تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۲۳۰۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
زندیان:

اجرای قوانین مجلس در حوزه مسکن به تعدیل قیمت‌ها منتهی می‌شود

اجرای قوانین مجلس در حوزه مسکن به تعدیل قیمت‌ها منتهی می‌شود
‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از دلایل عمده گرانی مسکن برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و به نوعی کاهش روند ساخت مسکن است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا زندیان؛ با اشاره به افزایش قیمت مسکن گفت: طبق آمار‌های اعلامی قیمت مسکن در مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶ درصد در تهران افزایش پیدا کرده و میانگین قیمت مسکن به متری ۸۸ میلیون تومان رسیده است، با وجود کمتر شدن رشد قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته کماکان خرید خانه برای مردم به رویا تبدیل شده و هر روز این رویا دست نیافتنی‌تر می‌شود.

زندیان با تاکید بر اینکه خرید خانه نه تنها در پایتخت بلکه در تمامی مناطق کشور برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد دست نیافتی بوده و این وضعیت نیازمند یک تدبیر دقیق و اساسی است، افزود: بی تردید رشد قیمت مسکن در تهران اثر در شهر‌ها و استان‌های اقماری داشته و موجب گرانی مسکن در سایر نقاط کشور هم می‌شود؛ لذا اگر سیاست‌هایی برای کنترل قیمت خانه در تهران اتخاذ شود که نتیجه آن کاهش قیمت در پایتخت باشد، اثر آن را در سایر نقاط کشور هم قابل رویت خواهد بود.

نماینده مردم بیجار و گروس در مجلس ادامه داد: یکی از دلایل عمده گرانی مسکن برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و به نوعی کاهش روند ساخت مسکن و بی‌توجه بودن به نیاز بازار در سال‌های گذشته است که متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های دولت سیزدهم ساخت خانه جهشی قابل توجهی پیدا نکرده و اقدامات صورت گرفته و اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تمامی چالش‌هایش، تاثیری در افزایش عرضه نداشت. این وضعیت پر آشوب فضایی برای فعالیت سوداگران و دلالان فراهم کرده تا با شیوه‌های دیگر به آتش گرانی بدمند و از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

این نماینده مردم در مجلس خاطر نشان کرد: تبدیل مسکن از کالایی مصرفی و مورد نیاز خانواده‌ها به کالایی سرمایه‌ای، موجب شده مردم هم برای حفظ ارزش پول خود در برابر تورم و نوسانات اقتصادی ملک را نه برای مصرف بلکه با دیدگاه سرمایه‌گذاری خریداری کنند که این خود سمی دیگر برای بازار مسکن است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: قوانین متعدد و کارآمدی در مجلس یازدهم برای کنترل بازار مسکن تدوین و تصویب شد که در صورت اجرا دقیق آن تا حدی التهابات بازار کاهش پیدا کرده و به نوعی شاهد ثبات در این حوزه خواهیم بود. اهتمام وزارت راه و شهرسازی به اجرایی‌سازی دقیق قوانین مجلس در حوزه تولید و ساماندهی مسکن می‌تواند گره کور این بازار را باز کرده و بار سنگین هزینه‌های تامین خانه را از روی دوش مردم بردارد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده