تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۵۰۱۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار سرمایه در کوتاه مدت و بلندمدت چه روندی را طی خواهد کرد؟

سایه سنگین ترس‌های بازار سرمایه در حال رنگ باختن است؟

سایه سنگین ترس‌های بازار سرمایه در حال رنگ باختن است؟
‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر که وزاری کابینه مشخص شده‌اند و رزومه برخی از آنان خصوصا آقای همتی مشخص است، این انتظار به وجود آمده که شرایط به مرور بهتر و مساعدتر شود، سایه سنگین برخی از ترس‌هایی که طی حدود دو سال اخیر با آنها مواجه بودیم کمتر گردد و وضعیت اقتصاد و تولید و به تبع آن بازار سرمایه نیز شرایط مناسب‌تری را به دست آورد.

به گزارش می‌متالز، رسول جاویدی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: در روز معاملاتی گذشته، شاخص کل بورس افزایش بیش از ۱۵ هزار واحدی را تجربه کرد که فولاد و فملی بیشترین تأثیر مثبت را بر روی شاخص داشتند. بازار درحالی طی حدود ۱۲ روز اخیر روند به نسبت مثبتی را آغاز کرده که در اواسط هفته گذشته شاهد عرضه‌هایی بودیم که انتظار نمی‌رفت چنین عرضه‌هایی وجود داشته باشند چراکه سهامدارانی قصد ذخیره سود را داشتند، اما شاید بعضا فشاری بر کد‌های اعتباری قرار داشته یا صندوق‌هایی که ابطالی داشتند پس از دریافت فرصت، اقدام به فروش کردند؛ این موارد باعث شد که روز‌های پایانی هفته با اضطراب سپری شود، هرچند که در آخرین روز کاری هفته، مجددا کمی تعادل به بازار بازگشت و شاهد افزایش بازار بودیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اخباری که با محوریت رأی اعتماد مجلس به گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها منتشر شد و شاهد رأی اعتماد همه وزرای پیشنهادی بودیم، این موضوع نیز به خودی خود اثر مثبتی را بر وضعیت کلی جامعه از لحاظ سیاست داخلی داشت.

جاویدی افزود: اتفاقات خاصی نیز در پایان هفته رخ نداد، البته احتمال کاهش نرخ بهره در بازار‌های جهانی سبب شده بود روند مثبتی را در حدود سه روز معاملاتی اخیر شاهد باشیم. بازار ما در روز معاملاتی گذشته در حالی کار خود را آغاز کرد که از همان ابتدا شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم.

کاهش ریسک‌های موجود در بازار سرمایه نسبت به سال گذشته

وی اظهار داشت: نسبت به اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد و سلب اعتماد بیشتری را نسبت به بازار سرمایه برای فعالان این بازار داشت، انتظار می‌رود که با توجه به تیم جدیدی که سکان دار وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور هستند، تا حدودی ریسک‌های موجود برطرف شده باشند؛ ریسک‌هایی همچون تصمیم‌گیری‌های یک شبه و بدون نظر کارشناسی که متاسفانه ضربه بسیار بزرگی را به اقتصاد و به‌خصوص بخش تولید وارد کرده بودند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: هرچند همچنان آقای اتابک، وزیر صمت، نظر صریح خود را درباره خیلی از زمینه‌ها از جمله واردات خودرو که بحث روز است، بیان نکرده‌اند، اما با توجه به سابقه کاری ایشان انتظار می‌رود نسبت به وزیر پیشین، به بازار سرمایه با دید بهتر و مناسب تری نگاه شود. اما وزیر اقتصاد، آقای همتی با توجه به رزومه مشخصی که خصوصا در زمینه بانکداری دارند، انتظار می‌رود علاوه بر اینکه بازار سرمایه را به دید یک بازار مولد ببینند از طرق دیگر نیز به اقتصاد ما کمک‌های شایانی نمایند، خصوصا در زمینه نرخ سود بانک‌ها انتظار می‌رود که ایشان دست به تغییراتی بزنند و نرخ سپرده ۳۰ درصدی که در سال گذشته توسط رئیس کل وقت بانک مرکزی اعمال شد، تمدید نشود.

وی افزود: همچنین ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه نیز کارنامه عملکردی بسیار خوبی داشتند، به‌خصوص با توجه به تخصصی که در این زمینه دارند انتظار می‌رود نسبت به ریاست پیشین ملاحضات تولید را کمی بیشتر در نظر بگیرند و نخواهند که به هر طریقی صرفا کسب درآمدی را برای دولت داشته باشند. همچنین در بحث وزارت خارجه آقای عراقچی به نسبت فردی منطقی‌تر و البته کاردان هستند و تخصص ایشان نیز اندیشه سیاسی است که سبب شده ایشان یکی از اساتید برجسته کشوری شمرده شوند. در مجموع می‌توان گفت که فعالان بازار سرمایه نسبت به حضور آقای پزشکیان در رأس دولت دید بسیار مثبتی را داشتند و حتی پیش از انتخابات نیز شاهد این موضوع بودیم.


جاویدی مطرح کرد: در حال حاضر که وزاری کابینه مشخص شده‌اند و رزومه برخی از آنان خصوصا آقای همتی مشخص است، این انتظار به وجود آمده که شرایط به مرور بهتر و مساعدتر شود، سایه سنگین برخی از ترس‌هایی که طی حدود دو سال اخیر با آنها مواجه بودیم کمتر گردد و وضعیت اقتصاد و تولید و به تبع آن بازار سرمایه نیز شرایط مناسب‌تری را به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت نیز انتظار می‌رود شاهد افزایش رشد در بازار باشیم و در بلند مدت نیز این انتظار مثبت است چراکه در قیمت‌های حال حاضر و با توجه به داده‌های کنونی که در اقتصاد وجود دارد، شرایط شرکت‌ها به نسبت مناسب است و می‌تواند در مواجهه با آزادی سیاسی و اقتصادی به سوی بهبود بیشتر نیز پیش برود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده