تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۴۴۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان بورس در سالگرد تاسیس کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

پیگیری معافیت‌های مالیاتی، پیش‌بینی‌پذیر شدن حقوق مالکانه معادن، لغو قیمت‌گذاری دستوری و تعامل با سیاست‌گذاران پولی برای کاهش اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد، ۴ اولویت مهم بازار سرمایه

پیگیری معافیت‌های مالیاتی، پیش‌بینی‌پذیر شدن حقوق مالکانه معادن، لغو قیمت‌گذاری دستوری و تعامل با سیاست‌گذاران پولی برای کاهش اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد، ۴ اولویت مهم بازار سرمایه
‌می‌متالز - حجت‌الله صیدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیری معافیت‌های مالیاتی، پیش‌بینی‌پذیر شدن حقوق مالکانه معادن، لغو قیمت‌گذاری دستوری و تعامل با سیاست‌گذار پولی برای کاهش اختلاف بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد را به عنوان ۴ دستور کار مهم بازار سرمایه اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، همایش سالگرد کانون کارگزار بورس و اوراق بهادار امروز با حضور حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عظیم ثابت دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، حسین عبده تبریزی، پیشکسوت بازار سرمایه، روسای پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران و فعالان و پیشکسوتان بازار سرمایه برگزار شد.

صنعت کارگزاری، صنعتی جوان، پویا و مستعد رشد

در ابتدای مراسم عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ضمن تشکر از حضور مدیران بازار سرمایه و فعالان و پیشکسوتان فعال این حوزه، در سالگرد تاسیس کانون کارگزاران، اظهار داشت: ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم (با احتساب هر خانوار سه نفر) در صنعت کارگزاری فعالیت دارند و زیرمجموعه این صنعت محسوب می‌شوند. معدل سنی فعالان در حوزه کارگزاری ۳۵ سال است و ۸۰ درصد آنها را تحصیل‌کردگان دانشگاهی تشکیل می‌دهد و ۵۰ درصد آنها دارای مدرک در مقطع کارشناسی و ۳۴ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. ضمن اینکه ۴۲ درصد فعالان این حوزه را بانوان تشکیل می‌دهند.

او با بیان اینکه مشکلات صنعت کارگزاری جدای از مشکلات بازار سرمایه نیست، افزود: با توجه به اتفاقات اخیر که بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار داده و کاهش سودآوری صنعت کارگزاری، پیشنهاد‌های خود را کتبا به مدیران بازار انعکاس داده و آنها نیز قول همراهی داده‌اند، امیدواریم با کمک مدیران بازار سرمایه و اعضای هیأت مدیره کانون کارگزاران مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

نقش پررنگ بازار سرمایه در تشکیل سرمایه‌گذاری

در ادامه این مراسم، حجت‌الله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تبریک روز کارگزار اظهار داشت: پس از بررسی مشکلات بازار سرمایه ۱۷ اقدام دارای اولویت در ۶ ماه آینده را برای قرار گرفتن بازار روی ریل رشد طراحی کرده‌ایم.

او با اشاره به برنامه چشم‌انداز سازمان بورس اعلام کرد: قرار بود در سال ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشیم که با توجه به روند گذشته این هدف عملا قابل تحقق نیست. برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی به حداقل ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، در این میان نقش بازار سرمایه ۵۰ درصد است.

صیدی تاکید کرد: برای دستیابی به سهم ۵۰ درصدی بازار سرمایه در تامین مالی باید اقدامات بزرگی انجام شود، در گام نخست ضروری است از حقوق سهامدار صیانت شود تا بازار سرمایه برای سهامداران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب شود.

او، افزایش شفافیت و افزایش کارآیی را برای جذب سرمایه‌گذاری مهم خواند و گفت: برای تحقق هدف افزایش کارایی به کمک همه متولیان این حوزه نیازمندیم.

بهره‌گیری از ابزار‌های بازار سرمایه برای رفع ناترازی‌ها

صیدی با اشاره به نقش شرکت‌های کارگزاری در افزایش کارایی و شفافیت بازار سرمایه گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه چاره‌ای جز افزایش کارایی و ارتقای سطح شفافیت بورس نداریم. برای دستیابی به این هدف و هم‌چنین تسهیل فرآیند تشکیل سرمایه نقش شرکت‌های کارگزاری بسیار پررنگ است.

رئیس سازمان بورس از عزم سازمان برای مقررات‌زدایی و تسهیل فرآیند‌ها در بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد: وجود ناترازی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه انرژی از جمله موانع رشد شرکت‌های بورسی است از این رو، یکی از راه‌های رفع ناترازی در اقتصاد بهره‌گیری از ابزار‌های بازار سرمایه نظیر بورس کالا و بورس انرژی است.

او با اشاره به برنامه‌هایی که در هفته‌های اخیر در دستور کار قرار داده، افزود: ساماندهی و تثبیت معافیت‌های مالیاتی و حقوق مالکانه معادن وهم‌چنین لغو قیمت‌گذاری دستوری از جمله مواردی است که در حال پیگیری آن هستیم.

صیدی در عین حال توضیح داد: تعامل با سیاست‌گذار پولی موضوع بسیار مهمی است، از این رو، تلاش می‌کنیم در مذاکره با مسوولان بانک مرکزی هم مشکلات بازار پول و هم مسائل بازار سرمایه مرتفع شود. در این میان می‌بایست تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد هم مورد مذاکره قرار گیرد.

رفع موانع بازار سرمایه با کمک بورس‌های کالایی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به لزوم رفع موانع توسعه بورس‌های کالایی تاکید کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت بازار سرمایه، افزایش توجه به بورس‌های کالایی است. قیمت‌های دستوری و بی‌ثباتی نرخ خوراک و مسائلی از این دست، در فعالیت بورس‌های کالایی اختلال ایجاد کرده، از این رو، در پی آن هستیم تا این موانع را نیز بر طرف کنیم.

صیدی با اشاره به نقش پیشرو بازار سرمایه در اقتصاد گفت: زمانی‌که حاشیه سود شرکت‌های بورسی کاهش می‌یابد، فقط سهامدار ضرر نمی‌کند بلکه کل اقتصاد آسیب می‌بیند.

او از کارگزاران بورس خواست، مشکلات این چنینی را برای جامعه بیان و در این زمینه روشنگری کنند.

تقدیر از پیشکسوتان بازار سرمایه

در پایان مراسم سالگرد تاسیس کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، از پیشکسوتان فعال در حوزه بازار سرمایه تقدیر و قدردانی شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
رتبه بازدهی تولید مسکن/ معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها/ ساخت وساز طی ۶ سال گذشته به ۴ بازار باخت/ فقط سود بانکی با عایدی ساختمانی رقابت می‌کند/ تخریب گر اصلی «بازدهی ساخت مسکن»، تورم زمین است/ میانگین حاشیه سود «ساخت مسکن» در کشور طی این مدت ۴۳ درصد بوده که از میانگین تورم مسکن به میزان ۶۴ درصد، به مراتب کمتر و غیرقابل توجیه است
بررسی معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها و «سقوط» سرمایه‏‏‏‌گذاری واقعی ساختمانی

رتبه بازدهی تولید مسکن/ معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها/ ساخت وساز طی ۶ سال گذشته به ۴ بازار باخت/ فقط سود بانکی با عایدی ساختمانی رقابت می‌کند/ تخریب گر اصلی «بازدهی ساخت مسکن»، تورم زمین است/ میانگین حاشیه سود «ساخت مسکن» در کشور طی این مدت ۴۳ درصد بوده که از میانگین تورم مسکن به میزان ۶۴ درصد، به مراتب کمتر و غیرقابل توجیه است