به گزارش میمتالز، سامانه یکپارچه خودرو به دلیل عدم توانایی در تامین تقاضای بالا نتوانست موفق عمل کند. در حال حاضر شانس متقاضیان برای خرید خودرو از طریق این سامانه بسیار کم است و این موضوع باعث نارضایتی و احساس ناکامی در میان مردم شده؛ ریشه این مشکلات وجود رانت در فرآیند فروش خودرو است.
عملا خودرو در شرایطی میفروشیم که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد با بازار اختلاف قیمت دارد و عمده متقاضیان دنبال این اختلاف قیمت هستند. این کار باعث میشود صف به شدت طولانی شود و مصرفکننده واقعی عملا شانسی نداشته باشد. اگر بخواهیم مصرفکننده مستقیم خودرو تهیه کند باید رانت را حذف کنیم. در هر شیوه جدید فروش خودرو باید حذف رانت لحاظ شود تا متقاضی برای مصرف خودرو بخرد نه اینکه جایزه مضاعفی هم به کسی که برنده میشود؛ داده باشند.
فروش خودرو از طریق بورس کالا مزایای بسیاری داشت. این روش میتواند شفافیت بیشتری در فرآیند فروش خودرو ایجاد کند و باعث کاهش نقش واسطهها و دلالان شود. فروش خودرو در بورس کالا به تعادل قیمتها و کاهش اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار کمک میکند در نتیجه، مصرفکنندگان واقعی میتوانند خودرو را با قیمت منصفانهتری تهیه کنند.
قبلا شاهد بودیم که فروش در بورس کالا موفق بود، زیرا قیمتی بین بازار و نرخ مصوب کشف میشد که هم تولیدکننده راضی بود هم مصرفکننده و صف هم وجود نداشت. در آن حالت فردی که میخواست خودرو خریداری کند میتوانست محاسبه کند و خودرو را تهیه کند. دیگر خبری از برخی مشکلات ازجمله بلوکه شدن پولها نبود.