تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۰۴۰۸
مشاور نماینده رئیس‌جمهور:

در ترانزیت سوخت به افغانستان با مافیا طرف هستیم

در ترانزیت سوخت به افغانستان با مافیا طرف هستیم
‌می‌متالز - مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان اظهار داشت: کیفیت پایین سوخت عراقی، علت توقف و معطلی هر چند وقت یک‌بار کامیون‌های حامل سوخت در مرز افغانستان است.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی جوانمردقصاب مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در گفتگوی تلویزیونی گفت: در بحث ترانزیت سوخت به افغانستان با مافیایی طرف هستیم، مافیایی که همه کشور ما و افغانستان را سرکار گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: هر ۶ ماه بررسی شود ما در مرز ماهی رود تجمع کالای ترانزیتی از کشور عراق را داریم. چرا؟ چون سوخت بی‌کیفیت اسد و تجار افغانستانی آن را خریداری می‌کنند و از آنجایی که کشور عراق به ناوگان افعانستان اجازه ورود به این کشور را نمی‌دهد مجبور هستند از ناوگان ایرانی استفاده کنند.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان همچنین بیان کرد: استفاده از ناوگان ایرانی نیز چند ضرر برای ما دارد. نخست این که ناوگان ما آن طرف معطل می‌شود، دوم این که تاجر افغانستان بابت بی‌کیفیت بودن جنس خریداری شده اجازه نداره آن را در کشور خود تخلیه کند. درنظر داشته باشیم به هیچ وجه ستاد قاچاق به درستی اجازه نمی‌دهد پلمپ ترانزیت باز شود یعنی قبل و بعد از مرز باید همچنان پلمپ باشد. در نتیجه تاجر افغانستانی، چون با کیفیت پایین واردات داشته دولت اجازه تخلیه کالا را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: نهایتا باید تاجر افغانستان آن کالا را به مبدا برگرداند در کشور ما که نمی‌تواند این کار را انجام دهد مشکل امنیتی ایجاد شده و ۶۰۰ تا ۷۰۰ کامیون معطل می‌مانند، بنابراین تاجران افغان منتظر هستند، به هرنحوی شده این جنس را خالی کنند، اخیرا در دیداری که والی فراه با استاندار خراسان جنوبی داشت، ۱۰ روز فرصت داده شد تا جنس را برگردانند، اما انجام ندادند.

جوانمردقصاب در پایان گفت: آخرین کاری که می‌شد انجام داد و بر اساس آنچه اکثر دستگاه‌ها درخواست داشتند استفاده از ناوگان ایرانی در بخش ترانزیتی را ممنوع کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده