تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۹۵۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گذر طلای جهانی از ۲۵۰۰ دلار برای اولین بار

گذر طلای جهانی از ۲۵۰۰ دلار برای اولین بار
‌می‌متالز - چشم‌انداز کاهش هزینه‌های استقراض باعث شد تا طلا برای اولین بار ۲۵۰۰ دلار در هر اونس و ارزش دلار در برابر یورو کاهش یابند، ین و فرانک سوئیس نیز کاهش یافتند.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلای جهانی در بحبوحه افزایش خوش‌بینی نسبت به تسهیل پولی و خرید‌های کلان بانک‌های مرکزی، امسال بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

طلا برای اولین‌ بار به بالای ۲۵۰۰ دلار در هر اونس رسید که این امیدواری بود که فدرال رزرو آمریکا به کاهش نرخ‌های بهره نزدیک‌تر شود.

شمش جمعه گذشته (۱۶ اگوست) تا ۲.۲ درصد افزایش یافت که از رکورد قبلی که در ماه گذشته ثبت شده بود، فراتر رفت، زیرا نتایج ناامیدکننده در بازار مسکن ایالات متحده انتظارات برای کاهش سریع و بیشتر فدرال رزرو را تقویت کرد. نرخ‌های پایین‌تر به طور کلی برای طلا مثبت است، زیرا هیچ بهره‌ای پرداخت نمی‌کند.

قیمت این فلز گران‌بها در سال جاری بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است، زیرا خوش‌بینی‌ها نسبت به تسهیل پولی و خرید‌های کلان بانک‌های مرکزی افزایش یافته است. همچنین به دلیل افزایش خطرات ژئوپلیتیکی، از جمله تنش در خاورمیانه و جنگ روسیه با اوکراین، تقاضا را به عنوان یک دارایی مطمئن افزایش یافته است.

ارزش شمش در اوایل سال شروع به افزایش قیمت کرد و تحلیلگران و کارشناسان را شگفت‌زده کرد. به تازگی نیز طلا افزایش یافته است، زیرا انتظار می‌رود مقامات آمریکایی به زودی کاهش نرخ بهره را آغاز کنند.

مجموعه‌ای از داده‌های ایالات‌ متحده در مورد فعالیت‌های اخیر، بازار‌ها را متقاعد کرده است که بانک مرکزی ایالات‌ متحده در آستانه کاهش هزینه‌های استقراض از بالاترین سطح بیش از دو دهه اخیر است. بحث بر سر این است که فدرال رزرو تا چه حد ممکن است نرخ بهره را کاهش دهد، زیرا قرائت‌های اقتصادی اخیر نشانه‌های متناقضی در مورد وضعیت اقتصاد ایالات‌ متحده ارائه می‌دهد.

کارشناسان اظهار کردند که قیمت‌ها ممکن است در سه ماهه آینده به ۲۷۰۰ دلار آمریکا افزایش یابد، زیرا ارزش‌های کلان و پولی  بانک مرکزی پشت سر هم قرار می‌گیرند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده بلومبرگ نشان می‌دهد، ذخایر طلا در صندوق‌های قابل معامله در بورس در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. معامله‌گران جمعه گذشته آخرین داده‌های اقتصادی را برای سرنخ‌هایی در مورد چشم‌انداز سیاست فدرال رزرو ارزیابی کردند. ارقام نشان می‌دهد که ساخت‌وساز خانه‌های جدید در ایالات‌ متحده در ماه جولای به پایین‌ترین سطح از زمان پس از همه‌گیری کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده