تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۲۱۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر حسابرسی داخلی فولاد مبارکه مطرح کرد:

وجدان کاری و ارزش‌های اخلاقی کارکنان؛ پایه و اساس اجرای کنترل‌های داخلی در سازمان

وجدان کاری و ارزش‌های اخلاقی کارکنان؛ پایه و اساس اجرای کنترل‌های داخلی در سازمان
‌می‌متالز - در برنامه رادیو فولاد این هفته رسول پورسعادت، مدیر حسابرسی داخلی فولاد مبارکه و مهدی نوروزیان، رئیس حسابرسی فرآیند‌های واحد‌های عملیاتی، ضمن حضور در استودیو شیشه‌ای، وظایف و عملکرد این مدیریت را به‌طور مبسوط تشریح کردند.

اهم مسوولیت‌های واحد حسابرسی داخلی را شرح دهید.

به گزارش می‌متالز، رسول پورسعادت، مدیر حسابرسی داخلی: مأموریت واحد حسابرسی داخلی، ارائه خدمات اطمینان‌دهی و مشاوره‌ای مستقل و بی‌طرفانه به‌منظور ارزش‌افزایی و بهبود عملیات شرکت است. اهم مسوولیت‌های این واحد به شرح ذیل است.

  1. تدوین برنامه سالانه مبتنی بر ریسک و پیشنهاد به کمیته حسابرسی و تأیید نهایی توسط هیات‌ مدیره شرکت با در نظر گرفتن اولویت‌ها و هرگونه ریسک یا ملاحظات کنترلی موردنظر مدیریت شرکت، شامل ارزیابی تحقق اهداف راهبردی شرکت، ارزیابی اثربخشی فرآیند‌های نظام راهبری، مدیریت ریسک، کنترل‌های داخلی، حفاظت از دارایی‌ها و رعایت قوانین و مقررات
  2. اجرای برنامه حسابرسی سالانه مصوب هیات‌ مدیره
  3. بررسی و ارزیابی مستمر اثربخشی کنترل‌های داخلی و پیگیری روش‌های بهبود آن
  4. انجام خدمات مشاوره‌ای علاوه بر خدمات اطمینان‌دهی و پروژه‌های نظارتی خارج از برنامه به‌صورت موردی

کنترل داخلی چه مفهومی دارد؟

مهدی نوروزیان، رئیس حسابرسی فرآیند‌های واحد‌های عملیاتی: سیستم کنترل داخلی دربرگیرنده سیاست‌ها، رویه‌ها، وظایف و فعالیت‌هایی است که با هدف کسب اطمینان معقول از تحقق اثربخشی و کارایی عملیاتی شرکت، رعایت قوانین و مقررات و حفاظت از منابع و دارایی‌های شرکت توسط هیات‌ مدیره، مدیریت و کارکنان شرکت پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. این سیستم باید برای هر شرکت به‌گونه‌ای طراحی، مستقر و اجرا شود که شامل پنج رکنِ محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیت‌های کنترلی، اطلاعات و ارتباطات و نظارت باشد.

  1. محیط کنترلی: فضای عمومی و نگرش مدیریت و کارکنان به کنترل‌های داخلی، ارزش‌های اخلاقی و مقررات داخلی شرکت
  2. ارزیابی ریسک: شناسایی، اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل ریسک‌های مرتبط با دست‌یابی به اهداف شرکت
  3. فعالیت‌های کنترلی: خط‌مشی‌ها و رویه‌ها و اقداماتی که برای رویارویی با ریسک‌های شناسایی‌شده طراحی، پیاده‌سازی و اجرا می‌شود
  4. اطلاعات و ارتباطات: مسیر‌های ارتباطی مناسب و دوسویه بین کارکنان و مدیریت
  5. نظارت: فعالیت‌های نظارتی مستمر که باید در روال عادی عملیات، از طریق فعالیت‌های مدیریتی و سرپرستی، حسابرسی داخلی و دیگر اقداماتی که کارکنان برای ایفای نظارت خود انجام می‌دهند، اعمال شود

استقرار و اثربخشی سیستم کنترل‌های داخلی به‌گونه‌ای برای سازمان بورس و اوراق بهادار دارای اهمیت بوده که هیات‌ مدیره شرکت‌های بورسی باید در گزارشی تحت عنوان «گزارش کنترل‌های داخلی»، نتایج بررسی‌های سیستم‌های کنترل داخلی را از تمامی جنبه‌ها ارائه کنند و حسابرس مستقل شرکت نیز باید در گزارش خود به مجمع عمومی صاحبان سهام در خصوص رعایت استقرار و به‌کارگیری سیستم کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش توسط شرکت مطابق با ضوابط و مقررات مرتبط، اظهارنظر کند.

دیجیتالی شدن حسابرسی داخلی چه ضرورتی دارد و در چه مرحله‌ای است؟

پورسعادت: با توجه به تعدد و گستردگی فرآیند‌های شرکت فولاد مبارکه، ارزیابی سالیانه تمامی فرآیند‌ها هم نیروی انسانی زیادی می‌طلبد و هم بسیار وقت‌گیر است. وظیفه حسابرسی داخلی در مرحله اول پیشگیری است و این امر زمانی محقق می‌شود که بتوانیم در لحظه، کنترل‌های داخلی سازمان را رصد کنیم؛ بنابراین به‌منظور ارزیابی اثربخشی هم‌زمان تمامی کنترل‌های داخلی شرکت و ممانعت از بروز زیان‌های احتمالی، باید جهت پیاده‌سازی حسابرسی و نظارت مستمر (CA) در سطح شرکت با بهره‌گیری از سیستم‌های فناوری اطلاعات و داشبورد‌های مدیریتی اقدام کنیم.

با توجه به ماهیت کنترل‌گری حسابرسی داخلی، آیا کارکنان هم می‌توانند گزارش‌های خود را از روند‌های ناقص به‌صورت مستقل به حسابرسی داخلی گزارش کنند؟

پورسعادت: بله. کلیه همکاران محترم در صورت مشاهده هرگونه ضعف و نقاط مستعد بهبود در کنترل‌های داخلی فرآیند‌های شرکت که موجب کاهش اثربخشی فرآیند گردیده، می‌توانند موارد مدنظر خود را از طریق شماره تلفن ۳۳۳۲۳ و یا پست الکترونیک به آدرس In.audit@msc.ir با واحد حسابرسی داخلی در میان بگذارند تا کارشناسان این واحد با ارزیابی مجدد فرآیند و تعریف اقدامات اصلاحی در مسیر افزایش اثربخشی فرآیند‌ها گام بردارند.

سخن پایانی شما؟

پورسعادت: در پایان از همکارانمان در واحد‌های مختلف شرکت، مدیران، کمیته حسابرسی، مدیرعامل و هیات‌ مدیره محترم شرکت که واحد حسابرسی داخلی را در انجام وظایف خود یاری و حمایت می‌نمایند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده