تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۰۳۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زیان معدن‌کاران چینی با افت تقاضا از سوی صنعت خودرو‌های برقی

زیان معدن‌کاران چینی با افت تقاضا از سوی صنعت خودرو‌های برقی
‌می‌متالز - اکسید نئودیمیم و اکسید پرازئودیمیم درشمار خاک‌های کمیاب قرار می‌گیرند و در بخش‌هایی مانند تولید خودرو‌های برقی کاربرد دارند. رشد تقاضا برای این دو خاک کمیاب طی سال‌ها اخیر باعث افزایش استخراج آنها در چین شد. درمقابل معدنکاران چینی درپی افت تقاضا برای این دو عنصر در سال ۲۰۲۴ با زیان مواجه شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، قیمت اکسید نئودیمیم SMM-REO-NXO و اکسید پرازئودیمیم SMM-REO-PXO به عنوان دو خاک کمیاب در سال ۲۰۲۴ روند نزولی به خود گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد مقادیر بسیاری از این دو خاک در کشور چین وجود دارد و چین به عنوان بزرگ‌ترین استخراج‌کننده و صادرکننده اکسید نئودیمیم و اکسید پرازئودیمیم به شمار می‌رود که در طول سال میلادی جاری به عرضه مقادیر بسیار زیادی از این دو خاک کمیاب روی آورده است. در مقابل تحلیل‌گران حوزه معادن پیش‌بینی می‌کردند استخراج عناصر معدنی در چین در طول سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، زیرا سهمیه استخراج چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ با رشد سالانه ۲۱.۴ درصدی به ۲۵۰ هزار تن رسید. بر اساس آمار منتشر شده از استخراج و تولید خاک‌های کمیاب چین، تولید این دسته خاک‌ها ۷.۵ درصد در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت ولی قیمت‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده‌اند، تا جایی که بهای آنها به پایین‌ترین حد خود طی سه سال اخیر رسیده است. به گفته چینی‌ها قیمت اکسید نئودیمیم و اکسید پرازئودیمیم هر دو در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۵ درصد کاهش یافت. در مقابل اطلاعات آرگوس مدیا (Argus Media) از کاهش قیمت ۳۲ درصدی اکسید دیسپروزیم و افت بهای ۲۶ درصدی اکسید تربیوم حکایت می‌کند.

زیان معدن‌کاران چینی در پی عدم تحقق پیش‌بینی‌ها

اکسید نئودیمیم و اکسید پرازئودیمیم به دلیل خواص نوری و رسانایی حرارتی و قدرت مغناطیسی بالا در حوزه‌هایی از قبیل خودرو‌های برقی، فناوری‌های مرتبط با لیزر در صنایع پزشکی، تولید موتور و ژنراتور‌ها کاربرد دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای این دو خاک کمیاب از سوی بخش خودرو‌های برقی طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشت و به دنبال این موضوع چینی‌ها میزان استخراج خود را بالا بردند تا بازار جهانی را در سال ۲۰۲۴ در دست گیرند. طبق گفته فعالان حوزه صنعت چین در نشست پکن در آگوست ۲۰۲۴، برخلاف انتظار پیش‌بینی‌ها جهت رشد تقاضا برای این دو عنصر در سال جاری به ویژه از سوی تولیدکنندگان خودرو‌های برقی تحقق نیافت و اکنون حجم بالایی اکسید نئودیمیم و اکسید پرازئودیمیم روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است.

ادوارد کریستوفرسن، تحلیل‌گر شرکت ریستاد انرژی چین نیز از زیان معدن‌کاران و تولیدکنندگان چینی خبر داد و اکنون چینی‌ها به‌جای عرضه به ذخیره این دو خاک کمیاب روی آورده‌اند تا در زمان بهتری با قیمت مناسبی ذخایر خود را در بازار جهانی عرضه کنند.

خوش‌بینی معدن‌کاران چینی به آینده بازار

فعالان در حوزه صنعت و معدن چین بر این باورند کاهش عرضه اکسید نئودیمیم و اکسید پرازئودیمیم در شرایط فعلی، ثبات بازار جهانی پس از اکتبر ۲۰۲۴ را به دنبال دارد. به اعتقاد آنها تقاضا برای این دو عنصر کمیاب از سوی بخش‌های انتقال انرژی مانند خودرو‌های الکتریکی و توربین‌های بادی در بلند مدت رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده