تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۳۲
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۴۹۴۹۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
در گفتگو با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی بررسی شد

سنگ‌اندازی‌های دولتی در صنعت سنگ

سنگ‌اندازی‌های دولتی در صنعت سنگ
‌می‌متالز - شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و چالش‌های فرآروی کشور در حوزه تحریم‌ها باعث شده بسیاری از نوآوری‌ها در صنایع گوناگون از جمله سنگ کاهش یابد و این موضوع جایگاه کشور را در رتبه بندی‌های جهانی کاهش داده است.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که برخی موضوعات همچون مسائل‌ زیست‌محیطی یا موضوعات مرتبط با راه و شهرسازی نگرانی‌هایی را همواره متوجه واحد‌های فعال در حوزه سنگ می‌کند. فعالان این حوزه با اشاره به اینکه این صنعت سهم خوبی را از منظر اشتغال‌زایی به خود اختصاص داده و از سوی دیگر می‌تواند منابع ارزی صادراتی خوبی را برای کشور به ارمغان آورد می‌گویند دولت باید سیاست‌هایی را در نظر بگیرد که موانع موجود را از مسیر مرتفع سازد و در عین حال فرصت‌های جدیدی را برای خلق ارزش ایجاد کند. در این مطلب در گفتگو با حسین نکاحی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی به بررسی مشکلات موجود در این صنعت پرداخته‌ایم:

نظام مهندسی در سال‌های اخیر چه اقداماتی در پیشبرد اهداف صنعت سنگ انجام داده است؟

با توجه مخالفت اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل محیط زیست با تمدید پروانه‌های بهره‌برداری معادن گرانیت جنوب مشهد (تعداد ۹ معدن) در نوزدهمین جلسه کمیته فنی و تخصصی ذیل شورای معادن استان مقرر شد توسط سازمان نظام مهندسی معدن، مسائل زیست‌محیطی و مشکلات مربوط به راه و شهرسازی و جهت تامین خوراک واحد‌های سنگبری امکان جایگزین کردن سایر معادن استان بررسی شود و سازمان نظام مهندسی معدن با تشکیل کارگروهی این طرح را در شورای عالی معادن استان مطرح کرد و ۹ پروانه بهره‌برداری که به علت گزارش‌های زیست‌محیطی و... متوقف شده بود تمدید گردید که عدم تمدید پروانه این معادن باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شد: از جمله محروم شدن حدود ۱۵۰۰ نفر که به طور مستقیم در این معادن و سنگبری‌ها مشغول به کار هستند، حذف رقم قابل توجهی از ارز آوری و تولید ناخالص و واردات سنگ از سایر استان‌ها که باعث وابستگی و افزایش قیمت محصول و... می‌شود.

چه چالش‌هایی پیش روی نظام مهندسی معدن وجود دارد؟ پیشنهاد‌های شما برای تسهیل مسائل چیست؟

وظیفه اصلی سازمان نظام مهندسی معدن ارتقای سطح دانش و ارائه خدمات با کیفیت توسط متخصصان در راستای حفظ و افزایش بهره‌وری منابع معدنی و نظارت بر حسن اجرای خدمات است که حل بسیاری از مشکلاتی که سازمان نظام مهندسی معدن در دستیابی به رسالت خود، در مباحث نظارتی و صیانتی معادن، ایمنی، تعامل با بهره‌برداران، ارتقای جایگاه متخصصان و آموزش آنها و... با آن مواجه است تنها با حمایت معاونت‌های معدنی وزارت و ادارات کل صمت و حمایت‌های لازم و در خور شأن موضوع ماده قانونی ۳۵ قانون نظام مهندسی معدن امکان پذیر است.

صادرات خدمات فنی مهندسی به کشور‌های هدف از جمله افغانستان و پاکستان دارای چه شرایطی است؟ در این زمینه ایران چقدر پتانسیل دارد؟

به دلیل شرایط زمین‌شناسی خاص مناطق مورد نظر و وجود تنوع مواد معدنی و... سطح علمی و توانمندی مهندسان این حوزه در ایران، زمینه‌های بسیار مساعدی در این حوزه وجود دارد. لیکن هنوز اقدام موثری در راستای حمایت و شناسایی شرکت‌ها و افرادی که می‌توانند نقشی مبتکرانه در این حوزه در عرصه بین المللی مخصوصا کشور‌های همجوار داشته باشند و همچنین ارائه یک برنامه منسجم نشده است.

بازار‌های هدف خدمات فنی مهندسی چه کشور‌هایی هستند؟ چه اقدامات و راهکار‌هایی برای آن اندیشیده شده است؟

از آنجا که صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به سایر کشور‌ها وابستگی بسیار زیادی به مناسبات ایران با دیگر کشور‌ها و همچنین مناسبات کشور هدف دارد در این خصوص باید کارشناسی و امکان سنجی‌های دقیق و منسجمی انجام شود.

در سال‌های گذشته صدور مجوز برای کارشناسان بهره‌برداری معادن سنگ چه میزان رشد داشته است؟

با توجه به قوانین سختگیرانه ثبت محدوده و شرکت در مزایده‌های معدنی و ... به نظر می‌رسد با کاهش صدور مجوز روبه رو بوده ایم که آمار دقیقی در اختیار سازمان نظام مهندسی معدن نیست.

چشم‌انداز اقتصادی شما تا پایان سال چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه معدنی، افزایش نرخ حقوق دولتی، مشکل دریافت سوخت و شرایط تحریم و ماشین آلات فرسوده و... تولیدکنندگان با شرایط بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت عدم توجه به موضوع فوق شرایط بسیار نا مساعد خواهد شد.

با توجه به مشغول به کار شدن دولت چهاردهم چه انتظاراتی از دولت دارید؟

تسهیل شرایط فعالیت بخش خصوصی به نحوی که فعالان بدون درگیر شدن با انواع بوروکراسی‌های مختلف کاغذی و الکترونیکی، بتوانند فعالیت‌های خود را به جهت پویایی بخش معدن و اقتصاد پیرامون آن عملیاتی کنند. تقویت تولید و حمایت از صادرات غیرنفتی مخصوصا بخش معدن، لغو عوارض صادرات محصولات معدنی و جلوگیری از افزایش غیر کارشناسی و نامتعارف حقوق دولتی معادن از جمله انتظارات ما از دولت جدید است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده