تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۹۶۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کارخانه‌های فولادی چین در یک قدمی تعطیلی کامل

کارخانه‌های فولادی چین در یک قدمی تعطیلی کامل
‌می‌متالز - بر اساس ارزیابی‌های مای‌استیل تنها پنج درصد از ۲۴۷ کارخانه فولادسازی کوره بلند چین تا ۱۵ آگوست موفق به کسب سود جزئی از فروش تولیدات خود شدند. شماری از تحلیل‌گران بازار فلزات براین باورند رکود عمیقی بر صنعت فولاد چین حاکم شده تا کارخانه‌ها را به مرز تعطیلی کامل بکشد.

به گزارش می‌متالز، میزان تولید محصولات فولادی در کارخانه‌های کوره بلند چین برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت. اگرچه فولادسازان تعمیرات را علت اصلی افت تولید خود عنوان می‌کنند. ولی آنطور که مای‌استیل ادعا می‌کند افت محسوس قیمت فولاد تمام شده در چین باعث تشدید ضرر کارخانه‌ها شده و تعمیرات تنها بهانه‌ای برای کاهش تولید محصولات فولادی در چین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت ۲۴۷ کارخانه‌های کوره بلند (BF) چین طی ۹ تا ۱۶ آگوست سال میلادی جاری با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به هفته قبل به ۸۵.۹۲ درصد رسید. همچنین متوسط تولید روزانه فلز داغ در میان این کارخانه‌ها ۱.۳ کاهش یافت و به طور متوسط ۲.۲۹ میلیون تن در روز برآورد شد.

طبق ارزیابی‌های مای‌استیل تنها پنج درصد از ۲۴۷ کارخانه فولادسازی چین تا ۱۵ آگوست موفق به کسب سود جزئی از فروش تولیدات خود شدند. در نتیجه ضرر‌های سنگین در فروش محصولات فولادی در سراسر چین منجر شده فولادسازان بیشتری و حتی کارخانه‌های محلی مجبور به کاهش یا توقف کامل خطوط تولید شوند، تا جایی که شمار زیادی از فولادسازان در شمال غرب، جنوب شرق و شرق چین در طول هفته گذشته به دلیل تعمیرات و نگهداری خطوط تولید خود را تعطیل کردند.

کارخانه‌های فولادی چین در یک قدیمی تعطیلی کامل

فولادسازان چین در پی افت تقاضا میزان سفارشات خود برای خرید مواد اولیه را به میزان قابل توجهی کاهش دادند و در شرایط فعلی باوجود رکود بازار داخلی سنگ آهن کمتری مصرف می‌کنند. بر این اساس مصرف روزانه سنگ آهن وارداتی طی روز‌های ۹ تا ۱۵ آگوست در بین ۲۴۷ کارخانه کوره بلند فولادسازی این کشور به طور میانگین ۲.۸ میلیون تن در روز برآورد شد که از کاهش مصرف ۱.۲ درصدی در هفته حکایت می‌کند. به دنبال این موضوع قیمت سنگ آهن در چین از ۱۶ آگوست وارد فاز نزولی شد.

از طرفی کاهش مصرف سنگ آهن رشد ذخایر این محصول را در کارخانه‌های کوره بلند چین به همراه دارد و مجموع موجودی سنگ آهن وارداتی در ۲۴۷ کارخانه چین در طول هفته گذشته با ۰.۳ درصد افزایش در هفته به ۹۶.۷ میلیون تن رسید که این میزان جوابگو ۳۲.۳ روز تولید با میزان مصرف فعلی را می‌دهد. در مقابل موجودی سنگ آهن این کارخانه‌ها دو هفته قبل ۹۱.۲ میلیون تن بود که کفاف ۳۱.۴ روز تولید را می‌داد. شماری از تحلیل‌گران بازار فلزات عقیده دارند بازار داخلی چین پیش‌تر در زمان همه‌گیری کووید -۱۹ چنین شرایطی را تجربه کرد و با گذر چند سال مجدد رکود عمیقی بر صنعت فولاد چین حاکم شده است تا کارخانه‌ها را به مرز تعطیلی کامل بکشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده