تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۹۹۳۸
سرویس خبر : انرژی

سهم ۵۱ درصدی عرضه نیروگاه‌های دولتی در هفته گذشته

سهم ۵۱ درصدی عرضه نیروگاه‌های دولتی در هفته گذشته
‌می‌متالز - از ابتدای معاملات شرکت‌های توزیع در تابلوی برق بورس انرژی تا چهارشنبه ۳۱ مردادماه، تعداد ۲۸ نیروگاه دولتی و ۳۶ نیروگاه خصوصی مشغول عرضه برق بوده‌اند.

به گزارش می‌متالز به نقل از وزارت نیرو، از ابتدای معاملات شرکت‌های توزیع در تابلوی برق بورس انرژی تا چهارشنبه ۳۱ مردادماه، تعداد ۲۸ نیروگاه دولتی و ۳۶ نیروگاه خصوصی مشغول عرضه برق بوده‌اند و در این مدت در مجموع ۶۳۵۵ معامله توسط ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق رقم خورد.

همچنین حجم معاملات روزانه به ۶۵ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۲۹۱ مگاوات ساعت با متوسط قیمت ۱۱۹۱ ریال، حداقل نرخ ۸۵۰ ریال و نرخ معاملات به حداکثر قیمت ۱،۳۹۰ ریال رسید.

این گزارش حاکی است در روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه حداکثر قیمت بازار بورس برای هر کیلووات ساعت برق به ۱،۳۵۰ ریال رسید که نسبت به روز قبل رشد یک درصدی را تجربه کرده است. کمینه قیمت نیز با کاهش ۷ درصدی به ۱،۰۵۰ ریال رسید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در روز ۳۱ مردادماه سهم فروش نیروگاه‌های خصوصی از کل به ۷۱ درصد رسید که نسبت به روز قبل با رشد ۳۲ درصدی همراه شد.

این گزارش اضافه می‌کند: طی معاملات هفته قبل نیروگاه‌های دولتی با ۳۳ میلیون و ۶۳ هزار و ۳۴۷ مگاوات ساعت، سهم ۵۱ درصدی از فروش را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر نیز نیروگاه‌های خصوصی با ۳۲ میلیون و ۸۷ هزار و ۵۸۰ مگاوات ساعت، سهم ۴۹ درصدی از فروش داشتند.

نکته قابل توجه دو روز پایانی معاملات هفته قبل اوج‌گیری فروش برق سلف بود که شاهد رشد چشم‌گیر ارزش معاملات در تابلوی مشتقه بودیم. به طوری که در آخرین سه‌شنبه مردادماه برابر یک میلیارد و ۶۲۸ میلیون کیلووات ساعت برق طی ۱۲۹ معامله در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

رکورد بیشترین میزان معامله برق سلف در این تابلو مربوط به روز دوم مردادماه و ثبت فروش ۲.۹ میلیارد کیلووات ساعت بود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده