که تقریبا اکثریت اهالی بازار سرمایه با ادامه محدودیت دامنه‌نوسان مخالف هستند تا لحظه نگارش این گزارش خبری از این موضوع نشده‌است، به اعتقاد کارشناسان در صورت ادامه محدودیت دامنه‌نوسان هفته بی‌جانی را در بورس شاهد خواهیم بود.

سازمان در ادامه محدودیت دامنه‌نوسان تجدیدنظر کند

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در ابتدای هفته گذشته به دلیل کاهش دامنه‌نوسان و بالا‌بودن سطح ریسک سیستماتیک شاهد منفی‌های سنگین و بعد از آن‌هم قفل‌شدن سهام در صف‌های فروش بودیم. ارزش معاملات نشان می‌داد صف‌های فروش حجم نمی‌خورد و البته بخشی از این موضوع طبیعی است؛ چراکه وقتی در دامنه ۲‌درصدی کارمزد‌ها هم کاهش نمی‌یابد طبیعتا نوسان‌گیر‌ها هم از بازار خارج می‌شوند، اما با نزدیک‌شدن به آخر هفته تاثیر ریسک‌های سیستماتیک کم شد و خبر‌هایی مبنی‌بر حمایت از بورس منتشر شد و آقای فرزین با، اما و اگر گفتند؛ بانک‌ها ۵ همت می‌خرند و ۴۵ همت خط اعتباری باز می‌کنیم و بازار مثبت شد. وی ادامه‌داد:، اما برای هفته آینده اگر دامنه‌نوسان را باز نکنند و در همین حدود بماند، بازار شاید کمی پرحجم‌تر باشد، اما روند خاصی نخواهد گرفت.

با توجه به اینکه ریسک‌های سیستماتیک کاهش پیدا‌کرده امیدوارم سازمان بورس در محدودیت دامنه‌نوسان تجدیدنظر کند، چون در حقیقت دامنه ۲‌درصدی نقدشوندگی بازار را زیر سوال برده و با توجه به میزان کارمزد، نوسان‌گیر‌ها را از بازار خارج می‌کند در نتیجه همه‌چیز به تصمیم سازمان بورس بستگی دارد. حق‌شناس گفت: کم‌کردن دامنه‌نوسان در شرایط بالا رفتن ریسک‌های سیستماتیک از ابزار‌هایی است که در کل دنیا استفاده می‌شود، اما متاسفانه در ایران نه به‌موقع از این ابزار استفاده می‌کنند و نه به اندازه. زمانی‌که باید از این ابزار استفاده شود در به‌کارگیری آن تعلل می‌شود و بازار منفی‌های سنگین می‌خورد و در ادامه آنقدر این تصمیم را ادامه می‌دهند که خود به بازار ضربه می‌زند، دامنه‌نوسان فقط باید در همان روز‌های ابتدایی که سطح ریسک بالاست محدود باشد. برای هفته آینده همه‌چیز فقط به این بستگی دارد که در مورد دامنه چه اتفاقی خواهد افتاد، اگر محدودیت دامنه‌نوسان ادامه یابد، بازار بی‌جانی خواهیم‌داشت.

مسائل سیاسی در اولویت بورس

ایمان رئیسی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار در شرایطی هفته گذشته را سپری کرد که شرایط بحرانی قبل و دامنه‌نوسان محدود یک‌درصدی همچنان ادامه‌دار بود و بالطبع در این شرایط نه نمی‌توان انتظار حجم بالایی از ارزش معاملات داشت و نه به‌درستی تحلیلی از بازار ارائه داد. تا زمانی‌که شرایط عادی را در حداقل یکی دوهفته نبینیم، نمی‌توان در مورد این مسائل نظر داد، اگرچه مسائلی مثل نرخ بهره کاهش و از آن طرف نرخ نیما افزایش داشته، اما واکنش بازار به مسائل سیاسی در حال‌حاضر بیشترین وزن را به خود اختصاص داده‌است. وی افزود: در گذشته زنجیره‌ای از مشکلات باعث‌شده که بازار امروز به کوچک‌ترین مساله‌ای واکنش منفی داشته‌باشد، اثر افزایش نرخ بهره به عدد‌های بالای ۳۰‌درصد تا ثبات نرخ نیما و فاصله زیاد دلار نیما و آزاد تا سود‌های پرداختی بالای ۳۰‌درصدی در صندوق‌های درآمد ثابت که به دلیل همان بهره بالایی است که اشاره شد را امروز می‌بینیم و این بی‌اعتمادی که تمامی ندارد نمونه‌اش را در ثبت‌نام خودرو می‌بینیم که این حجم از نقدینگی به‌جای تولید اکنون در حساب‌های وکالتی برای مابه‌التفاوت انبار شده که در هر بازاری وارد شود ویرانگر خواهد بود.

