تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۱۹۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه:

شرکت‌های معدنی کشور به تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند

شرکت‌های معدنی کشور به تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند
‌می‌متالز - مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی گفت: یکی از مشکلات صنعت فولاد ورود شرکت‌های معدنی به عرصه تولید فولاد است؛ شرکت‌هایی که باید تامین‌کننده نیاز فولادسازان باشند به دلیل سود‌های بالای حاصل از فعالیت معدنی، به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی و تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند.

به گزارش می‌متالز، سعید عابدی، مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین چالش صنعت فولاد کشور، چالش انرژی است که شامل محدودیت در آب، برق و گاز است و فولادسازان در حال حاضر با این چالش مواجه هستند. پس از آن، چالش مواد اولیه، از دیگر معضلات تولیدکنندگان فولاد کشور است چرا که مواد اولیه از دیگر کشور‌ها نیز قابل تامین است، اما انرژی را نمی‌توان به آسانی از دیگر کشور‌ها تامین کرد؛ بنابراین اولین و بزرگ‌ترین چالش صنعت فولاد کشور محدودیت انرژی و زیرساخت‌های لازم است.

تامین‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد کشور، خود به مصرف‌کننده مواد اولیه تبدیل شده‌اند

وی افزود: متاسفانه امروز شاهد ورود شرکت‌های معدنی به زنجیره پایین‌دستی مثل تولید فولاد و آهن اسفنجی باعث شده تا فولادسازان کشور با کمبود مواد اولیه در بازار مواجه شوند، به عبارت دیگر تامین‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد در کشور، خود به مصرف‌کننده مواد اولیه این صنعت تبدیل شده‌اند و این امر منجر به کاهش عرضه مواد اولیه به بازار شده است.

صادرات حدود ۳۰ درصدی محصولات فولادی اعم از اسلب، بلوم، بیلت و میلگرد علاوه بر تامین نیاز داخل

عابدی تصریح کرد: بازار جهانی فولاد در حال حاضر ظرفیت عرضه بیشتر را ندارد، کما اینکه به دلیل عرضه بیش از تقاضا، این بازار با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه شده است. امروز حدود ۳۰ درصد از محصولات صنعت فولاد کشور به خارج صادر می‌شود.

عرضه بیش از حد فولاد و اتمام منابع کشور، خطری برای نسل‌های آینده

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه به موضوع بازارسازی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده فولاد که اخیراً در شرف بهره‌برداری هستند نیز باعث می‌شوند که در حوزه محصولات فولادی عرضه بیشتری در کشور داشته باشیم و اگر بخواهند به صادرات فکر کنند به دلیل تحریم‌ها قطعاً با مشکل بیشتری مواجه خواهند بود و بازارسازی نه‌ تنها برای آنها، بلکه برای همه بازیگران زنجیره فولاد حتی فولاد مبارکه بسیار سخت‌تر خواهد شد.

شرکت‌های معدنی کشور به تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند

وی به ورود شرکت‌های معدنی به تولید فولاد پرداخت و افزود: مصرف روزافزون مواد اولیه برای تولید فولاد کشور، موجب به از دست رفتن سریع‌تر این منابع است و کالایی که می‌توانیم برای نسل‌های آینده ذخیره داشته باشیم را مصرف و به ثمن بخس به دیگر کشور‌ها عرضه می‌کنیم. عدم توسعه شرکت‌های معدنی در زنجیره خود، یکی دیگر از مشکلات ناشی از ورود آنها به صنعت پایین‌دست است، به عبارت دیگر شرکت‌های معدنی تامین‌کننده نیاز فولادسازان به دلیل سود‌های بالای حاصل از فعالیت معدنی، به سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی و تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند.

توسعه، اکتشاف و استخراج سنگ آهن در کشور به اندازه کافی انجام نشده است

عابدی به حوزه کتشاف و استخراج سنگ معدن پرداخت و گفت: یکی دیگر از تبعات ورود شرکت‌های معدنی به حوزه تولید فولاد این است که حوزه اکتشاف و استخراج در کشور آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده و این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آینده صنعت فولاد کشور خواهد بود چرا که تولیدکنندگان فولاد منابع جدیدی برای استفاده نخواهند داشت.

نبود زیرساخت حمل‌ونقل، موجب افزایش هزینه‌های تولید شده است

وی در خاتمه افزود: با توجه به عدم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی، یکی از معضلات فعلی و آتی صنعت فولاد، عدم امکان حمل به میزان مورد نیاز و همچنین افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل مواد اولیه خواهد بود. از طرفی متاسفانه امروز سهم بسیار زیادی از قیمت تمام‌شده مواد اولیه و محصولات فولادی، هزینه‌های حمل‌ونقل است که به دلیل استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای، آلودگی هوا را نیز به همراه خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده