تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۹۹۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برق سیمان پرید/ بحران خاموشی کارگاه‌های تولید سیمان را به تعطیلی کشاند

برق سیمان پرید/ بحران خاموشی کارگاه‌های تولید سیمان را به تعطیلی کشاند
‌می‌متالز - کمبود برق یکی از مشکلاتی است که سال‌هاست صنایع مختلف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. سیمان هم یکی از این صنایع است. قطعی برق در صنعت سیمان باعث مشکلات بسیاری از جمله تعطیلی کارگاه‌ها و تامین نشدن سیمان در بازار و... شده است. اما دولت چگونه می‌تواند این مشکل را حل کند؟

به گزارش می‌متالز، صنعت سیمان یکی از ارکان اساسی سازندگی و توسعه زیر‌ساخت‌ها در ایران به شمار می‌رود. اما طی روز‌های اخیر، مشکلات ناشی از قطعی برق و بحران خاموشی و افزایش قیمت سیمان موجب بروز بحران‌هایی در این صنعت و به تبع آن بازار مسکن شده است. به گفته کارشناسان، به دلیل قطعی برق کارخانه‌ها، قیمت سیمان ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده و این اتفاق منجر به تعطیلی تعدادی از کارخانه‌ها شده است.

مدیریت نادرست؛ علت حل نشدن مشکل برق صنایع

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، درباره علت قطعی برق صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از صنایع همچون صنعت سیمان دچار مشکل قطعی برق هستند. وزارت نیرو در تلاش است تامین برق کشور را مدیریت کند. بنگاه‌های اقتصادی که در حوزه تولید مصالح استراتژیک ساختمان مشغول فعالیت‌اند نیز با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این پیک باید از ابتدا مدیریت می‌شد. به دلیل مدیریت نشدن پیک مصرف برق، این مشکلات برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در حوزه تولید، مصرف و ساحتمان ایجاد شده است.

قطعی برق چه چالش‌هایی برای صنعت سیمان ایجاد کرده است؟

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره چالش‌های تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان صنعت سیمان پیرو مشکلات تامین برق و مدیریت در این صنعت گفت: در صنعت سیمان، مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌شدت تحت تاثیر مشکلات تامین برق و مدیریت نادرست قرار دارند. این مشکلات به‌ویژه در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز و فصل تابستان به دلیل کمبود برق، برای فعالان عرصه صنعت و به خصوص صنعت سیمان چالش‌هایی به وجود آورده است.

او افزود: یکی دیگر ار مشکلات این صنعت، دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به مصالح است. با وجود اینکه اختلاف قیمت نسبت به هفته گذشته و حتی ماه گذشته وجود ندارد، مشکل اصلی تامین مصالح است. به عنوان مثال حتی زمانی که بنگاه‌ها مصالح را از بورس تهیه کرده‌اند، باید یک فرایند زمان‌بر را طی کنند. مصالحی که یک ماه پیش از بورس خریداری شده هنوز تحویل داده نشده است.

توزیع قطره‌چکانی سیمان در بازار

پورحاجت درباره تاثیر قطعی برق بر قیمت سیمان تصریح کرد: کارخانه‌ها به دلیل قطعی برق و کاهش تولید، قطره‌چکانی مصالح را در بازار توزیع می‌کنند. از آنجا که عرضه و تقاضا مؤلفه‌های اصلی اقتصاد هستند، بنابراین وقتی عرضه یک کالا در بازار کاهش پیدا کند، قیمت آن افزایش می‌یابد.

این فعال بخش خصوصی در ادامه تاثیر کمبود سیمان بر بازار مسکن را تشریح کرد: یکی از تاثیرات مستقیم آن تعطیلی برخی از کارگاه‌های تولیدی است. از آنجا که مسکن یک کالا‌ی تولیدی و متشکل از خدمات، دستمزد و مصالح است، قطعاً کمبود سیمان تاثیر خود را بر مسکن خواهد گذاشت.

او در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه اقداماتی به منظور حل این مشکل صورت گرفته توضیح داد: جلساتی برای این حل مشکل برگزار شده که امید است این مشکلات حل شود.

مدیریت صحیح؛ راه‌حل مشکل قطعی برق

پورحاجت برای حل این مشکل پیشنهاد داد: برای حل این مشکل باید یک مدیریت صحیح صورت بگیرد، زیرا زمان ایجاد مشکل برق و گاز مشخص است. باید قبل از پیش آمدن این مشکلات برایشان چاره‌اندیشی شود.

او درباره آینده بازار سیمان گفت: اگر مشکل توزیع سیمان در بازار برطرف شود، قطعاً بسیاری از تنش‌های موجود رفع خواهد شد.

طبق این گزارش، مشکلات صنایع مختلف سال‌هاست که حل‌نشده باقی مانده است. دولت باید سال‌های گذشته برای حل این مشکل اقدام می‌کرد چراکه زمان کمبود گاز و برق برای صنایع مشخص است. در حال حاضر هم دولت باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت درست این مشکل را حل کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده