تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۲۲۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور مطرح کرد:

استفاده فولاد مبارکه از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید/ ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته/ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهترین و بزرگ‌ترین مشوق ما بوده است

استفاده فولاد مبارکه از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید/ ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته/ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهترین و بزرگ‌ترین مشوق ما بوده است
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ما در شرکت فولاد مبارکه بهره‌برداری از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌روی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید را برای کسب موفقیت‌های خود همواره در دستور کار داشته‌ایم چرا که طی سه سال گذشته چالش‌های صنعت فولاد و زنجیره فولاد را بررسی و به این نتیجه رسیدیم که باید رویکرد‌های جدید را اتخاذ کنیم تا بتوانیم همچنان در جایگاه خود باقی بمانیم.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا در نشست معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با زیست‌بوم نوآوری و فناوری گروه فولاد مبارکه در خصوص جایگاه فولاد مبارکه در صنعت و اقتصاد کشور اظهار کرد: امروز فولاد مبارکه با در دست داشتن ۱.۵ درصد GDP کشور و ۴.۵ درصد GDP بخش صنعت کشور، بزرگ‌ترین صنعت بخش صنعتی و معدنی کشور است و تفاوتی که این شرکت با دیگر شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی دارد، همکاری آن با سه هزار شرکت بزرگ و کوچک در بالا دست و پایین دست است که اغلب آنها جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور هستند.

وی ادامه داد: به جرأت می‌گویم اگر فولاد مبارکه بنا گذاشته نمی‌شد، طی سه دهه اخیر و به ویژه در دوران تحریم کمر اقتصاد و صنعت کشور خم می‌شد.

کسب بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری کشور در کنار کسب جایزه تعالی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به کسب جایزه تعالی و نوآوری اشاره کرد و گفت: سال‌های متوالی است که فولاد مبارکه بالاترین سطح جایزه تعالی سازمانی را با بالاترین امتیاز به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت توانسته است بالاترین سطح جایزه فناوری و نوآوری کشور را کسب نماید.

وی به اشتغال‌زایی فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم در کارخانه فولاد مبارکه کار می‌کنند، همچنین این شرکت به صورت غیرمستقیم برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

ایجاد ارزش افزوده هزار برابری با تولید ورق‌های سیلیکونی؛ مصداق واقعی کیمیاگری

طیب‌نیا با بیان اینکه ۱۰ میلیارد دلار ارزش فعلی بورس فولاد مبارکه است، اضافه کرد: فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ شرکت برتر کشور در زمینه شاخص ایجاد ارزش افزوده بود و در سال ۱۴۰۲ نیز در این زمینه در رتبه دوم قرار گرفت و این جایگاه به این دلیل به دست آمده که فولاد مبارکه سنگ آهنی را که در حالت اولیه ارزشی به اندازه ۱۲۰ هزار تومان دارد به ورق قلع‌اندودی تبدیل می‌کند که ارزش هر تن آن بالای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. همچنین این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای تولید ورق‌های سیلیکونی است که ارزش سنگ آهن را هزار برابر می‌کند و این همان مصداق واقعی کیمیاگری است.

وی با بیان اینکه همه زنجیره فولاد در داخل کشور تأمین می‌شود، اضافه کرد: نکته اساسی این است که همه فرآیند بلوغ در فولاد مبارکه و کسب این افتخارات با برنامه‌ریزی دقیق در این شرکت محقق شده و همه افتخارات به صورت واقعی به دست آمده است.

استفاده فولاد مبارکه از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌رویی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما بهره‌برداری از تکنولوژی روز دنیا و دنباله‌رویی هوشمند از تکنولوژی‌های جدید را برای کسب موفقیت‌های خود همواره در دستور کار داشته‌ایم، ادامه داد: طی سه دهه گذشته توسعه کمی در فولاد مبارکه شکل گرفته بود و طی سه سال گذشته چالش‌های صنعت فولاد و زنجیره فولاد را بررسی و به این نتیجه رسیدیم که باید رویکرد‌های جدید را اتخاذ کنیم تا بتوانیم همچنان در جایگاه خود باقی بمانیم.

وی اضافه کرد: در این راستا پنج رویکرد را در دستور کار قرار دادیم که اولین رویکرد آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود است، در حقیقت تمرکز ما بر تولید بود چرا که معتقدیم در کشور سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و مشکلی که وجود دارد عدم بهره‌برداری درست از این ظرفیت‌ها است.

طیب‌نیا ادامه داد: سرمایه‌های موجود در کشور به خوبی استفاده نمی‌شود، بر اساس آمار وزارت صمت تنها ۴۵ درصد از ظرفیت صنعت استفاده می‌شود و این درصد در صنعت فولاد ۶۵ درصد است و ممکن است تا سه سال آینده به دلیل ایجاد ظرفیت‌های جدید، این عدد تا کمتر از ۵۰ درصد برسد و از این رو استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها یکی از استراتژی‌های اصلی فولاد مبارکه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه ما موفق شدیم در سال ۱۴۰۰ تولید فولاد را که به واسطه افزایش محدودیت‌های انرژی آب، برق وگاز نزولی شده بود، در سال ۱۴۰۱ ارتقا دهیم، گفت: ما تنها شرکت فولادی و تنها صنعت انرژی‌بری هستیم که توانستیم سال گذشته با صد در صد ظرفیت کار کنیم، امسال نیز محدودیت‌های آب و برق وگاز افزایش داشت، اما تاکنون توانستیم بیش از سال گذشته تولید داشته باشیم.

توسعه متوازن و تولید محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالاتر در دستور کار فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه استراتژی دوم این شرکت را توسعه متوازن دانست وگفت: ما توسعه متوازن را جایگزین توسعه کمی کردیم، در زنجیره فولاد تولید محصولات کیفی را در دستور کار گذاشتیم و توسعه‌ها را به سمت محصولات کیفی بردیم چرا که رقبای جدید در کشور در حال فعالیت هستند. امروز برای ایجاد ظرفیت ۶۵ میلیون تن تولید فولاد بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته و ۱۴۵ میلیون تن مجوز تولید فولاد داده شده و ما برای اینکه بازار را از دست ندهیم به دنبال محصولات هایتک و با ارزش افزوده بالاتر با رقابت‌پذیری بیشتر رفته‌ایم.

وی ادامه داد: ما در فولاد مبارکه برای ایجاد زنجیره متوازن تولید به سمت تولید انرژی رفتیم، ده‌ها مجموعه صنعتی بزرگ بودیم که این روند را پیش گرفته و پروژه‌هایی را تعریف کردیم و امروز فولاد مبارکه تنها مجموعه است که بعد از ۱۸ ماه اولین توربین بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خود را سال گذشته وارد مدار کرد و امروز دومین توربین نیز در مدار قرار گرفته و از ۹۱۴ مگاوات نیروگاه کلاس f امروز ۶۰۰ مگاوات آن در مدار قرار گرفته است، علاوه بر این نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه در فضایی به مساحت یک هزار هکتار با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق در دستورکار داریم که بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به صورت متمرکز است.

طیب‌نیا گفت: تاکنون در نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تولید ۲۰ مگاوات در دست بهره‌برداری است و ماه آینده وارد مدار خواهد شد و هر ماه به ترتیب ۲۰ تا ۳۰ مگاوات در مدار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل نیز ۸۰ لوکوموتیو، ۵ هزار واگن و ۶۰۰ کامیون برای تسهیل در جابجایی مواد اولیه و تولیدات فولاد مبارکه اضافه شده افزود: البته این اقدامات در راستای توسعه متوازن صورت گرفته و خلاء‌هایی است که باید توسط دیگران پر می‌شد، اما ما آن را محقق کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در حوزه بازچرخانی آب و استفاده از پساب تاکنون در ۹ شهر سرمایه‌گذاری و اجرایی کرده و در ۶ شهر دیگر نیز پروژه‌هایی را در سال جاری آغاز کرده است.

رقم زدن کار‌های بزرگ، نیروی انسانی متخصص می‌خواهد

وی توسعه سرمایه انسانی را سومین رویکرد فولاد مبارکه برای بقا و پایداری دانست و ادامه داد: رقم زدن کار‌های بزرگ، نیروی انسانی متخصص می‌خواهد. تحقق این امر را با اجرای رویداد‌هایی در دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری و ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و توانمندسازی مربیان و معلمان این مراکز دنبال کرده‌ایم.

خلاقیت و نوآوری در فولاد مبارکه؛ از بالاترین رده مسوولان تا نیرو‌های خدماتی

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و در حقیقت زیست‌محیطی و عمرانی و مهم‌تر از همه توسعه فناوری و نوآوری را از دیگر استراتژی‌های فولاد مبارکه عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه فرهنگ‌سازی در رأس امور قرار دارد چرا که باید از بالاترین مسوولان تا نیرو‌های خدماتی در کار خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند، ما با فرهنگ‌سازی در داخل فولاد مبارکه آغاز کردیم تا همه درک درستی از موضوع داشته باشند و بر این باوریم اجرای درست این استراتژی می‌تواند ما را در دیگر استراتژی‌ها موفق بدارد.

وی اضافه کرد: تلاش ما این بوده که با استفاده از این استراتژی‌ها از افول فولاد مبارکه جلوگیری کرده و آن را به صنعتی شکست ناپذیر تبدیل کرده و آن را به مجموعه‌ای دو سو توان تبدیل کنیم.

طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه با افزایش تولید، افزایش بهره‌وری و افزایش سودآوری تولید پایدار را خواهد داشت تا بتواند محصولات جدید را داشته باشد و در حوزه اکتشافات ورود کند. ضمن اینکه در برنامه چشم‌انداز شرکت ۲۰ درصد درآمد شرکت از محل توسعه کسب‌وکار‌های جدید بدست خواهد آمد.

پیشرانی و الگو بودن فولاد مبارکه برای سایر شرکت‌ها

وی با بیان اینکه برای جاری سازی استراتژی توسعه فناوری و نوآوری، راه‌اندازی شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه را راه‌اندازی و از یک سال گذشته موفق شدیم این شرکت را به شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان ثبت کنیم، تا بتواند با چابکی بیشتر فعالیت داشته باشد، اضافه کرد: ما همواره از شرکت‌های برتر و بزرگ دنیا الگو گرفته‌ایم و آن را پیاده‌سازی کرده و در کشور برای دیگر شرکت‌ها پیشران و الگو بوده‌ایم.

طیب‌نیا با بیان اینکه شاید طی یکصد سال اخیر تحولات صنعت فولاد نسبت به دیگر صنایع خوب نبوده، اما طی دو دهه اخیر اتفاقات جدی در این صنعت افتاده است، اضافه کرد: شاید در چند دهه قبل استراتژی تولید فولاد در چین توسعه کمی و ظرفیت‌سازی بود، اما امروز می‌بینیم ۱۰ شرکت اول چین در حوزه تحقیق و توسعه ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه‌گذاری دارند و از ۵ شرکت برتر دنیا در حوزه تحقیق و توسعه دنیا ۴ شرکت چینی هستند و بیش از چهار درصد درآمد سالانه را در تحقیق و توسعه و معادل ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند.

در اختیار قرار دادن الگو‌های کاری فولاد مبارکه به دیگران را مسوولیت اجتماعی خود می‌دانیم

وی گفت: اگر ما در حوزه تحقیق و توسعه ورود جدی‌تر نداشته باشیم حتی از کشور‌های همسایه نیز عقب خواهیم ماند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما سعی کردیم زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کنار شرکت ایجاد کنیم، افزود: فولاد مبارکه سعی کرده زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کنار خود ایجاد کند چرا که به این اکوسیستم نیاز داشته و درصدد است استان اصفهان را به قطب فناوری و نوآوری کشور تبدیل کند.

وی ادامه داد: ما باید عزم تکرار اقدامات موفق صورت گرفته را در آیندگان ایجاد کنیم، باید کمک کنیم راه‌ها برای فولاد مبارکه در حوزه فناوری باز شود، چرا که این شرکت در اختیار قرار دادن الگو‌های کاری خود به دیگران را به نوعی مسوولیت اجتماعی خود می‌داند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهترین و بزرگ‌ترین مشوق ما بوده است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه قوانین حمایتی خوبی در حوزه فناوری و نوآوری در صنعت وجود دارد و با بررسی آن درمی‌یابیم که این قوانین به خوبی الگوبرداری و بومی‌سازی شده است، اضافه کرد: ما در اجرای قوانین دچار مشکل هستیم که در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند کمک کننده باشد؛ هر چند تاکنون نیز بهترین و بزرگ‌ترین مشوق ما بوده است.

وی هماهنگی نهاد‌های نظارتی بر عملکرد فولاد مبارکه در زمینه فناوری و نوآوری را امری ضروری دانست و گفت: نهاد‌های متعدد نظارتی بر عملکرد ما نظارت دارند و هر کدام درصد اعمال نظر خود هستند این در حالی است که ماهیت سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان و حوزه خطرپذیر ویژگی‌های خاص خود را دارد، ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به نتیجه نمی‌رسد، اما تعداد کمی که به نتیجه می‌رسد همه سرمایه‌گذاری را جبران می‌کند.

نقطه قوت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتقا دانش است/ ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته

طیب‌نیا با بیان اینکه برای به بار نشستن کار فناورانه زمان نیاز است، ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد ۴۲ درصد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر کمتر از یک میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که نقطه قوت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتقا دانش آن است.

وی گفت: فولاد مبارکه سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، اگر بخواهیم در حوزه فناوری ورود موفق داشته باشیم باید تحول در نگاه داشته باشیم که ما این نگاه را در فولاد مبارکه به وجود آوردیم، اگر این تحول در محیط پیرامونی به وجود نیاید با مشکل مواجه خواهیم شد که این امر مستلزم توجه مسوولان در این حوزه است.

طیب‌نیا در پایان گفت: طبق گفته رهبر معظم انقلاب اگر شرکت‌های بزرگ، دانش‌بنیان شوند این امر در همه بخش‌ها تسری می‌یابد لذا ما باید به دنبال تحقق این موضوع باشیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده