تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۵۱۳۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

ناترازی ۲۴۴ میلیون دلاری تجارت ورق فولاد ایران در بهار ۱۴۰۳/ واردات افزایش یافت؛ صادرات سقوط کرد

ناترازی ۲۴۴ میلیون دلاری تجارت ورق فولاد ایران در بهار ۱۴۰۳/ واردات افزایش یافت؛ صادرات سقوط کرد
‌می‌متالز - گزارش آماری از واردات سه‌ماهه زنجیره آهن و فولاد کشور که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده است، حکایت از آن دارد که حدود ۳۱۹ میلیون دلار محصولات فولادی وارد کشور شده که بیش از ۹۱ درصد از آن مربوط به ورق‌های فولادی است. نکته قابل توجه در این گزارش آن است که بیش از ۲۹۶ میلیون دلار واردات ورق فولادی به ثبت رسیده در حالی که ارزش صادرات آن ۵۲ میلیون دلار بوده است. در واقع تراز تجاری ورق‌های فولادی ۲۴۴ میلیون دلار منفی شده است که به نسبت آمار دو ماهه منتشرشده از سوی انجمن تولیدکنندگاه فولاد این عدد به مقدار چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس داده‌های منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار واردات زنجیره آهن و فولاد کشور در بهار سال ۱۴۰۳ نشان‌دهنده تغییراتی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته است.

طبق این گزارش، حجم واردات کل مقاطع تخت فولادی در بهار سال ۱۴۰۲، ۲۵۹.۴ هزار تن بوده است. این عدد در بهار سال جاری با افزایش ۱۴.۴ درصدی به ۲۹۶.۹ هزار تن رسیده است.

بررسی آمار صادرات این گزارش، اما حاکی از آن است که حجم صادرات مقاطع تخت فولادی در سه ماهه سال ۱۴۰۲، ۱۳۰ هزار تن بوده که در بهار سال ۱۴۰۳ با کاهش ۴۱.۲ درصدی مواجه شده و به ۷۷ هزار تن رسیده است.

البته بخش قابل توجه این گزارش ارزش واردات و صادرات کل مقاطع تخت فولادی است.

ارزش واردات کل مقاطع تخت فولادی در بهار ۱۴۰۲، بیش از ۳۱۰ میلیون دلار بود که در بهار ۱۴۰۳ با کاهش ۴.۵ درصدی به ۲۹۶.۴ دلار رسید، اما در بخش صادرات ارزش صادرات مقاطع تخت فولادی در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۸۹ میلیون دلار بود که در بهار ۱۴۰۳ با کاهش ۴۲.۳ درصدی مواجه شد و حالا به ۵۲ میلیون دلار رسیده است. به طور کلی تجارت ورق فولاد ایران یک ناترازی ۲۴۴ میلیون دلاری را تجربه کرده است.

حجم تجارت مقاطع فولادی

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که حجم واردات کل مقاطع طویل فولادی در بهار سال ۱۴۰۳، ۲۱.۷ هزار تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ۳.۴ درصدی داشته است.

با این همه ارزش واردات مقاطع طویل فولادی با با یک کاهش ۱۳.۶ درصدی مواجه شده و از ۲۷ میلیون دلار در بهار ۱۴۰۲ به ۲۳.۱ میلیون دلار در سه ماهه نخست سال جاری رسیده است.

با این حال در بخش صادرات مقاطع طویل فولادی تغییرات قابل توجه بوده است. حجم صادرات مقاطع طویل فولادی در بهار ۱۴۰۲، ۶۷۸ هزار تن بوده که با یک افزایش ۳۲.۲ درصدی در بهار امسال به ۸۹۷ هزار تن رسیده است و ارزش صادرات مقاطع طویل فولادی در سه ماهه نخست سال جاری با یک افزایش ۲۰.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۴۲۸ میلیون دلار رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش به میزان کل تولید نیز اشاره شده است. در این بخش از گزارش میزان تولید مقاطع طویل فولادی در بهار ۱۴۰۳ کاهش ۲.۸ درصدی داشته و به ۳۳۱۶ رسیده است، اما تولید مقاطع تخت فولادی با رشد ۶.۶ درصدی همراه بوده و به ۲۷۱۲ رسیده است.

سقوط صادرات فولاد

به طور کلی بررسی این آمار و ارقام از کاهش چشمگیر صادرات فولاد ایران و همچنین ارزان فروشی فولاد کشور نسبت به قیمت جهانی حکایت دارد. البته صنعت فولاد در ایران با چالش‌های متعددی نظیر ناترازی برق، قیمت‌گذاری دستوری و مشکلات ارزی مواجه است. آمار و ارقام منتشر شده زنگ خطری برای صنعت فولاد ایران است.

در همین زمینه پیش‌تر رضا شهرستانی، کارشناس صنعت فولاد، در گفتگویی اظهار کرده بود که در چهار ماهه ابتدایی سال جاری به دلیل سیاست‌های غلط یک لطمه ۹ میلیارد دلاری به فولاد ایران وارد شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده