تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۰۶
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۳۵۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کاهش دامنه نوسان قیمت سهام زیر ذره‌بین ۵ کارشناس بازار سرمایه

اقدام به موقع/ حمایت کارشناسان از سرعت عمل سازمان بورس در دفاع از منافع سهامداران

اقدام به موقع/ حمایت کارشناسان از سرعت عمل سازمان بورس در دفاع از منافع سهامداران
‌می‌متالز - ۵ کارشناس بازار سرمایه، ضمن حمایت از تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر کاهش دامنه نوسان؛ معتقدند نهاد ناظر بازار سرمایه در تلاش است تا با استفاده از ابزار‌های در اختیار خود، نوسانات بازار را، در شرایطی که منطقه با تحولات سیاسی ناگهانی روبه‌روست، کنترل کند.

به گزارش می‌متالز، نگرانی‌های ایجاد شده در بین فعالان بازار سرمایه، تحت تاثیر حوادث رخ داده در لبنان، سازمان بورس را بر آن داشت که تا قبل از آغاز معاملات روز شنبه، دامنه نوسان را به منظور حمایت از حقوق سهامداران و مدیریت نوسانات حاکم بر بازار کاهش دهد.

تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه ضمن حمایت از این اقدام سازمان بورس، پیشنهاد‌هایی را به منظور کاهش نوسانات حاکم بر بازار و ضرر و زیان سهامداران ارایه داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

اقدام به موقع/ حمایت کارشناسان از سرعت عمل سازمان بورس در دفاع از منافع سهامداران

امیر ندیری، مدیر صندوق‌های کارگزاری اقتصاد بیدار

تصمیم سازمان بورس در خصوص کاهش دامنه نوسان بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط متعادل نشده باید اعمال محدودیت در دامنه نوسان ادامه پیدا کند. البته در کنار این اقدام باید صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه هم به صورت هماهنگ بر همه نماد‌ها فعال شوند.

همچنین بهتر است؛ سازمان بورس رایزنی‌هایی را با تیم اقتصادی دولت داشته باشد و اخبار و اقدامات مثبت در دستور کار را به بازار اطلاع دهند. این اقدام می‌تواند سرمایه‌گذاران را امیدوار و تشویق به خرید و عدم فروش سهام کند.

اقدام به موقع/ حمایت کارشناسان از سرعت عمل سازمان بورس در دفاع از منافع سهامداران

مرتضی امیری، رییس هیات مدیره سبدگردان سرمایه و دانش

با توجه به نااطمینانی حاکم بر شرایط سیاسی منطقه، نهاد ناظر اقدام به موقعی را در زمینه کاهش دامنه نوسان انجام داد.

در دوره قبل و در زمان ترور اسماعیل هنیه شاهد تصمیم دیرهنگام سازمان بورس بودیم، این امر باعث شد تا بازار برای دو روز، افت سنگینی را تجربه کند که این موضوع به اعتراضات گسترده سهامداران در بازار منجر شد.

کاهش دامنه نوسان، در چنین شرایطی اقدامی معمول در بورس‌های توسعه یافته است. در مواقعی که اتفاق نامترقبه‌ای رخ می‌دهد، مسوولان بازار به کاهش دامنه نوسان اقدام می‌کنند.

در بورس‌های پیشرفته، حتی گاه شاهد اعمال محدودیت بر روی ابزار‌های مشتقه هستیم، در این ابزار زمانی که دارایی پایه دچار نوسان می‌شود دارندگان آن ابزار دچار ضرر و زیان هنگفت می‌شوند، به همین دلیل برای پیشگیری از تاثیر هیجانات بر بازار‌ها اعمال محدودیت در دامنه نوسان را در دستورکار قرار می‌دهند.

بهتر است سازمان بورس برای مدت طولانی دامنه نوسان را در اعداد پایین نگه ندارد، زیرا این سیگنال به بازار داده می‌شود که ممکن است این ریسک‌ها در بلندمدت بر بازار وجود داشته باشد و موجب ترس سهامداران و جلوگیری از پول جدید به بازار می‌شود.

اقدام به موقع/ حمایت کارشناسان از سرعت عمل سازمان بورس در دفاع از منافع سهامداران

امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه

کاهش دامنه نوسان، اقدام مثبتی بود که سازمان بورس انجام داد و پس از پایان معاملات نتیجه آن را خواهیم داد.

تجربه نشان داده که از یک سال گذشته هر زمان که ریسک‌های سیستماتیک بر بازار حاکم بوده و سازمان بورس در برابر این وقایع واکنش نشان داده، شاهد کاهش قابل توجه نوسانات حاکم بر بازار بوده‌ایم و پس از آن بازار بر مدار صعودی قرار گرفته است.

اگر بازار به این آسودگی برسد که با توجه به وجود سطوح قیمتی ارزنده در بازار، دیگر احتمال ریزش بیشتر در بازار وجود ندارد، شاهد اثر اقدام به موقع امروز سازمان بورس خواهیم بود.

در کنار کاهش دامنه نوسان، سازمان بورس باید سهامداران عمده و ناشران را مجبور کند تا در چنین روز‌هایی نسبت به حمایت سهام خود اقدام کنند.

اقدام به موقع/ حمایت کارشناسان از سرعت عمل سازمان بورس در دفاع از منافع سهامداران

حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه

اقدام اخیر سازمان بورس مبنی بر کاهش دامنه نوسان بسیار به موقع و مهم بود، چابکی سازمان بورس برای تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی اتفاقی نو و تازه است که باعث امیدواری فعالان بازار سرمایه نسبت به نگرانی دوره جدید مدیریت سازمان بورس درخصوص منافع سهامداران شد، بنابراین سرعت بالای سازمان بورس در تصمیم‌گیری را می‌توان به فال نیک گرفت.

بهتر است سازمان بورس این موضوع را مدنظر قرار دهد که به محض بهبود شرایط سیاسی و کاهش هیجانات حاکم بر بازار، دامن نوسان را به حالت عادی بازگرداند.

سازمان بورس در تلاش است تا با استفاده از ابزار‌های در اختیار خود، اقدامات حمایتی را برای کاهش نوسانات بازار انجام دهد، بنابراین بهتر است این سازمان در کنار کاهش دامنه نوسان، با بازارگردان‌ها وارد مذاکره شود و نسبت به جمع‌آوری صف‌های فروش احتمالی در بازار تصمیم‌گیری کند، زیرا با این اقدام شاهد رفع معضل نقدینگی در بازار خواهیم بود.

هیجانات ایجاد شده در بازار، نشات گرفته از ناآگاهی برخی غیرحرفه‌ای‌ها است، به هر میزان که سازمان بورس به عنوان متولی، اقدام به افزایش دانش مالی در بازار سرمایه کند، می‌توان شاهد آثار مثبت آن در بازار باشیم.

اقدام به موقع/ حمایت کارشناسان از سرعت عمل سازمان بورس در دفاع از منافع سهامداران

حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه

محدودیت دامنه نوسان اقدام به موقعی بود، اما بهتر است این سیاست برای مدت طولانی بر بازار حاکم نباشد.

استفاده از دامنه نوسان پایین در بلندمدت به روند فرسایشی بازار منجر می‌شود، به همین دلیل بهتر است به محض رفع شرایط بحرانی در کشور، دامنه نوسان به حالت عادی بازگردد.

در این وضعیت باید تصمیم‌گیری‌ها به صورت لحظه‌ای باشد، همچنین نحوه وضعیت اطلاع‌رسانی تصمیمات اتخاذ شده مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده