تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۱۹۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
‌می‌متالز - در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۱۹ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش می‌متالز، هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۱۹ درصد اکاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۲.۱۰ درصدی در پله ۶۷۳ هزار و ۵۴۸ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۲۸ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۵۰۹ واحدی ایستاد همچنین در این هفته کاری بازار شاهد تغییر رئیس سازمان بورس بود.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری، صنعت محصولات چرمی با افزایش ۹.۰۹ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت واسطه‌های مالی هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت سایر معادن با افت ۵.۸۳ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۶ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۶۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۹۹۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته در مجموع بازار شاهد خروج ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.

رشد نرخ دلار نیما و چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها 

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از رشد شاخص و سهام بزرگ و صندوق ها، این هفته چرخش و گردش جریان پول به سمت سهم‌های کوچک بود. در اکثر روز‌های هفته هرچند شاخص منفی بود، اما تعداد نماد‌های مثبت مجموع تابلوی معاملات را به سبزی نشان می‌داد و شاخص هم وزن هفته خوبی را پشت سرگذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: انگیزه بهتر شدن بازار با تغییرات در سازمان و اصلاح سیاست‌های اشتباه و کاهش دستکاری‌ها از شاخص سازی گرفته تا دستورالعمل‌های شبانه، باعث ایجاد جدالی بین ترس و امید در معاملات این هفته بود و بعد از مدت‌ها اکنون سهامداران حقیقی شاهد بهتر شدن پورتفوی خود بود.

او افزود: دربازار‌های جهانی شاهد ریزش نفت بودیم که می‌تواند درصورت ادامه چالشی برای اقتصاد و بازار باشد. محافظه کاری و افزایش عرضه‌ها در سهام مرتبط با کامودیتی‌ها به چشم می‌خورد، ادامه دار بودن این افت و عدم جبران با افزایش نرخ تسعیر ارز می‌تواند کاهش حاشیه سود شرکت‌ها را به همراه داشته باشد

وفایی بیان کرد: رشد نرخ نیما در آستانه ۴۶ هزار تومان و ادامه این روند باعث بهبود سودآوری خواهد شد؛ نکته قابل توجه وجود تقاضای مناسب در محدوده مقاومتی سهام کوچک و متوسط بود، نوعی شادابی در معاملات که در صورت ادامه می‌تواند منجر به تغییر جهت بازار گردد. گروه خودرو را می‌توان پیشتاز و تاثیرگذار هفته نامید، این چاشنی رونق و نوسانات برای تثبیت سطوح حمایتی ضروری است.

حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به تغییراتی که رخ داد و با تداوم محدودیت دامنه نوسان روند حرکتی بازار در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده