تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۴۸۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سقوط دسته‌جمعی قیمت فلزات با شکست چین در برنامه محرک اقتصادی

سقوط دسته‌جمعی قیمت فلزات با شکست چین در برنامه محرک اقتصادی
‌می‌متالز - قیمت فلرات در بازار جهانی هفته گذشته کاهش یافت. کارشناسان شکست چین در برنامه محرک خود جهت احیای رشد اقتصادی را علت اصلی سقوط قیمت فلزات عنوان می‌کنند. دراین میان قیمت نیکل از این روند ریزشی جا ماند و کاهش عرضه این فلز معدنی رشد بهای آن در بازار جهانی را به همراه داشت.

به گزارش می‌متالز، قیمت فلزات و سنگ‌های معدنی در بازار جهانی طی هفته گذشته افت چشمگیری پیدا کردند. بررسی بهای فلزات از افت قابل توجه قیمت مس در طول هفت روز اخیر حکایت می‌کند تا امید‌ها برای جهش قیمت مس در ماه میلادی جاری به طول کامل محو شود. قیمت سنگ‌آهن نیز مانند مس کاهش چشمگیری را تجربه کرد و هفته گذشته بهای سنگ‌آهن در بازار بورس سنگاپور با ۵.۱ درصد کاهش به ۱۰۵.۱۰ دلار در هر تن رسید. با این حال قیمت آلومینیوم در طول هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند و نوسان چندانی نداشت. کارشناسان اقتصادی شکست چین در برنامه محرک خود جهت احیای رشد اقتصادی را علت اصلی سقوط قیمت فلزات در بازار جهانی عنوان می‌کنند. چینی‌ها از اواخر سپتامبر مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی از جمله کاهش نرخ بهره و حمایت هدفمند از بخش املاک خود را آغاز کردند که در ابتدا این اقدامات شوک بزرگی به بازار جهانی فلزات وارد کرد تا قیمت فلزات و سنگ‌های معدنی در بازار جهانی به شدت افزایش یابد، سپس تعطیلات یک هفته‌ای در این کشور شروع شد. در حالی که تولیدکنندگان فلزات در انتظار ادامه روند صعودی قیمت فلزات ناشی از افزایش تقاضا پس از تعطیلات هفت‌روزه اخیر چین به سر می‌بردند، مقامات چیزی از عدم حصول نتیجه مورد انتظار از برنامه حمایتی خود خبر دادند. بازار فلزات نیز در واکنش به این خبر مسیر خود را از صعود به نزول تغییر داد. بر اساس توضیحات مقامات چینی برخلاف پیش‌بینی‌ها برنامه محرک اقتصادی چین در شرایط فعلی تغییر اساسی در اوضاع اقتصادی این کشور و بازار جهانی فلزات ایجاد نخواهد کرد و ریسک‌های جهانی از انتخابات ایالات متحده گرفته تا رشد اقتصادی ضعیف اروپا و درگیری‌ها در خاورمیانه باعث ریزش قیمت فلزات در بازار جهانی شده است.

قیمت نیکل از روند ریزشی جا ماند

اگرچه بهای سایر فلزات معدنی پس بازگشایی بازار چین پس از تعطیلات یک هفته‌ای نزولی شد ولی قیمت نیکل از این روند ریزشی جا ماند و کاهش عرضه این فلز معدنی منجر به رشد بهای آن در بازار جهانی شد. در جست‌وجو علت کاهش تولید و عرضه نیکل مشخص شد یک اختلال موقت در عملیات Onca Puma در شرکت Vale SA در برزیل، افت استخراج و تولید نیکل را به همراه داشته است. همچنین مسوولان شرکت تجاری ژاپنی Sumitomo Corp هفته گذشته از آسیب دیدن یکی از خطوط اصلی تولید نیکل خود خبر دادند. از این رو تولید نیکل توسط دو شرکت معدنی بزرگ در جهان متوقف شد تا این فلز معدنی به صورت قطره چکانی در بازار عرضه شود. قیمت نیکل در بورس فلزات لندن نیز در واکنش به این اخبار تا ۱.۳ درصد بالا رفت که این رقم بیانگر رشد ۵.۹ درصدی ارزش آن در طول هفته گذشته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده