تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۸
کد خبر: ۳۵۱۸۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو:

اولویت سرمایه‌گذاری خارجی در معدن/ بدون تعامل با دنیا، معدن توسعه نمی‌یابد

اولویت سرمایه‌گذاری خارجی در معدن/ بدون تعامل با دنیا، معدن توسعه نمی‌یابد
‌می‌متالز - رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: تا زمانی که بحث تعاملات بین‌المللی، تحریم و آشتی با دنیا را حل نکنیم طبیعتا سرمایه‌گذاران خارجی به سمت سرمایه‌گذاری روی نمی‌آورند.

به گزارش می‌متالز، صنعت معدن، به عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد کشور نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت آن ایفا می‌کند؛ این صنعت نه تنها منبع درآمدزایی و تامین خوراک اولیه برای صنایع مختلف است بلکه می‌تواند محرک رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌ها نیز باشد.

با وجود اهمیت بالای معدن، اما این صنعت با چالش‌هایی همچون نوسانات قیمت مواد معدنی، کمبود انرژی، کمبود نیروی انسانی و نبود زیرساخت‌های مناسب روبرو بوده است.

برای بهره بردن از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این بخش نیازمند ورود سرمایه‌گذاران هستیم که باید با برنامه‌ریزی دقیق و جذب سرمایه‌گذاران از پتانسیل‌های موجود در این بخش استفاده کرد تا این بخش را به یکی از موتور‌های محرک رشد اقتصادی کشور تبدیل کنیم.

تجربه کشور‌های موفق نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش معدن، علاوه بر ایجاد اشتغال و توسعه مناطق محروم، می‌تواند به افزایش درآمد‌های ارزی و تقویت اقتصاد ملی نیز منجر شود؛ ایران در مقایسه با کشور‌های پیشتاز در حوزه معدن مانند استرالیا و کانادا، با چالش‌های بیشتری در جذب سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده است.

با این وجود، حوزه معدن پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دارد که می‌توان گفت عمدتا به دلیل تحریم‌ها و عدم ثبات قوانین به راحتی نمی‌توانند وارد فضای سرمایه‌گذاری شوند؛ به همین منظور دولت باید با بسترسازی لازم و حتی انعقاد قرارداد‌های دو جانبه با کشور‌های مختلف شرایط لازم را برای ورود سرمایه‌گذاران به کشور فراهم کند.

به منظور واکاوی بیشتر مشکلات بخش معدن در کشور و یافتن راه برون رفت از مشکلات، با مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو گفتگو کردیم.

کرباسیان در خصوص اصلی‌ترین موانع بخش معدن گفت: باید پذیرفت بخش صنعت، معدن و تجارت جزو اصلی‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند ضمن متحول کردن اقتصاد، توسعه را نیز در این بخش بالا ببرد.

وی اضافه کرد: بهره بردن از پتانسیل‌های بخش معدن، نیازمند توجه ویژه دولت است، اما متاسفانه در چندسال اخیر میزان رشد واقعی انجام شده در بخش صنعت و معدن با میزان برنامه تفاوت چشمگیری دارد.

رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو افزود: برای اصلاح این روند و پیشرفت حوزه معدن در دولت چهاردهم، لازم است ما‌بقی بخش‌های کشور اعم از وزارت اقتصاد، وزارت نیرو، بانک مرکزی و مجموعا دولت به این بخش کمک کنند و سرمایه‌گذاری به ویژه جذب سرمایه‌گذاران خارجی را در اولویت قرار دهند.

رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به اینکه اصلی‌ترین مانع جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه معدن چیست، گفت: تا زمانی که بحث تعاملات بین‌المللی، تحریم و آشتی با دنیا را حل نکنیم طبیعتا سرمایه‌گذاران خارجی به سمت سرمایه‌گذاری روی نمی‌آورند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده