تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۲:۲۳
بازدید: ۳
کد خبر: ۳۴۹۷۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
تنها کارخانه فولاد شیلی در بحبوحه افزایش واردات از چین تعطیل شد

چین؛ پیروز میدان فولادی شیلی

چین؛ پیروز میدان فولادی شیلی
‌می‌متالز - جنگ تجاری چین نه‌تنها بازار‌های معدنی و فلزات کمیاب را در‌نوردیده بلکه به سراغ صنعت فولاد رفته است که این بار از آمریکای لاتین قربانی گرفته است.

به گزارش می‌متالز، ادامه این جنگ آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی را رقم زده که نگرانی‌ها را تعمیق می‌کند. تنها کارخانه فولاد شیلی گفته است که در مقابل رقابت با واردات ارزان چینی تعطیل خواهد شد و این ضربه‌ای به دولت این کشور است که در اوایل سال‌جاری برای نجات فولاد شیلی تعرفه‌هایی را بر فولاد چینی وضع کرده بود. به گزارش فایننشال تایمز؛ این کشور آمریکای جنوبی برای نجات کارخانه‌ای که توسط CAP اداره می‌شود، بر بزرگ‌ترین شریک تجاری خود تعرفه وضع کرده بود. کارگران فولاد در اعتراض به تعطیلی کارخانه فولاد هوآچیپاتو در تالکاهوانو، شیلی، در ماه آوریل اعتراض کردند.

فولادساز شیلیایی CAP که کارخانه هوآچیپاتو را در منطقه مرکزی بیوبیو شیلی اداره می‌کند، گفت که تا سپتامبر فعالیت فولاد خود را «به طور نامحدود» تعطیل می‌کند و هجوم واردات از چین را عامل زیان بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری در دو سال گذشته عنوان کرد. مقامات شیلیایی؛ هوآچیپاتو، تامین کننده بزرگ مواد فولادی برای صنعت عظیم معدن مس شیلی را از نظر استراتژیک مهم می‌دانند. این کارخانه تقریبا ۲۰‌هزار نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم در بیوبیو استخدام می‌کند. نیکلاس گراو، وزیر اقتصاد گفت: «این یک تصمیم بسیار ویرانگر برای منطقه بیوبیو است و کشور می‌داند که ما به عنوان یک دولت تلاش زیادی برای معکوس کردن آن انجام داده ایم.» چین شریک تجاری اصلی شیلی است و تقریبا ۴۰‌درصد از صادرات آن را به خود اختصاص می‌دهد؛ این یکی از بزرگ‌ترین سهم‌ها در میان کشور‌های آمریکای لاتین است.

دولت‌های سراسر آمریکای لاتین و آسیا از افزایش صادرات ارزان در بسیاری از بخش‌ها از چین در دو سال گذشته شکایت کرده اند، زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان با تقاضای داخلی ضعیف‌تر دست و پنجه نرم می‌کند. گروه صنعت فولاد آمریکای لاتین آلاسرو گفت که این منطقه در سال ۲۰۲۳ رکورد ۱۰ میلیون تن فولاد چین را وارد کرده است که ۴۴‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. هوآچیپاتو در ماه مارس به طور موقت فعالیت خود را به دلیل تاثیر واردات چین به حالت تعلیق درآورد. دولت شیلی بعدا عوارض موقت ۳۴ درصدی روی توپ‌های فولادی از چین و ۲۵‌درصد برای میله‌های استفاده شده برای ساخت آنها به مدت ۶ ماه وضع کرد. مقامات گفتند می‌توان آنها را در انتظار نتایج تحقیقات ضد دامپینگ در حال انجام توسط کمیسیون ضد تحریف قیمت شیلی تمدید کرد.

در ژوئن، سفیر چین در سانتیاگو به رسانه‌های شیلیایی گفت که این تعرفه‌ها «به منافع مشروع شرکت‌های فولاد چینی ضرر رسانده» و «به روابط اقتصادی و تجاری» بین دو کشور آسیب وارد کرده است. اما CAP که سنگ‌آهن در شیلی را نیز استخراج می‌کند، گفت که شرایط بازار به این معناست که به‌رغم تعرفه‌ها قادر به افزایش قیمت فولاد نیست و «تداوم تجارت فولاد در شیلی به شکل فعلی آن را از نظر اقتصادی غیرقابل تحمل می‌کند». گراو تصمیم به تعطیلی کارخانه را «غیر مسوولانه» توصیف کرد و CAP و تولیدکننده محلی توپ‌های فولادی مولیکاپ را به دلیل شکست در «دستیابی به توافقی در مورد فروش و قیمت‌گذاری که با توجه به شرایط جدید بازار ناشی از تعرفه‌ها می‌توانست انجام دهند» سرزنش کرد. وی افزود که دولت «به انجام تمام تلاش‌های ممکن برای لغو این تصمیم ادامه خواهد داد».

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده