تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۱۲
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۰۲۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارش هفتگی از افت‌وخیز بهای جهانی فولاد منتشر شد

اثر تهدید چینی بر بازار‌ها

اثر تهدید چینی بر بازار‌ها
‌می‌متالز - گزارش آماری مربوط به تحولات یک‌هفته اخیر بازار‌های جهانی فولاد نشان‌دهنده ردپای اثر تهدید چینی بر رفتار دو سمت عرضه و تقاضا در این بازارهاست. در حالی که برخی کشور‌ها برای مقابله با تهدید ناشی از دامپینگ چین، اقدام به افزایش محدودیت‌های تجاری خود کرده اند، بازار‌های جهانی فولاد در یک‌هفته گذشته، عمدتا با رکود تقاضا و افت قیمت همراه شدند. از آن جمله بهای سنگ آهن در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (جمعه، ۲۳اوت) به زیر مقاومت ۱۰۰دلاری سقوط کرد.

به گزارش می‌متالز، در سایر بخش‌های بازار‌های جهانی فولاد نیز افت قیمت به دلیل رکود و ضعف تقاضا در معاملات یک‌هفته اخیر رصد می‌شود؛ هرچند در بعضی محصولات فولادی مربوط به برخی مناطق و کشورها، نوسان مثبت قیمتی نیز رصد شد. با این حال، ضعف تقاضا و نبود چشم انداز رونق معاملاتی، مشخصه مشترک بازار‌های جهانی فولاد در یک‌هفته اخیر بود. براساس گزارشی که در همین زمینه از سوی سایت کالاخبر منتشر شده است، در یک‌هفته معاملاتی اخیر (یعنی بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ اوت ۲۰۲۴)، در بازار واردات چین، سنگ‌آهن خلوص ۶۲‌ درصد پس از افت قیمت‌های اخیر کمی خود را بالا کشید و از ۹۳دلار به حدود ۹۸دلار رسید، ولی در پایان هفته مجددا به دلیل رکود بازار و پایین بودن تقاضا کمی افت کرد و ۹۶دلار در هر تن ثبت شد. در کل هنوز تولید فولاد چین تحت فشار است و کارخانه‌ها موجودی سنگ‌آهن را بالا نبرده‌اند. بازار واردات قراضه ترکیه نیز هفته گذشته همچنان در رکود بود و افت شدیدی را تجربه کرد. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از ۳۷۴ دلار به ۳۶۰ دلار در هر تن کاهش یافت. در کنار رکود بازار ترکیه، رکود بازار داخلی آمریکا نیز بر افت قیمت بازار ترکیه اثر داشت. قراضه صادراتی سنگین کلاس۲ ژاپن ۴دلار بالاتر رفت و به ۳۲۲ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۱۰ دلار افت داشت و ۳۵۹ دلار در هر تن ثبت شد.

کاهش قیمت بیلت

هفته گذشته میانگین قیمت بیلت صادراتی فوب دریای سیاه ۵دلار افت داشت و ۴۷۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی چین قیمت بیلت ۷دلار بهبود داشت و به ۴۰۶ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته ۱۰دلار بالا رفت و ۳۶۱ دلار در هر تن ثبت شد. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵دلار بهبود داشت و ۴۶۱ دلار به ازای هر تن بود. در ترکیه نیز هفته گذشته میانگین قیمت بیلت وارداتی ۲.۵ دلار ارزان‌تر شده و به سطح ۴۹۷.۵ دلار در هر تن رسید.

ثبات و افت بهای میلگرد

قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته پس از افت شدید یک‌هفته قبل در ثبات مانده و ۴۶۲ دلار به‌ازای هر تن فوب ثبت شد. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز تنها یک‌دلار ارزان‌تر شده و به ۵۶۹ دلار در هر تن فوب رسید. همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی از ۴۷۳ دلار به ۴۷۹ دلار در هر تن بهبود داشت. از طرفی در بازار داخلی آمریکا قیمت میلگرد در ۷۵۰ دلار به‌ازای تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۶۱۵ یورو در هر تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند. هفته گذشته میلادی متوسط قیمت ورق گرم صادراتی فوب دریای‌سیاه از ۵۱۷.۵دلار به ۴۹۵ دلار در هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین پس از افت شدید هفته قبل تا ۲ دلار بهبود داشت و به ۴۶۳ دلار در هر تن فوب رسید. در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی از ۴۶۳دلار به حدود ۴۶۶ دلار در هر تن رشد داشت. قابل ذکر است که در بازار داخلی اروپا نیز میانگین بهای ورق گرم ۱۰یورو افت داشت و ۵۹۵یورو در هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی آمریکا نیز متوسط قیمت ورق گرم ۶۹۰ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد که ۱۰ دلار بهبود هفتگی داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
مولد جدید تورم اجاره/ واکنش منفی بازار معاملات اجاره خانه در کشور به «سقف دولتی تغییر اجاره بها» باعث جهش اجاره بها در میانه تابستان شد/ تیم اقتصادی دولت پزشکیان، «سیاست‌های مهار تورم مسکن» را جایگزین «مصوبات تورم ساز بازار مسکن» می‌کند؟
چرا «رشد ماهانه اجاره‌بها» در مرداد به قله ۱۴۰۳ رسید؟

مولد جدید تورم اجاره/ واکنش منفی بازار معاملات اجاره خانه در کشور به «سقف دولتی تغییر اجاره بها» باعث جهش اجاره بها در میانه تابستان شد/ تیم اقتصادی دولت پزشکیان، «سیاست‌های مهار تورم مسکن» را جایگزین «مصوبات تورم ساز بازار مسکن» می‌کند؟