این تحلیلگر گفت: شاید اگر بازار سرمایه به‌درستی مدیریت می‌شد، اکنون وام‌های ۳۰‌درصدی به افزایش زیان تولیدکننده و سرمایه‌گذار منجر نمی‌شد. بحث پیرامون این موضوع زیاد است، اما خلاصه باید گفت که هر رفتاری از سوی متولیان امر از وزیر اقتصاد و رئیس بانک‌مرکزی و رئیس سازمان بورس و... بر اقتصاد و آینه‌اش که بورس است، اثرگذار خواهد بود. امیدوارم که با معرفی کابینه و مستقر شدنشان به وضعیت بازار سروسامان ببخشند. اوراق‌تبعی را هم زودتر از اینها می‌شد انجام داد، اما در حال‌حاضر هم با توجه به سود بالای ۳۰ درصدی صندوق‌های درآمد ثابت جذاب نیستند.

وعده‌های فرزین چقدر عملی است؟

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هفته گذشته معاملات تحت‌تاثیر دامنه‌نوسان محدود بود و شاهد بودیم که در سه چهار روز اول معاملاتی صف‌های فروش روی منفی یک به‌کار خود پایان می‌داد و اکثر سهام صف‌فروش بودند، نبود تقاضا در بازار کاملا مشهود بود و با مقدار کمی عرضه صف‌های فروش تشکیل می‌شد، اما از سه‌شنبه عصر که خبر‌هایی از جلسه شورای‌عالی بورس مبنی‌بر تزریق ۵ همت به‌صورت مستقیم از سمت بانک‌ها به بازار و احتمالا تزریق ۴۵ همت خط اعتباری به‌کار گزاری‌ها آمد، باعث شد که روز چهارشنبه در بازار کمی تقاضا شکل بگیرد و شاهد تشکیل صف خرید در برخی از نماد‌های ارزنده بازار البته روی دامنه مثبت یک باشیم. محدودیت دامنه‌نوسان باعث‌شده که بازار امکان نوسان زیادی نداشته‌باشد و خیلی زود شاهد صف‌شدن سهام باشیم.

وی ادامه‌داد: نکته‌ای که در این میان مطرح است اینکه بازار واقعا حتی بعد از اینکه خبر خوش اعلام شد، هنوز اعتمادی به سیاستگذار ندارد و مشخص نیست که بانک‌ها واقعا اقدام به خرید می‌کنند یا نه. بر اساس دستورالعمل، سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار ممنوع است که بانک‌ها در صنایع غیرمرتبط در بازار فعالیت کنند؛ به این معنا که بانک نمی‌تواند در حوزه پتروشیمی و فولاد سرمایه‌گذاری کند و اگر این کار را بکند برای جریمه‌نشدن باید قبل از تهیه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سهم را بفروشد و این وعده نیازمند تغییر این قانون است و باید دید آیا واقعا بانک‌مرکزی چراغ‌سبز نشان می‌دهد یا خیر. این تحلیلگر گفت: برای هفته آینده طبق شایعات موجود قرار است دامنه‌نوسان کمی افزایش پیدا کند، اما به‌نظرم تا زمانی‌که پولی که قرار است بانک‌ها تزریق کنند، تزریق نشود دامنه افزایش نمی‌یابد، در صورت افزایش دامنه‌نوسان شروع هفته آینده مثبت است و باید دید چقدر از وعده‌وعید‌ها محقق می‌شود. اگر وعده‌ها واقعی باشند احتمالا روز‌های آتی معاملات مثبتی را شاهد خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
تداوم رشد بورس؟
اهالی بازار سرمایه ادامه محدودیت دامنه‌نوسان را به نفع بورس نمی‌دانند

تداوم رشد بورس؟