تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۴۴۳۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معصومی:

واردات قطره‌چکانی خودرو سفره دلالان را پررونق می‌کند/ ضرورت در نظر گرفتن حداقل تعرفه برای واردات خودرو

واردات قطره‌چکانی خودرو سفره دلالان را پررونق می‌کند/ ضرورت در نظر گرفتن حداقل تعرفه برای واردات خودرو
‌می‌متالز - نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعرفه‌های بالای خودرو‌های وارداتی و قیمت گزاف این خودروها، گفت: واردات قطره‌چکانی تنها باعث رونق دلالی کاذب بازار خودرو می‌شود و اگر به دنبال اصلاح بازار خودرو هستیم باید واردات به صورت گسترده و با حداقل تعرفه انجام شود.

به گزارش می‌متالز، سیدکریم معصومی درباره وضعیت بازار خودرو و تأثیر واردات بر آن، گفت: واردات خودرو می‌تواند به عنوان یک راهکار اساسی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بازار خودرو عمل کرده و در عین حال، خودروسازان داخلی را به سمت تولید رقابتی سوق دهد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در ادامه به چالش‌های موجود در قیمت‌گذاری خودرو و بنزین اشاره کرد و گفت: زمانی می‌توان قیمت بنزین را آزاد کرد که خودرو به قیمتی معقول و متناسب با قیمت‌های جهانی به دست مصرف‌کننده برسد، این موضوع بدین معناست که در وهله اول باید اقدامات لازم برای واردات خودرو به‌صورت جدی‌تر دنبال شود و تعرفه‌های گزاف و سنگینی -که بر واردات خودرو اعمال می‌شود- برداشته شود، در این صورت است بازار خودرو از مازاد تقاضا و دلال‌بازی‌هایی رها خواهد شد.

وی درباره سیاست‌های فعلی واردات خودرو نیز انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: واردات خودرو به شیوه کنونی، که به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد، نه‌تن‌ها سبب بهبود وضعیت بازار نشده، بلکه بیشتر راه را برای دلالان و سودجویان باز کرده است، عرضه محدود خودرو‌های وارداتی، منجر به ایجاد بازار دلالی شده و شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است، درواقع این وضعیت نه‌تن‌ها کمکی به رقابتی شدن بازار نکرده بلکه انحصار و مشکلات آن را تقویت کرده است.

معصومی تأکید کرد: اگر واردات خودرو به صورت گسترده و با حذف تعرفه‌های سنگین انجام شود، خودروسازان داخلی نیز ناچار به رقابت خواهند شد. خودروسازان داخلی به دلیل انحصاری بودن بازار، نیازی به ارتقای کیفیت و رقابت با محصولات خارجی نمی‌بینند، اما با واردات خودرو و ایجاد رقابت، آنها مجبور خواهند شد تا کیفیت محصولات خود را افزایش داده و قیمت‌ها را منطقی‌تر کنند.

وی با اشاره به اثرات مثبت واردات خودرو بر بازار و اقتصاد کشور افزود: واردات خودرو علاوه‌بر ایجاد رقابت در بازار، می‌تواند سبب افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیز شود، این مساله نه‌تن‌ها به نفع مصرف‌کننده خواهد بود، بلکه در نهایت به ارتقای سطح تکنولوژی و بهره‌وری در صنعت خودروسازی کشور منجر خواهد شد، ازسوی دیگر زمانی که قیمت خودرو‌ها منطقی‌تر شود، آزادسازی قیمت بنزین نیز قابل پذیرش‌تر خواهد بود و فشار کمتری بر مردم وارد می‌شود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم بازنگری در سیاست‌های واردات خودرو و تعرفه‌های مربوط به آن تأکید کرد و گفت: زمان آن رسیده که سیاست‌گذاران و مسوولان حوزه خودروسازی، به جای تمرکز بر انحصار و محدودیت‌ها، به سمت ایجاد رقابت و بازار آزاد حرکت کنند، باید با رویکردی سازنده، به دنبال تقویت صنعت خودروسازی داخلی باشیم، این امر تنها با ورود رقبای خارجی و ایجاد یک فضای رقابتی واقعی امکان‌پذیر است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
رتبه بازدهی تولید مسکن/ معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها/ ساخت وساز طی ۶ سال گذشته به ۴ بازار باخت/ فقط سود بانکی با عایدی ساختمانی رقابت می‌کند/ تخریب گر اصلی «بازدهی ساخت مسکن»، تورم زمین است/ میانگین حاشیه سود «ساخت مسکن» در کشور طی این مدت ۴۳ درصد بوده که از میانگین تورم مسکن به میزان ۶۴ درصد، به مراتب کمتر و غیرقابل توجیه است
بررسی معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها و «سقوط» سرمایه‏‏‏‌گذاری واقعی ساختمانی

رتبه بازدهی تولید مسکن/ معمای «تغییر شغل» بسازوبفروش‌ها/ ساخت وساز طی ۶ سال گذشته به ۴ بازار باخت/ فقط سود بانکی با عایدی ساختمانی رقابت می‌کند/ تخریب گر اصلی «بازدهی ساخت مسکن»، تورم زمین است/ میانگین حاشیه سود «ساخت مسکن» در کشور طی این مدت ۴۳ درصد بوده که از میانگین تورم مسکن به میزان ۶۴ درصد، به مراتب کمتر و غیرقابل توجیه است