تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۲۱۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
با هدف کاهش توقفات ناخواسته انجام شد؛

تعویض موفقیت‌آمیز رله‌های حفاظتی مِتال‌کِلاد پست‌های EAF۲ و LF۲ فولاد سبا

تعویض موفقیت‌آمیز رله‌های حفاظتی مِتال‌کِلاد پست‌های EAF۲ و LF۲ فولاد سبا
‌می‌متالز - رله‌های حفاظتی مِتال‌کِلاد پست‌های EAF۲, LF۲ مجتمع فولاد سبا با اتکا به دانش متخصصان داخلی تعویض شد و با موفقیت در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، رئیس تولید و توزیع برق مجتمع فولاد سبا ضمن اعلام این خبر گفت: بازسازی و تعمیر اساسی قطعات و تجهیزات برقی، علاوه بر دانش تخصصی و ابزار، به خلاقیت و تجربه نیز نیاز دارد و از آنجا که در صنعت فولاد، تجهیزات از نظر جنس، ابعاد، عمر و شرایط کاری و شرایط سرویس بسیار متنوع هستند، گاهی در شرایط اضطراری در واحد‌های تولیدی، نبودن سوابق و اسناد فنی و یا فرسودگی بیش‌ازحد تجهیز شرایط را پیچیده‌تر می‌کند؛ وضعیتی که در مجتمع فولاد سبا برای متال‌کلاد کوره شماره ۲ به وجود آمده بود و در زمان راه‌اندازی با قطعی مواجه می‌شد و در ادامه، توقف فرآیند و ایجاد مشکل برای واحد‌های بالادست را موجب می‌شد.

مهرداد دهقانی، با بیان اینکه تعداد توقفات یکی از شاخص‌های اهداف واحد توزیع برق است گفت: در سال‌های اخیر، توقفات ناخواسته ناشی از خطای حفاظتی در پست EAF۲ و LF۲ و به دنبال آن عملکرد رله‌های حفاظتی در پست بالادست MRSS به وجود آمده که موجب توقف و آسیب دیدن تجهیزات شده بود. به همین دلیل با آنالیز‌های خرابی به‌عمل‌آمده، علت اصلی این توقفات در پست بالادست، عدم هماهنگی بین رله‌های دو پست که از دو برند متفاوت بودند تشخیص داده شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این زمینه گفت: با هماهنگی دفتر فنی ناحیه، برنامه‌ریزی جهت تعویض رله‌های متال‌کلاد پست‌های EAF۲ و LF۲ صورت پذیرفت و در توقفات برنامه‌ریزی‌شده رله‌های دو متال‌کلاد تعویض و جهت هر رله یک عدد تست بلاک نصب شد.

رئیس تولید و توزیع برق مجتمع فولاد سبا تصریح کرد: با تعویض رله‌ها در پست‌های EAF۲ و LF۲ و نصب رله با برند مشابه، مشکل قطعی مِتال‌کِلاد برطرف گردید.

به وجود آمدن امکان مقایسه خطا در پست پایین‌دست و بالادست و آنالیز آن

در همین زمینه مجتبی زاهدی تکنسین رله و حفاظت و توزیع نیز گفت: با توجه به اینکه رله‌های قبلی متال‌کلاد پست‌های EAF۲ و LF۲ فاقد فانکشن FAULT RECORDERING هستند، در صورت بروز خطا در پست‌های مذکور، امکان مقایسه خطا در پست پایین‌دست و بالادست و آنالیز آن وجود نداشت. با تعویض رله‌ها با رله‌های برند اصلی، این امکان به وجود آمد که آنالیز خطا به‌سرعت انجام گیرد و امکان تصمیم‌گیری در خصوص نرمال‌سازی با دقت بیشتری صورت پذیرد.

وی افزود: پس از تعویض رله‌های حفاظتی مذکور برای انجام تنظیمات و پیکربندی جدید، فانکشن‌های هر دو رله مقایسه و تمام آیتم‌ها و موارد موردنیاز برداشت شد. پس از آن ضرایب و تغییرات موردنیاز جهت اعمال تنظیمات و پیکربندی جدید بر روی رله تازه نصب‌شده توسط گروه رله و حفاظت واحد تولید و توزیع برق اعمال گردید. پس از آن با توجه به اعمال مقادیر جدید، رله از نظر حفاظتی تست و اطمینان از صحت عملکرد حاصل شد.

جلوگیری از بروز خطای انسانی در حین فرآیند

مجید خاشعی کارشناس رله و حفاظت نیز در همین زمینه گفت: پیش از این برای تست رله‌های حفاظتی متال‌کلاد‌های EAF۲ و LF۲ اتصالات مربوط به جریان و ولتاژ و کنتاکت‌های تریپ رله حفاظتی جدا و سیم‌های مربوط به دستگاه تست به رله حفاظتی نصب و پس از انجام تست، اتصالات رله حفاظتی مجدداً در محل خود بسته می‌شد که در صورت بروز خطای انسانی در این فرآیند، توقف تجهیز، آسیب دیدن تجهیزات اندازه‌گیری و یا از مدار خارج شدن رله اجتناب‌ناپذیر بود؛ بنابراین جهت رفع مشکل و بهبود این فرآیند، یک دستگاه تست بلاک جهت هر رله حفاظتی نصب شد تا فرآیند تست بدون باز کردن اتصالات انجام شود و از بروز خطا در حین انجام تست رله حفاظتی جلوگیری شود. گفتنی است در فرآیند تست رله با تست بلاک، زمان تست به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

وی در پایان افزود: شایسته است از حمایت‌های مدیریت، تیم تعمیرات، بهره‌برداری و دفتر فنی و تعمیرات برق و اتوماسیون واحد فولادسازی سبا قدردانی کنیم.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده