تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۴۵۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

لزوم پیشگیری تشکیل پرونده‌های فساد تکراری در واردات خودرو

لزوم پیشگیری تشکیل پرونده‌های فساد تکراری در واردات خودرو
‌می‌متالز - تیم اقتصادی دولت و تصمیم‌گیران اصلی در حوزه واردات خودرو بایستی با اصلاح دستور العمل‌های مرتبط با واردات از تشکیل پرونده‌های متعدد تخلفات این حوزه مانند آنچه که در اواسط دهه ۹۰ رویداد جلوگیری کنند.

به گزارش می‌متالز، در گذشته دستور العمل واردات خودرو با فراز و نشیب‌های زیاد به گونه‌ای تصویب و ابلاغ شد که می‌تواند زمینه‌ساز وقوع برخی تخلفات باشد.

به عنوان مثال در حالی که در واردات خودرو نو موضوع انتقال تکنولوژی و فناوری مطرح شده بود، اما چنین بحثی در واردات خودرو‌های کارکرده که دیده نمیشود. هرچند سازوکار واردات خودرو‌های کارکرده توسط اشخاص حقیقی هنوز نهایی نشده، اما این تفاوت آشکار به یکی از نقاط ضعف تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های این حوزه بدل شد.

در شرایط فعلی نیز چالش‌های مشهود دیگری در موضوع نمایندگی خدمات پس از فروش در پرونده خودرو‌های وارداتی دیده میشود. به نظر میرسد برخی مجموعه‌ها با اتکا به مدارک ناکافی اقدام به دریافت مجوز کرده اند که مشخص نیست در آینده و بعد از پیگیری موضوع از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضایی در خصوص عدم اجرای کامل مقرراتی که در این دستورالعمل‌ها گنجانده شده چه تبعات دامن گیر این حوزه خواهد شد.

بررسی‌ها نشان میدهد در شرایط فعلی و با ضوابط موجود در خصوص واردات خودرو، جدای از احتمال انحصاری شدن واردات و عدم ایفای تعهدات مندرج در دستورالعمل‌های وارداتی، اعلام هزینه تمام شده بالاتر از مقیاس واقعی میتواند زمینه‌ساز تحمیل قیمت‌های غیرواقعی در این بخش باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده