تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۵۱۰۷۳
در شانزدهمین نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران مطرح شد

هوش مصنوعی در صنعت و معدن

هوش مصنوعی در صنعت و معدن
‌می‌متالز - نشست شانزدهم کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران با بررسی مساله هوشمندسازی صنایع و معادن برگزار شد و نحوه ورود فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی به حوزه‌های صنعت و معدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ارائه جزئیاتی از برگزاری دو رویداد لندتک و کنگره موبایل ایران نیز در این نشست مطرح شد.

به گزارش می‌متالز، شانزدهمین نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران با محوریت ارائه گزارش و مباحثی پیرامون راهکار‌های تحول دیجیتال در معادن و صنایع برگزار شد. سپس گزارشی از برگزاری رویداد لندتک ارائه شد و در نهایت توضیحاتی درباره زمان برگزاری و محور‌های کنگره موبایل ایران مطرح شد. اعضای کمیسیون نیز در جریان ارائه هر گزارش به بحث و تبادل‌نظر پیرامون مباحث مطرح شده پرداختند.

در ابتدا رئیس این کمیسیون با اشاره به تغییر دولت و انتصاب ستار هاشمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسین افشین به عنوان معاون علمی رئیس‌جمهور از پیگیری برای برگزاری نشست با وزیر ارتباطات و معاون علمی رئیس‌جمهور در اتاق تهران و ارائه مطالبات فعالان اکوسیستم دیجیتال که در زمان انتخابات تهیه شده بود، سخن گفت.

مازیار نوربخش افزود: در دستورکار این جلسه از کمیسیون گزارش‌هایی در مورد هوشمندسازی در معادن، رویداد لندتک و رویداد کنگره موبایل ایران ارائه می‌شود.

فرزین فردیس، عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز در ادامه این مباحث اعلام کرد که مکاتبات با معاون علمی رئیس‌جمهور به نتیجه رسیده است و معاون علمی رئیس‌جمهور به زودی با اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران دیدار خواهد داشت.

او گفت: معاون علمی رئیس‌جمهور با چهار مجموعه دیدار خواهد کرد که یکی از آنها اتاق تهران است و پیش‌بینی می‌کنیم بعد از تعطیلات پایان ماه صفر، در نیمه دوم شهریورماه این نشست برگزار شود.

صنعت آماده پذیرش فناوری نیست

مشکات اسدی، مدیرعامل گروه کسب‌وکار‌های نوین «آن» در بخش نخست این جلسه گزارشی پیرامون هوشمندسازی در معادن ارائه کرد و از مسائل و چالش‌های شرکت‌های فناور در ورود به صنعت سخن گفت.

او در آغاز به دو چالش بزرگ در جریان تغییر صنعت در ایران اشاره کرد و گفت: اولین چالش، عدم شکل‌گیری مشارکت و همراهی بین بازیگران اصلی پروژه یعنی دولت، صنعت، نهاد صنفی و رسانه‌ای و اکوسیستم فناورآوری و نوآوری است. چالش دوم نیز عدم توجه به ابعاد انسانی و غیرفنی مساله است.

او ادامه داد: در این میان انتظار از دولت ایجاد زیرساخت و رگولاتوری است. انتظار بخش خصوصی یعنی بخش صنعت انتقال دانش فنی، احصا و طرح مساله و میزبانی پایلوت‌هاست. انتظار از اکوسیستم فناوری اطلاعات فراهم کردن راهکار‌ها و در نهایت انتظار از نهاد‌های صنفی همچون اتاق بازرگانی شکل دادن میز گفتگو است.

اسدی در بخشی از اظهاراتش به مبادلات و مذاکرات پایدار اشاره کرد و گفت که اتاق باید نقش واسط بین فاوا و دولت را بازی کند.

مدیرعامل گروه کسب‌وکار‌های نوین آن هم‌چنین به راهکار‌هایی برای حل چالش‌ها اشاره کرد و گفت: پروژه دیجیتالی شدن باید از مدیران ارشد آغاز شود. طراحی آموزش مدیران ارشد به دلیل اینکه تغییرات از آن نقطه شروع می‌شود، باید آغاز شود.

نکته دیگری که او بر آن تاکید کرد توجه به پروژه‌های کوچک‌ مقیاس و زودبازده به جای پروژه‌های بلندمدت و دیربازده بود، چرا که برای پروژه‌هایی که زمان آن طولانی و هزینه آنها زیاد است رغبتی از سوی مدیران صنایع وجود ندارد.

مشکات اسدی افزود: وقتی یک پروژه زودبازده به نتیجه می‌رسد و مدیران نتایج را سریع‌تر لمس می‌کنند، بیشتر برای بهره‌مندی از فناوری انگیزه و رغبت پیدا می‌کنند. متاسفانه تجربه تلخ نشان می‌دهد که هنوز صنعت آماده پذیرش فناوری نیست.

تکامل در شکست‌ها نمایان می‌شود

در ادامه حمید بهنگار، رئیس انجمن فاوای استان تهران، بازیگران اصلی تعامل صنعت و اکوسیستم فناوری را دولت، فناوران، دانشگاه و بهره‌برداران خواند و گفت: هر نقشی و بازیگری را در این جریان اضافه ببینیم در درازمدت ما را با چالش مواجه می‌کند. در جریان تعامل صنعت با اکوسیستم یکسری مشکلات با استفاده از پژوهش‌های دانشگاه‌ها قابل حل است.

او افزود: اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال و هوشمندسازی سه بحث مجزاست که هر چند در ابتدای راه به هم متصل هستند، اما در درازمدت از هم جدا می‌شوند و دنیای متفاوتی دارند.

بهنگار در واکنش به این موضوع که «صنعت آماده پذیرش فناوری نیست» گفت: صنعت از زبان خودش آماده پذیرش فناوری است. یعنی ما باید ترمینولوژی را از زبان صنعت به سمت آی‌تی بیاوریم. طبیعی است که اگر از سمت آی‌تی به صنعت بروید جواب نمی‌گیرید. در واقع باید صنعت و فناوری به یک زبان مشترک برسند تا بتوانند با هم کار کنند.

او تاکید کرد پیاده‌سازی تحول دیجیتال بدون بازطراحی استراتژی ایجاد نمی‌شود و استراتژی بدون زیرساخت فرهنگی و اصلاح فرهنگ بدون تغییر نگاه در مدیر ارشد محقق نمی‌شود.

حمید بهنگار در پایان سخنانش گفت: ما در هوش مصنوعی شکست نداریم بلکه بخشی از تکامل در آنچه شکست گفته می‌شود، نمایان می‌شود.

پیشنهاد راه‌اندازی مرکز انقلاب صنعتی چهارم

محمد عبده ابطحی، مسوول میز انقلاب چهارم صنعتی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، نیز به دو چالش عمده یعنی هماهنگی بین ذی‌نفعان و عبور از پایلوت به پروژه‌های بزرگ‌تر یا به زعم او برزخ پایلوت اشاره کرد و گفت: دنیا برای حل این دو چالش، نهادسازی کرده است و این نهاد‌ها اجرای فرآیند‌ها را تسهیل می‌کنند. در حال حاضر در کشور‌های همسایه مثل ترکیه و امارات این نهاد‌ها ایجاد شده و آنها پروسه تحول دیجیتال را دائما ساده‌سازی می‌کنند. مثل مراکز انقلاب صنعتی چهارم که شبکه ۲۰ تایی آن را مجمع جهانی اقتصاد آن را مدیریت می‌کند و شش مرکز از آن در کشور‌های همسایه ماست. شاید بهتر باشد که اتاق به این زمینه ورود کند و به شکل‌گیری این نهاد‌ها در کشور کمک کند.

سعید رسول‌اف، نایب‌ رئیس کمیسیون، نیز با اشاره به اینکه برنامه کلی کمیسیون این است که فناوری اطلاعات به صورت صرف خارج شده و کاربرد آن در صنایع را تحلیل و بررسی کند، گفت: متوسط تولید ناخالص داخلی معدن در دنیا بین ۵ و ۶ درصد، اما در ایران کمتر از یک درصد است که نشان از ضرورت توجه بیشتر و استفاده از هوشمندسازی در معدن و صنایع معدنی دارد. بهتر آن است که کمیسیون در برنامه نشست‌های آتی خود، هر جلسه را به یک صنعت اختصاص دهد تا تجربه آن صنعت در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی را بررسی کند.

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران، نیز با بیان اینکه تحول دیجیتال ذیل مساله بهره‌وری قرار می‌گیرد، گفت: تحول و فناوری از دید صنایع یک حرکت بزرگ است، اما واژه بهره‌وری قابل لمس و قدیمی است که می‌توان ذیل آن حرکت کرد. ما می‌توانیم در جشنواره بهره‌وری از پروژه‌های بهبود حاصل از تحول دیجیتال استفاده کنیم و پایه همراهی و همکاری کمیسیون تحول با جشنواره بهره‌وری را بر این مبنا قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه یکی از ابعاد شناخته‌شده بهبود نظام‌های حکمرانی در سطح شرکتی، هلدینگ‌ها و ملی مفهوم تحول دیجیتال است، گفت: تحول دیجیتال زمینه شفافیت، مشارکت و پاسخگویی به شیوه‌های جدید را فراهم می‌کند.

رضا قربانی، نایب‌ رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران نیز با اشاره به مساله هوشمندسازی معادن به مبحث کنش‌گران مرزی به عنوان یک موضوع مهم اشاره داشت و گفت: آنچه در جریان هوشمندسازی معدن باید در کنار ارائه راهکار برای سودده‌تر شدن آن اندیشید مساله محیط زیست است. گروه‌هایی که در حوزه هوشمندسازی در معادن کار می‌کنند می‌توانند برای دریافت حمایت‌های داخلی و بین‌المللی روی مساله حفظ و بازیابی محیط زیست در محدوده‌های معدنی و هم‌چنین کاهش کربن که مسائل بسیار موردتوجهی است، تمرکز کنند.

رویداد لندتک و کنگره موبایل

در ادامه نیز جزئیاتی از رویداد بزرگ لندتک از جمله برگزاری شش پیش‌رویداد در کمیسیون مطرح و عنوان شد که در این رویداد ۴۰ ساعت محتوا تولید شده است که به مسائل مهمی از جمله سواد مالی اشاره کرده است.

رضا قربانی در این بخش با اشاره به گزارش معاونت بررسی‌های اتاق گزارشی از اهمیت رویداد لندتک گفت و توضیح داد: طبق گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، کل تسهیلاتی که در سه ماه اول امسال پرداخت شده ۱۴۳۹ همت است که از این عدد ۱۶ درصد توسط بازار سرمایه تامین شده است. در ضمن ۱۲۱۵ همت تسهیلات داده شده از این عدد ۷۹ درصد برای کسب‌وکار و ۲۱ درصد برای خانوار بوده که نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد رشد داشته است. این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که بازار سرمایه به سمت ابزار‌های نوین فناورانه رفته است.

نایب‌ رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران افزود: لندتک از این جهت مهم و قابل توجه است که معطوف به نقطه خرید و فروش برای خانوار است. در رویداد اخیر هم نقشه لندتک برای اولین بار رونمایی شد و همه بازیگران حاضر شدند و تنها بانک مرکزی بود که به عنوان منتقد در جلسه حاضر نشد.

علی مسعودی، عضو هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، نیز به رویداد جی‌تکس اشاره کرد و خواهان توجه به این رویداد شد و همه اعضا را به مشارکت جدی در رویداد دعوت کرد و از کمیسیون خواست از استارت‌آپ‌های برای حضور فعال در این رویداد بزرگ حمایت کند.

در بخش پایانی این جلسه نیز محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران، در مورد این کنگره توضیحاتی ارائه و اشاره کرد که این رویداد به مدت ۵ روز از ۲۶ تا ۳۰ شهریورماه جاری از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۱ شب برپا می‌شود.

سعید رسول‌اف نیز محور‌های این کنگره را توسعه اقتصادی بر بستر موبایل، تولید و واردات گوشی تلفن همراه، توسعه لندتک و فین‌تک و نوآوری عنوان و تاکید کرد که تبلیغات و برندینگ و گردشگری و سلامت نیز از مسائل مهم مورد توجه در کنگره موبایل ایران خواهد بود.

در پایان مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست تاکید کرد که رویداد جی‌تکس مورد توجه کمیسیون قرار دارد و برای کمک به حضور فعال و درخشان استارت‌آپ‌های ایرانی در این رویداد بزرگ جهانی بررسی‌هایی در حال انجام است.

او هم‌چنین با اشاره به سخنان حسن فروزان‌فرد در مورد همکاری کمیسیون با جشنواره بهره‌وری، با استقبال از این مساله، عنوان کرد که بررسی‌های لازم برای همکاری بهینه و اثرگذار در این زمینه صورت خواهد گرفت.

هوش مصنوعی در صنعت و معدن

هوش مصنوعی در صنعت و معدن

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود