تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۳۵۲۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان مطرح کرد:

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی باعث کاهش تورم و نرخ ارز شد

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی باعث کاهش تورم و نرخ ارز شد
‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های انقباض پولی بانک مرکزی تنش‌های بالقوه سیاسی بر اقتصاد را به خوبی کنترل کرده است.

به گزارش می‌متالز، «عزیز آرمن» اقتصاددان اظهار کرد: در سه سال گذشته موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شد تا موجی از تورم در اقتصاد ایجاد شود که با حذف آن در دولت سیزدهم به مرور آثار آن کاهش یافت و تورم به سطح معمول و عادی خود بازگشت.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نیز در این میان تنش‌های ارزی را به خوبی کنترل کرد و باعث شد تا موج جدید تورمی در کشور شکل نگیرد. این در حالی است که توانسته کاهش رشد نقدینگی و رشد پایه پولی را نیز محقق کند.

آرمن افزود: سیاست‌های انقباض پولی بانک مرکزی تنش‌های بالقوه سیاسی بر اقتصاد را کنترل کرده است و مانع از ایجاد شوک‌های اقتصادی شده و در فاصله زمانی محدود کارساز و موفق بوده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کشور به همه دستگاه‌ها مربوط می‌شود، گفت: ریشه اصلی تورم و این چالش‌ها به حجم بالای بودجه و کسری بودجه دولت بازمی‌گردد و دولت باید عزم بسیار جدی برای برطرف کردن آن داشته باشد، هرچند که منافع گروه‌های مختلف با این کار ممکن است به خطر بیفتد.

وی اظهار کرد: تا زمانی که فکری به حال چالش بودجه کشور نشود، قطعاً ما ناترازی‌ها و تورم را در بلندمدت خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده