تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۱۶۵۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در دادوستد‌های روز گذشته بازار سهام رقم خورد:

بازگشت خودروسازان به مدار منفی

بازگشت خودروسازان به مدار منفی
‌می‌متالز - در معاملات روز یکشنبه گروه خودرویی، نماد‌های این صنعت بورسی روندی نزولی را طی کردند و شاخص کل بورس نیز منفی شد.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس نماد‌های ایران‌خودرو، زامیاد، گروه بهمن، سایپا، ایران‌خودرودیزل و بهمن‌ دیزل منفی و نماد‌های نمادهای گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران‌ خودرو، کرمان‌ خودرو و سایپا دیزل مثبت شدند. ازسوی‌دیگر روز یکشنبه در گروه خودرویی طی ۲۰ هزار نوبت معاملاتی ۵۴۹ میلیون سهم به ارزش ۱۷۹ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز شنبه با افت روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه نیز بالغ‌بر ۲۱۴ هزار میلیارد تومان شد.

بورس باز هم منفی شد

روز یکشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۱۳.۶۱۲ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۸۸ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌ کل هم‌وزن نیز با افت ۲۷۱ واحدی در محدوده ۶۶۱ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۸.۳ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۵ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۴ واحدی در محدوده ۲۱ هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۴.۷ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش از ۷.۳ هزار میلیارد تومان دادوستد شد. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند انتشار گواهی سپرده ۳۰درصد در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، جذابیت سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار را تحت‌شعاع قرار داد.

تاثیر این اقدام حتی بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت که یک مقصد سرمایه‌گذاری کم‌ریسک محسوب می‌شود نیز قابل توجه بوده، زیرا موجب خروج حقیقی‌ها و حجم بالای ابطال در این صندوق‌ها شد.

پیش‌تر عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از افزایش ناگهانی نرخ بهره شدیدا انتقاد کرده و گفته بود: «وقتی مردم صبح بیدار شوند و ببینند نرخ بهره را یک‌باره بیش‌از ۱۰ واحد درصد اضافه کردید، مشخص است که همه به بازار سرمایه بی‌اعتماد می‌شوند.»

به‌ گفته وزیر اقتصاد در نتیجه انتشار ۲۸۰ هزارمیلیارد تومان اوراق گواهی خاص ۳۰ درصد صرفا نرخ تامین مالی تولید بالا رفته است. از سوی‌ دیگر پس از ابلاغ بخشنامه مجوز انتشار گواهی خاص ۳۰درصد، توجیه سرمایه‌گذاری در پرتفوی با ریسک متوسط و پرریسک به طور کامل از بین رفت.

حتی در پرتفوی کم‌ ریسک که عمده آن را اوراق درآمد ثابت تشکیل می‌دهد و سایر اوراق بهادار ریسکی سهم ناچیزی از آن را تشکیل می‌دهند نیز نرخ بازده سالانه از محدوده ۲۵ تا ۳۰ درصد به محدوده ۱۵ درصد کاهش یافت که در مقایسه با سپرده بانکی بدون ریسک ۲۳ درصد، گواهی سپرده خاص ۳۰ درصد و سپرده‌های بانکی بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار فاقد توجیه شد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده