تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۰۳۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

معرفی فناوری جذب، ذخیره و استفاده از کربن در گروه چینی Bao Steel

معرفی فناوری جذب، ذخیره و استفاده از کربن در گروه چینی Bao Steel
‌می‌متالز - در میان ابتکارات مختلف در سطح جهانی، پروژه جذب، استفاده و ذخیره کربن در گروه فولادسازی چینی بائواستیل یا Bao Steel CCUS به‌دلیل تأثیر بالقوه آن می‌تواند متمایز باشد.

به گزارش می‌متالز، ازآنجاکه جهان با نیاز مبرم به مدیریت تغییرات آب‌وهوایی دست‌وپنجه نرم می‌کند، فناوری‌های جذب، استفاده و ذخیره کربن (CCUS) به‌عنوان یک زمینه اصلی و محوری ظهور کرده‌اند. در میان ابتکارات مختلف در سطح جهانی، پروژه جذب، استفاده و ذخیره کربن در گروه فولادسازی چینی بائواستیل یا Bao Steel CCUS به‌دلیل تأثیر بالقوه آن می‌تواند متمایز باشد. در ادامه به جزئیات این پروژه، اهمیت و پیامد‌های آن برای آینده کربن‌زدایی صنعت فولاد چین می‌پردازیم.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دی اکسید کربن (CO۲) در جهان، اهداف بلندپروازانه‌ای را برای کنترل انتشار کربن خود تعیین کرده است به‌طوری‌که تا سال ۲۰۳۰ به حداکثر میزان انتشار رسیده و سپس به طرف خنثی‌سازی انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ پیش برود. در یک سیستم انرژی با انتشار کربن خالص صفر، کمی بیش از ۱.۳ گیگا تن دی‌اکسید کربن در سال باید در سال ۲۰۶۰ جذب و به‌طور دائم ذخیره شود. این بدان معناست که ظرفیت CCUS باید بیش از ۴۰۰ برابر در چهار دهه آینده افزایش یابد. این امر از نظر فنی ممکن است، زیرا بسیاری از فناوری‌های CCUS در چین به تجاری‌سازی نزدیک شده‌اند یا به آن رسیده‌اند، چالش اصلی در ایجاد شرایط برای حمایت از سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در CCUS در مقیاس بزرگ، به‌ویژه به‌عنوان راه‌حلی برای کربن‌زدایی صنعتی نهفته است. برای دست‌یابی به این اهداف، این کشور سرمایه‌گذاری زیادی در فناوری‌های CCUS انجام داده و درحال‌توسعه انواع دیگری از فناوری‌های نیز هست.

پروژه Bao Steel CCUS، همکاری بین هلدینگ بائواستیل چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولیدکننده فولاد در جهان، شِل (Shell)، هلدینگ سینوپک (Sinopec) و گروه معظم شیمیایی بی‌ای‌اس‌اف (BASF)، گواهی بر این تلاش‌هاست. پروژه Bao Steel CCUS اولین ابتکار در زمینه فناوری CCUS از نوع منبع باز در مقیاس صنعتی در کشور چین است. هدف آن جذب و ذخیره سالانه ده‌ها میلیون تن دی اکسید کربن از منابع صنعتی بوده و در امتداد رودخانه یانگ‌تسه است. دی‌اکسید کربن جذب‌شده از طریق کشتی‌های حامل دی اکسید کربن به یک پایانه دریافت منتقل می‌شوند و سپس از طریق خطوط لوله به مکان‌های ذخیره‌سازی در مناطق خشکی و فراساحلی منتقل می‌شوند.

این پروژه شامل چندین بخش از منظر فنی است:

۱. فناوری جذب دی اکسید کربن: فاز اولیه شامل ساخت تأسیسات جذب و تصفیه کربن به میزان ۵۰۰ هزار تن است. این تأسیسات انتشار دی اکسید کربن حاصل از فرایند‌های تولید فولاد را جذب می‌کند که به‌دلیل شدت انرژی بالا و تکیه‌بر سوخت‌های فسیلی یکی از چالش‌برانگیزترین کربن‌زدایی‌هاست.

۲. قسمت حمل‌ونقل: دی اکسید کربن جذب‌شده با استفاده از کشتی‌های حمل‌کننده دی اکسید کربن تخصصی جابه‌جا می‌شود. این روش انعطاف‌پذیر و کارآمد است و به پروژه اجازه می‌دهد تا با خروجی‌های صنعتی و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی متفاوت سازگار شود.

۳. فناوری ذخیره‌سازی: دی اکسید کربن منتقل‌شده در هر دو سایت خشکی و دریایی (فراساحلی) ذخیره می‌شود. ازآنجاکه پتانسیل زمین‌شناسی چین برای ذخیره کربن بسیار قابل‌توجه است، ظرفیت تخمینی آن ۲۴۰۰ گیگاتن برآورد شده است. این پروژه از این پتانسیل برای اطمینان از ذخیره ایمن و دائمی دی اکسید کربن جذب‌شده استفاده می‌کند.

پروژه Bao Steel CCUS به چند دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است:

۱. کربن‌زدایی صنعتی: صنعت فولاد سهم عمده‌ای در انتشار جهانی دی اکسید کربن دارد. با هدف قرار دادن این بخش، این پروژه به یکی از چالش‌برانگیزترین حوزه‌های کربن‌زدایی صنعتی می‌پردازد.

۲. مقیاس‌پذیری: این فناوری به‌عنوان یک پروژه منبع باز (open source)، مدلی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در صنایع و مناطق دیگر تکرار شود. این مقیاس‌پذیری برای دست‌یابی به هدف بلندمدت خنثی‌سازی کربن در چین بسیار مهم است.

۳. مدل همکاری: این پروژه نمونه‌ای از همکاری بین‌المللی است، با بازیگران بزرگ جهانی مانند شِل و بی‌ای‌اس‌اف که در این پروژه با شرکت‌های چینی شریک هستند. این همکاری انواع تخصص و منابع را گرد هم می‌آورد و شانس موفقیت پروژه را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در این شراکت، یک یادداشت تفاهم غیر الزام‌آور (MoU) بین بائواستیل، شِل، سینوپک و بی‌ای‌اس‌اف امضا شده است تا در اولین قدم امکان‌سنجی توسعه یک پروژه جذب، استفاده و ذخیره کربن منبع باز (CCUS) در منطقه شرق چین بررسی گردد. چهار طرف قصد دارند یک مطالعه مشترک برای ارزیابی راه‌حل‌های فنی و توسعه یک مدل تجاری برای پروژه انجام دهند. این مطالعه همچنین ایجاد زنجیره‌های تأمین محصولات کم‌کربن با یکپارچگی بالا و تأیید شده و سیاست‌های توانمندکننده را پیشنهاد خواهد کرد. در صورت موفقیت، این طرح اولین پروژه CCUS منبع باز در مقیاس بزرگ چین با ظرفیت بالقوه ده‌ها میلیون تن دی اکسید کربن در سال خواهد بود.

البته با وجود پتانسیل زیاد، پروژه Bao Steel CCUS با چندین چالش مواجه است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱. دوام اقتصادی: هزینه‌های بالای مرتبط با فناوری‌های CCUS در اجرای این پروژه‌ها همچنان یک مانع مهم به شمار می‌رود. اطمینان از دوام اقتصادی پروژه مستلزم سرمایه‌گذاری اساسی و سیاست‌های حمایتی است.

۲. موانع فنی: این پروژه شامل فرایند‌های علمی و فنی پیچیده، از جذب دی اکسید کربن تا حمل‌ونقل و ذخیره آن است. غلبه بر این چالش‌های فنی در مقیاس صنعتی بزرگ برای موفقیت پروژه حیاتی خواهد بود.

۳. چارچوب نظارتی: توسعه یک چارچوب نظارتی قوی برای حمایت از پروژه‌های CCUS ضروری است. این شامل ایجاد استاندارد‌هایی برای ذخیره دی اکسید کربن و ایجاد انگیزه برای صنایع برای پذیرش و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های CCUS است.

پروژه Bao Steel CCUS گامی حیاتی به‌سوی آینده‌ای پایدار در صنعت فولاد چین است. در صورت موفقیت، می‌تواند راه را برای پروژه‌های بزرگ‌تر CCUS در چین و حتی فراتر از آن هموار کند. ماهیت منبع باز این پروژه به این معنی است که می‌توان درس‌ها و فناوری‌های آن را با بخش‌های دیگر به اشتراک گذاشت و در نتیجه پذیرش جهانی CCUS را تسریع کرد. پروژه چینی Bao Steel CCUS نشان‌دهنده نقطه عطف مهمی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است. این پروژه با هدف قرار دادن صنعت فولاد، استفاده از پتانسیل زمین‌شناسی چین و تقویت همکاری‌های بین‌المللی، این پتانسیل را دارد که تأثیر قابل‌توجهی بر انتشار جهانی دی اکسید کربن داشته باشد. بااین‌حال، تحقق این پتانسیل مستلزم غلبه بر چالش‌های اقتصادی، فنی و نظارتی است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده