تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۱۰
کد خبر: ۳۴۹۶۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در نشست خبری همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» مطرح شد؛

شناسایی مشکلات و چالش‌های توسعه متوازن صنعت آهن و فولاد کشور

شناسایی مشکلات و چالش‌های توسعه متوازن صنعت آهن و فولاد کشور
‌می‌متالز - همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» چهارشنبه ۰۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهران محجوب‌نژاد دبیر علمی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» در نشست خبری این همایش با اشاره به ضرورت حفظ این صنعت اظهار کرد: فولاد کشور ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تنی دارد و ایران با وجود تولید ۳۵ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم جهان قرار دارد و ۵ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

شناسایی مشکلات و چالش‌های توسعه متوازن صنعت آهن و فولاد کشور

وی افزود: از این رو حفظ و نگهداری این صنعت واجب است و لازم است که مشکلات آن شناسایی شود تا توسعه متوازن آهن و فولاد در کشور برقرار شود که این همایش به صورت تخصصی به مشکلات و چالش‌های فولاد می‌پردازد.

محجوب‌نژاد یادآور شد: در این همایش مدعوین از نمایندگان مجلس و مدیران وزارت خانه‌ها، ایمیدرو و انجمن‌های مربوطه خواهند بود و در انتها نیز بیانیه‌ای برای پیگیری مطالبات و مشخص شدن خط مشی‌ها نیز در انتهای این همایش داشته باشیم.

ضرورت تبیین مفهوم توسعه پایدار

حمیدرضا امیدان، دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مفهوم «توسعه پایدار» بیان کرد: این مفهوم در اواخر دهه ۹۰ مبنی بر سه اصل اقتصاد، اجتماع و محیط زیست مطرح شد که در صورتی محقق می‌شود که نیاز‌های آیندگان را در نظر بگیرند، اما با گذشت زمان توسعه پایدار با مفهوم نوآوری اجتماعی پیوند خورد.

وی تصریح کرد: در واقع دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که به تنهایی قادر به حل مشکلات نیستند و مجموعه‌های اقتصادی و تشکل‌ها باید شکل گیرند و در کنار دولت‌ها به رفع مشکلات کمک کنند.

شناسایی مشکلات و چالش‌های توسعه متوازن صنعت آهن و فولاد کشور

امیدان خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی سه وظیفه عمده دارد که با استفاده از آموزش‌های کاربردی به توسعه صادرات کمک کند، دو اینکه چانه زنی و مطالبه‌گری با حاکمیت را داشته باشند و سوم اینکه با دیپلماسی تجاری و با اعزام و دریافت هیئت‌های تجاری به توسعه صادرات محلی و منطقه‌ای کمک کنند.

وی یادآور شد: بنابراین بر اساس این سه وظیفه اتاق و رویکرد نوآوری اجتماعی که به تصمیم سازی منجر خواهد شد، کمیسیون‌های تخصصی اتاق تشکیل شده و شناسایی و ارائه راه حل‌ها از نکات اصلی برگزاری همایش است.

بنیاد فولاد در اصفهان قرار داده شده است

محمد ابکا، عضو شورای راهبردی همایش نیز از چرایی برگزاری این همایش در اصفهان، گفت: بنیاد فولاد در اصفهان قرار داده شده و حتی در استان‌های دیگر از نیرو انسانی تربیت شده در این استان استفاده می‌شود و توسعه سایر واحد‌های فولادی با کمک فولاد مبارکه بوده است.

شناسایی مشکلات و چالش‌های توسعه متوازن صنعت آهن و فولاد کشور

وی افزود: تنها صنعتی که همه مؤلفه‌های اقتصادی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را دارد فولاد مبارکه است و سهم صنعت در GDP کشور ۱۳ درصد است و حدود ۵ درصد آن سهم فولاد است و در سند پیش بینی شده که به سمت ۲۳ درصد سوق پیدا کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده