تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۶:۵۶
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۱۶۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

بهبود آمار‌های بخش معدن در سال‌های اخیر

بهبود آمار‌های بخش معدن در سال‌های اخیر
‌می‌متالز - «سجاد غرقی» نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: ارزیابی ۲.۵ ساله معاونت معدنی این دوره نشان می‌دهد توانستیم افت سنوات گذشته را بهبود ببخشیم.

به گزارش می‌متالز، «سجاد غرقی» نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در جلسه روز یکشنبه (۱۸ شهریور ۱۴۰۳) کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: ما در برنامه هفتم بخش معدن هدف‌گذاری رشد ۱۳ درصدی را داریم یعنی باید ۱۰۰۰ درصد نسبت به وضع موجود توسعه داشته باشیم. ترجمه‌ی این هدف‌گذاری جهش است و نه توسعه. البته این جهش چه در معدن و چه در صنایع معدنی بدون منابع حاصل از صادرات امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین تاکید کرد: تجربه تاریخی در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ نشان می‌دهد این اتفاق رخ داده است، به طور مثال در آن سال‌ها تولید سنگ آهن ۸۱۲ درصد رشد داشت. اما با سیاست‌گذاری‌ها در دهه نود شیب این رشد به ۳۲ درصد می‌رسد. در نتیجه اگر به دنبال تحقق رشد ۱۳ درصدی هستیم در گام اول باید شاهد تغییر رویکرد حکمرانی باشیم. همچنین احیای شورا‌های مشورتی نیز از الزامات است.

غرقی در ادامه با تاکید بر استفاده از نظرات بخش خصوصی بیان کرد: در دو سطح انتظار می‌رود نظرات بخش خصوصی اخذ شود، اول در سطح برنامه و راهبرد است و دیگری سطح ارزیابی مدیران، زیرا افراد هستند که نگاه توسعه‌ای را به همراه دارند. رشد ناخالص داخلی و رشد صادرات معدن از مهم‌ترین مواردی است که باید عملکرد مدیران را در آن‌ها بررسی کنیم. 

به گفته وی، ارزیابی ۲.۵ ساله معاونت معدنی این دوره نشان می‌دهد توانستیم افت سنوات گذشته را بهبود ببخشیم. سهم بخش معدن از منهای ۱.۷ به مثبت ۱.۵ افزایش پیدا کرد و در حوزه ماشین‌آلات معاونت معدنی واردات را تسهیل کرد و نزدیک ۲۵۰۰ دستگاه در سال گذشته ترخیص و حدود ۱۳۰۰ دستگاه مونتاژ داخل تامین شده است. همچنین تورم تولیدکننده بخش هم از ۱۲۰ درصد به ۳۲ درصد کاهش پیدا کرد. انتشار آمار و اطلاعات نیز در طبقه‌بندی معادن به بزرگ، شاخص و کوچک در نحوه‌ی تعامل با معادن موثر بوده است.

عناوین برگزیده