تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۱۶۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مجوز سرمایه‌گذاری ۶۴۷ میلیارد ریالی در معادن آذربایجان‌غربی صادر شد

مجوز سرمایه‌گذاری ۶۴۷ میلیارد ریالی در معادن آذربایجان‌غربی صادر شد
‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۱۹پروانه بهره برداری معدنی با سرمایه‌گذاری ۶۴۷ میلیارد ریالی در معادن استان صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان روز سه‌شنبه افزود: این میزان سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال ۱۳۳ نفر در معادن استان شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته در میزان سرمایه‌گذاری ۸۹ درصد و اشتغال ۱۴ درصد رشد وجود دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون در آذربایجان‌غربی ۵۰۷ معدن دارای پروانه‌ بهره‌برداری معتبر با ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۷۹۸ هزار تن انواع مواد معدنی وجود دارد.

وی ادامه داد: برای بهره‌برداری از این معادن بیش از ۹ هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی استان توسط بخش خصوصی انجام و زمینه اشتغال برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم در این معادن فراهم شده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اضافه کرد: امسال ۱۸ فقره پروانه اکتشاف برای محدوده‌های اکتشافی، ۱۰ فقره گواهی کشف برای محدوده‌های معدنی در شرف بهره‌برداری و ۱۹ فقره پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده که ظرفیت استخراج سالانه این معادن ۳۶۵ هزار تن است.

پرنیان گفت: میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ حدود چهار هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اهتمام جدی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص توسعه اقتصادی معدنی آذربایجان‌غربی گفت: امسال با برگزاری هشت جلسه کارگروه تعامل و شورای معادن استان، هفت معدن غیرفعال احیا و ۵۰ معدن غیرفعال تعیین تکلیف شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری همچنین ۱۳ معدن و محدوده معدنی از طریق مزایده به افراد واجد شرایط واگذار شده است.

اشتغال حدود ۲ هزار نفر در بخش صنعت آذربایجان‌غربی

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به اشتغال یک هزار و ۹۱۸ نفر در صنعت استان در سال جاری گفت: در اشتغال ثبت شده در سامانه رصد رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته وجود دارد.

پرنیان اظهار کرد: طی پنج ماه گذشته در حوزه صنعتی استان ۹۹ فقره پروانه بهره‌برداری برای واحد‌های صنعتی جدید صادر شده که برای بهره‌برداری از این واحد‌های صنعتی بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است که با ورود این واحد‌ها به چرخه تولید زمینه اشتغال مستقیم برای پنج هزار و ۴۲۰ نفر در استان فراهم شده است که در مقایسه این میزان اشتغال با مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد ۱۰ درصد رشد هستیم.

وی بیان کرد: در پنج‌ماه گذشته ۳۷۹ فقره جواز تأسیس برای احداث واحد‌های صنعتی تولیدی جدید در استان صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل و راه اندازی این واحد‌ها بیش از ۱۶۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شود، همچنین پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این واحد‌ها زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۱هزار و ۵۱۹ نفر فراهم شود.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در حال حاضر برای اجرای طرح‌های صنعتی تولیدی در استان ۲ هزار و ۷۴۸ فقره جواز تأسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیون و ۲۲۹ هزار میلیارد ریال صادر شده است که با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌های صنعتی پیش‌بینی می‌شود برای بیش از ۷۷ هزار نفر زمینه اشتغال مستقیم ایجاد شود.

در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰ واحد صنعتی تولیدی در استان مشغول به فعالیت هستند که برای فعال‌سازی این واحد‌ها در استان بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و زمینه اشتغال مستقیم برای ۶۱ هزار و ۴۰۵ نفر فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان‌غربی

عناوین برگزیده