تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۰۵۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران»:

آینده‌پژوهی در صنعت فولاد مورد توجه باشد

آینده‌پژوهی در صنعت فولاد مورد توجه باشد
‌می‌متالز - دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنل تخصصی «نقش تأمین مواد اولیه تولید و تجارت در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: آینده پژوهی در صنعت فولاد باید مورد توجه باشد چرا که امروز با رویه‌های موجود در غفلت خواهیم ماند و باید آینده را ببینیم.

به گزارش می‌متالز، رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در دومین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «نقش تأمین مواد اولیه تولید و تجارت در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: ارزش سالیانه صنعت فولاد سالیانه چیزی حدود ۴.۵ درصد GDP و حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

وی افزود: این به این معنا است که این میزان تولید در کشور از واردات ۲۰ میلیارد دلار به کشور جلوگیری می‌کند و وابستگی خارجی ما به فولاد خیلی کم است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است، ادامه داد: ما داریم ادعا می‌کنیم که به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی رسیدیم که جای مناقشه دارد؛ ما افق ۱۰ میلیارد دلاری را برای صادرات فولاد دیده‌ایم و وقتی صنعت فولاد را با مابقی پتانسیل‌های صنعتی کشور مقایسه کنیم اعداد بسیار متفاوت و غیر قابل مقایسه است.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد به عنوان صنعت پیشران کشور دارای عارضه‌های زیادی است، افزود: باید حرف زد و به تکرار گفت تا گوش شنوایی باشد، یکی از موضوعات مهم برای صنعت فولاد این است که می‌گوئیم ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داریم یعنی چیری دو برابر تقاضا در داخل کشور، از این رو ما عملاً ظرفیتی که در میانه راه به آن رسیدیم را نمی‌توانیم پر کنیم.

خلیفه‌سلطانی با بیان اینکه سالیان سال است که می‌گوییم فولاد نباید موضوع تنظیم بازاری باشد، افزود: طی چند سال گذشته و منع دولت در زمینه قیمت‌گذاری فولاد این مداخله را در بورس انجام می‌دهد و این در حالی است که شرکت‌ها باید راحت با یکدیگر معامله کنند.

وی تصریح کرد: وقتی هنوز تقاضای داخلی به عرضه نرسیده باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که همه صنایع فولادی برای صادرات در کنار سواحل راه‌اندازی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه باید آینده‌پژوهی در صنعت فولاد مورد توجه باشد، گفت: دولت خواه ناخواه دست از صنعت فولاد برمی‌دارد، طی چند سال آینده ورق نیز به حد اشباع می‌رسد.

وی با بیان اینکه امروز با رویه‌های موجود در غفلت خواهیم ماند و باید آینده را ببینیم، گفت: الزامات توسعه، الزام برون‌رفت از بحرانی بزرگ است که با آن درگیریم و از این رو برای رفع آن توسعه صنعت فولاد باید در بنادر آبی باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۶):

قوانین حاکم بر زنجیره تولید فولاد کشور باید برای تولیدکنندگان قابل پیش‌بینی باشد